- Sventa46
- Medlem ●
- Linköping
Hej
Jag håller på och följer en beskrivning hur jag ska ändra i Tiger för att kunna synca en Nokia 9300.
Men vad jag vill fråga om är Mac-kommandon.
Det står
"Use sudo to become root."
Jag kan en del DOS så jag antar att det är ett sätt att komma ned i roten eller?
Men hur gör jag i terminalen.
Jag skrev sudo och då verkar inte mycket hända.
Hur gör jag egentligen?
Enligt nedanstående måste jag ju lägga till ett kommando.
så här ser det ut.
Last login: Sat Aug 27 11:03:19 on console
Welcome to Darwin!
sventas:~ sventa$ sudo
usage: sudo -K | -L | -V | -h | -k | -l | -v
usage: sudo [-HPSb] [-p prompt] [-u username|#uid]
{ -e file [...] | -i | -s | <command> }
sventas:~ sventa$
Om du vet vilka kommandon som ska köras så skriv bara [FONT="Courier New"]sudo[/FONT] framför varje kommando. Då kommer som att köras som root. När den frågar efter lösenord så är det ditt eget som du ska ange.
Vill du bli root för en längre tid så kan du skriva [FONT="Courier New"]sudo su -[/FONT] Men då måste du vara försiktig med vad du gör för då körs allt som root ända tills du skriver [FONT="Courier New"]exit[/FONT] .
Nu ska jag göra det här:
Change into this directory using cd: /Applications: iSync.app: Contents: PlugIns: ApplePhoneConduit.syncdevice: Contents: PlugIns: PhoneModelsSync.phoneplugin: Contents: Resources
I windows där skriver man ju cd katalog namn sen cd nytt katalognamn och går djupare och djupar ned.
Gör jag lika för ovanstående eller kan jag klistra in ovanstående eller?
Nåt är galet.
Jag tog bort alla kolon och då ser det ut så här:
cd/ /Applications/ iSync.app/ Contents: PlugIns/ ApplePhoneConduit.syncdevice/ Contents/ PlugIns/ PhoneModelsSync.phoneplugin/ Contents/ Resources
Men får svaret not such a file or directory
Japp, det första / ska bort, sen ser det ut att vara mellanslag efter varje / också. Det ska inte heller vara där. Testa den här sökvägen:
cd /Applications/iSync.app/Contents/PlugIns/ApplePhoneConduit.syncdevice/Contents/PlugIns/PhoneModelsSync.phoneplugin/Contents/Resources
OBS, allt ska vara på en rad.
Du kan "drag and dropp"a din sökväg från finder till terminalen!
Om du navigerar fram till iSync och controlklickar väljer "show package contents" och sedan vidare till den resource-fiöen du vill ha så kan du bara dra den till terminalen och sökvägen är klar
nu har jag gått steg för steg och nu ser det ut så här:
sventas:/applications/iSync.app/Contents/Plugins/ApplePhoneConduit.syncdevice/Contents/Plugins/PhoneModelsSync.phoneplugin/Contents/Resources root#
Nu står jag i rätt katalog va?
Det här är faktiskt rätt likt dos !
Ny fråga
Nu har jag kommit till det här:Make a copy of an existing image file: cp NOKNGAGE.tiff NOK9300.tiff. Any file would do, as long as iSync can find a file ... if anyone makes a 9300 icon, please send-it over!
Skapar kommandot cp en kopia?
Precis, det är motsvarande "copy" i dos. Sen skulle nog jag slänga in en [FONT="Courier New"]cp MetaClasses.plist MetaClasses.plist.org[/FONT] så att du har kvar en kopia av den filen innan du ändrar i den i fall det skulle bli något knas..
