Hejsan, jag har en Sony HC20. En mindre och äldre model än den du kikar på från Sony. Det finns ett par saker på den som jag inte tycker om.
nr 1, precis som du säger så laddar man batterierna i kameran. Detta kräver att man förbereder sig lite innan man kan börja filma.
nr 2, bandluckan sitter så man öppnar kameran underifrån, med andra ord ska du filma med stativ blir det lite krångel att byta band. (Jag har använt min kamera i 1år nu och filmat med stativ 1 gång bara)
nr 3, mikrofonen är ganska känslig för starkvind.
Bra saker med den. Pekskärmen tycker jag är superbra med tydliga menyer för alla saker man kan ställa in. Den är lätt att filma med i lagon ljus, även lite dunkelt inomhus ljus ger skaplig bild. För bra bild räcker vanlig belysning. Ett gråfilter bör du skaffa om du ska filma på sommaren (tror det gäller alla kameror) när det är mycket ljus.
Vill du kolla lite hur film med HC20 kan ser ut kan du gå in på www.barnholdt.se välj film. När jag spela in den filmen som ligger uppe där nu hade jag ingen aning om att gråfilter var bra att ha vid mycket ljus, där av ser det lite väl ljust ut på sina ställen i filmen.