• Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-09-05 14:31

Jag har (återigen) fått krångel med min G4 800Mhz quicksilver 2002. Har Os X 10.2.8 och efter att gått felfritt ett tag så gjorde jag en kallomstart pga hängning. Grå skärmen med vita äpplet dyker upp med inte den där snurran, har varit med om det en gång tidigare och då resetta jag P-ram och sen funka allt. Trodde ju att det skulle räcka att göra det nu också men icke sa nicke. Det är fortfarande samma sak, att inte snurran kommer upp och det står helt still. Har provat att pina den lite och lät den stå i det läget ett par timmar men det hände inget.
Min systemdisk är partitionerad och jag har Os 9 på den andra partitionen, den kan jag starta upp från utan problem. Kan även starta från installations cd, har även kontrollerat skivan med behörigheter och allt + en lyckad reparering utan resultat.

Så min fråga.
Skall jag prova att installera om Os X eller är det meningslöst om det nu kan vara nåt fel som sitter ännu längre in eftersom P-ram resett inte fungerar? Tänkte att det kanske går att resetta nåt annat minne utan att installera om, kanske inte är operativet det är fel på? Eller återställs alla andra skumma minnen när man formaterar och ominstallerar på en partition så det enklaste är att göra detta?