Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skolor som kräver virusskydd

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har råkat ut för rätt så många kunder, vars skolor KRÄVER viruskskydd. Bland annat Handelshögskolan.
Eleven måste ha det för att koppla upp sig på nätverket. Även fast det är Mac!
Jag tycker att det luktar okunnighet (ovanligt va?) från skolornas tekniker. Om det handlar om att en elev på mac råkar skicka vidare ett virus från som dom har fått i sin mejl, så kan dom ju snarare sätta upp filter i Mail.app eller Entourage. Inte speciellt avancerat.

Givetvis så vill man ju sälja. Men ärlighet mot kunden tycker jag är viktigare. För då kommer kunden tillbaks.

Är det någon som har det här problemet? Dags för en aktion?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-04 12:47

Är inte MS Office-virus/maskar ett problem även på Macintosh?

Ursprungligen av d-bug:

Är inte MS Office-virus/maskar ett problem även på Macintosh?

Givetvis. Fast det är lätt att fixa om man stänger av Makron. Och sedan sprids ju det direkt inte via nätverket.

Ursprungligen av thevil:

Du kan ju rekommendera dem ClamXav som är gratis.

Gjorde det. Men en del KRÄVER Norton AntiVirus.

• Medlem
  • Solna
  • 2005-09-04 16:57

Märks att Handelshögskolan inte har särskilt stor andel datornördar. Norton finns ju inte ens till Linux till exempel, vad jag vet...

• Oregistrerad
  • 2005-09-07 10:39

Räcker det inte med att de själva har virusskydd på sina servrar? Om de kräver virusskydd tycker jag de skall erbjuda alla studenter och anställda det gratis, det finns ju site licenser. Jag har hittils aldrig behövt köpa virusskydd själv, det har alltid tillhandahållits på de institutioner jag varit/är på. Inte för att jag vet om det behövts ännu, men när det nu finns...........

1
Bevaka tråden