Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Edirol FA-101

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-04 17:08

Jag köpte nyligen en Edirol FA-101 (firewire, 8 in, 8 ut) som jag kör med min iBook G4 800MHz (>1GB RAM). Konstigt nog får jag något som liknar prestandaproblem när jag gör vanliga tvåkanalsinspelingar (44100Hz, 16bit). Jag får lite dropouts/hack då och då. Det verkar lite lätt löjligt då man förut kunnat göra sådana tvåkanalsinspelingar med 10ggr långsammare datorer (typ 90MHz Pentium 1). Jag har testat med flara olika program (Garage Band, Amadeus II, Peak 3.2).

En annan sak: När jag bara har FA-101:an inkopplad utan ens något ljudprogram startat, så ser CPU-belastningen lite lustig ut. Jag får stora röda (=system) toppar ungefär var 20:e sekund. Dessa toppar är ofta nära 100%. Är detta normalt för denna typ av firewire-moduler?

En tredje sak: Audacity verkar inte acceptera FA-101:an. Jag får "Error while opening sound device..." vid varje försök till in- eller uppspelning. Men det är nog ett separat problem.

För övrigt är OS:et uppdaterat och det finns gott om plats på hårddisken.

Några ideer, tips, kommentarer?

Beror antagligen på någon inställning du kanske har för låg latency inställd? Vilken samplingsfrekvens har du använt, ju högre desto större krav ställs på datorn. Sen så är ju systemkravet lite högre för ett 8 in 8 ut kort än vad det är för ett 2 in 2 ut.

System Requirements

Macintosh

Computer: Apple Macintosh series with on-board FireWire
CPU/Clock: PowerPC G3/800MHz, G4/700MHz
PowerPC G4/1.2GHz or higher recommended for 192kHz
Memory(RAM): 256MB or More
Display/Colours: 800x600 or higher

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-04 18:09

Relevant fråga, såklart.
Jag har i samtliga program försökt att använda relativt stora buffrar (förutom Amadeus II där man inte kan ställa in). Jag kör bara två kanaler 44100Hz, 16 bitar, så det är ju som sagt ganska låga datahastigheter det är frågan om. Inte är det väl så att den alltid samplar alla 8 kanaler och skickar till värddatorn? Hursomhelst så borde ju inte ens 8 kanalers inspelning vara nå'n match för min dator.
Jag har t.o.m. testad att använda en extern firewire-hårddisk som scratchdisk i tron att iBookens hårddisk skulle vara flaskhalsen, men utan skillnad.

Dessutom brukar väl "minimum requirements" vara ganska så konservativt specifierade för så'n här hårdvara. Dvs det är inte som med datorspel då "minimum requirements" är jättesegt, utan "minimum requirements" fungerar (förmodligen med marginal).

Ursprungligen av Putgy:

Dessutom brukar väl "minimum requirements" vara ganska så konservativt specifierade för så'n här hårdvara. Dvs det är inte som med datorspel då "minimum requirements" är jättesegt, utan "minimum requirements" fungerar (förmodligen med marginal).

Jo även ljudkortstillverkare uppger ibland lite väl optimistika maskinkrav men 16 bitars 44.1 Khz stereoinspelning borde din dator klara utan problem, har du senaste versionen av Edirols drivrutiner?
Har du startat om datorn?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-04 18:22
Ursprungligen av Simon Templar:

Jo även ljudkortstillverkare uppger ibland lite väl optimistika maskinkrav men 16 bitars 44.1 Khz stereoinspelning borde din dator klara utan problem, har du senaste versionen av Edirols drivrutiner?

Det verkar inte finnas några utöver det inbyggda core audio.

Har du startat om datorn?

Hmm.. Händer inte så ofta.. men det har jag faktiskt gjort.

FireWire Audio Driver Update 1.0.8

This update is recommended for users of FireWire audio devices built on the BridgeCo Enhanced Breakout Box (BeBoB), including the FA-101 from Roland/Edirol.

http://www.apple.com/support/downloads/firewireaudiodriverupdate.html

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-04 20:04

FireWire Audio Driver Update 1.0.8

This update is recommended for users of FireWire audio devices built on the BridgeCo Enhanced Breakout Box (BeBoB), including the FA-101 from Roland/Edirol.

http://www.apple.com/support/downloads/firewireaudiodriverupdate.html

Njae... Den är bara för Mac OS 10.3.3. Den verkar vara inkluderad i senare versioner (från och med 10.3.4). Jag provade t.o.m. att installera ovanstående fix ändå men installationsprogrammet vägrade då jag hade 10.3.9 (fullt uppdaterat).

1
Bevaka tråden