Jag skulle använda editorn [FONT="Courier New"]vi[/FONT] men det är bara för att jag är *nix-nörd. Tyvärr är den inte så lätt att komma igång med. Kan inte på rak arm säga om du kan göra det på ett enklare sätt...men jag ska söka lite..
testa: sudo /Applications/TextEdit.app/Contents/MacOS/TextEdit MetaClasses.plist
Förutsatt att du står i samma katalog som filen ligger, sudo kan du skippa om du redan är root. Har inte testat om det funkar men hittade tipset i en annan tråd.
sventas:/applications/iSync.app/Contents/Plugins/ApplePhoneConduit.syncdevice/Contents/Plugins/PhoneModelsSync.phoneplugin/Contents/Resources root# /Applications/TextEdit.app/Contents/MacOS/TextEdit MetaClasses.plist
2005-09-03 10:08:51.109 TextEdit[1918] CFLog (0): CFMessagePort: bootstrap_register(): failed 1103 (0x44f), port = 0x3003, name = 'com.apple.TextEdit.ServiceProvider'
See /usr/include/servers/bootstrap_defs.h for the error codes.
2005-09-03 10:08:51.188 TextEdit[1918] CFLog (99): CFMessagePortCreateLocal(): failed to name Mach port (com.apple.TextEdit.ServiceProvider)
Hmm...skummt! Det fungerar för mig att editera filer på det viset. Fast jag har tyvärr inte 10.4.x utan är fortfarande kvar på 10.3.9.
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med hur du ska kunna använda TextEdit eller någon liknande lättanvänd editor. Editorn [FONT="Courier New"]vi[/FONT] vet jag fungerar men den är inte så lätt att guida någon genom, tyvärr. Vi får hoppas att någon annan kan komma med bättre tips på hur du ska kunna ändra i filen.
Du ska ha ett stort tack ändå Nilrog!
Det var värt ett försök.
Jag kan för lite om Mac för att klara det här.
Samtidigt vill jag ge både Nokia och Apple en känga för att dom inte har stöd
för sina produkter.
Lite samarbete rekas.
Jag har ju Nokia PC suite i en av mina söners pc men det är ju Ibooken jag använder i jobbet.
Men som sagt tack till Er alla som tog Er tid i den här strängen.
Mvh
sventa
Det är lättare att redigera textfiler med till exempel SubEthaEdit. Det är lätt att använda, till skillnad från de terminalbaserade vi och emacs. Man bör förstås veta vad man gör, men så är det alltid.
Ladda nu ner SubEthaEdit, prova och berätta hur det gick!
Jag fixade det!
Med Eric Bradleys tips samt en annan hemsida som beskrev lite bättre än Macoshint.
Jag kopplade in en mus och högerklickade på isynck och kollade paketet , följde sökvägen och till slut
hittade jag metapls nånting där jag klistrade in texten osv.
Jag använde vanliga textredigerare att öppna med.
Men det funkar inte likt förbaskat , jag kan para ihop telefonerna men jag Isync säger att 9300 inte stöds av Isync.
Nu stod det ju att man var tvungen att ha Isync 2.0 och jag har ju 2.1 men det borde ju inte göra nån skillnad.
Fattar bara inte var felet ligger.
Men jag fixade åtminstone att göra ändringarna!:)
Men herregud vad ni krånglar till allt ... Man behöver inte göra någonting alls i terminalen för att fixa det här ...
Högerklicka bara på iSync och välj Visa paketets innehåll. Sen navigerar du fram till Contents/PlugIns/ApplePhoneConduit.syncdevice/Contents/Plugins/PhoneModelsSync.phoneplugin/Contents/Resources.
Där öppnar du filen MetaClasses.plist i en vanlig ordbehandlare, som Textredigerare. Kopiera koden som skall infogas, klistra in längst ned i dokumentet (precis innan den sista "</dict>")
När du klistrar in, blir det antagligen ett antal mellanslag först på varje rad. Ersätt mellanlagen med tab-steg som visuellt ger ett lika stort tomrum som mellanslagen gjorde. Spara och stäng filen.
I samma mapp som MetaClasses.plist låg i, finns även ett antal telefonsymboler. Kopiera vilken du vill och döp om den till "NOK9300.tiff". Om du orkar, kan du istället själv göra en liten symbol som föreställer 9300 och sedan spara den som TIFF och se till att den har rätt namn.
Starta iSync och lägg till ny enhet.
PS. Om saker fortfarande är oklara, kan jag ladda upp min MetaClass-fil som redan är fixad och så är det bara att byta ut filen.