Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Först presentationen

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-09-03 21:04

Jag är ny på det här. Min son haar tvingat in mig i Mac-världen.

Jag tycker inte att sajten rolig(=lätt)

Det enda jag nu vill veta är:

Finns det någog iPod eller liknande som gör att jag på ett enkelt sätt kan spela in intervjuer med ev lite sång och musik med hyfsad ljudkvalitet.
dvs man skall kunna koppla till 1) en mic, 2)hörlurar Mono/stero, 3) och filer skall åka in i iTunes, 4) i första omgången skall enheten vara billig så att efter inhämande av vidare kunskap kan slänga den på sophögen och köpa en ev dyrare enhet som gör vad jag vill att den skall göra.
Yngve

• Medlem
  • 2005-09-03 21:40

Ja jag tycker att det är väldigt mycket rörigt otydligt reklamsnack i specifikationern
jag vill ha en "dikterin gsmaskin" med en hyfsad ljudkvalitet
Jag trodde att iPod Shuffle möjligen var en sådan
MEN det är helt omöjligt i Specifikationen att avgöra om det finns ett litet för utag till en microfon som jag kan ställa mitt på bordet så att alla kan tala i mun på varandra

Mac! Skärp Er!! Det skall vara KORTA presica förklaringar!
Typ med den här apparaten kan göra 1) ......., 2)......, 3).......
Det finns följande in/utgångar
Du kan koppla till följande funktioner 4)........5).......6)........

Hej och välkommen och gratulera din son till bedriften! Jag har inte lyckats få hit farsan än...

När det gäller inspelningsbar iPod så finns det egentligen inte. Det går att spela in med riktigt dålig kvalitet på en ipod idag om man köper ett tillbehör. Man kan även spela in med riktigt hygglig kvalitet om man installerar linux(!) på ipoden, men det låter inte som en enkel lösning för den inte älska att experimentera. Dessutom är du fortfarande hänvisad till mono-ljud.

Men misströsta icke! Det finns manicker från andra tillverkare. t.ex
Edirol R-1
eller om man har lite större ambitioner:
Edirol R-4
Eller om man verkligen vill arbeta seriöst och låta det kosta därefter:
Marantz 671
Marantz har också en mindre mojäng:
Marantz 660

Marantz prylar väcker ett våldsamt habegär hos mig, i synnerhet nu i podcasting-tider. Men jag tror att man kommer väligt långt med Edrol R-1 som även den har hyggligt seriösa anslutningar och lagringsmöjligheter. Men det beror ju på vad man ska göra med den förstås. Skaffar man så här fina grejer så vore det nästa synd att inte skaffa riktiga mickar till och vips blev det en dyr leksak jallafall. (men Edirol R-1 har så vitt jag förstår inbyggda mickar).

När man glott lite på de här digitalporrbilderna och låtit sig eggas av specifikationerna tar man ett snack med pojakarna på tex Estrad musik i Stockholm som kan förmodligen kan hjälpa en vilsen själ på traven. Men pass dig - dom är väldigt duktiga på att sälja också!

1
Bevaka tråden