Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med drivrutin till skrivare

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-09-05 20:46

Hej på er alla!

Fick ominstallera min käre iMac för en tid sedan, tog även hem uppgraderingar från nätet.
När jag åter skulle installera skrivaren (Lexmark X5150) kunde inte os. läsa cd- skivan med drivrutinen.
Ut på nätet för att tanka hem en nyare version av drivrutinen.
På mitt skrivbord läggs då en ikon som heter; cjmx5100l1.hqx. När jag försöker packa upp den så kommer ett felmeddelande; "...was comressed with an unknown compression method." "error #17535"

Efter kontakt med Lexmark tycker de att jag ska kontakta Apple och Apple anser att jag bör få hjälp av Lexmark.

Kan någon ha uppslag till lösning?

ulf

Senast redigerat 2005-09-05 21:20
  • Medlem
  • 2005-09-05 20:52

kan du länka till den nya drivaren så jag nån annan (jag tex) testa.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-09-05 20:57
Ursprungligen av Baron:

kan du länka till den nya drivaren så jag nån annan (jag tex) testa.

här...är den!

http://downloads.lexmark.com/cgi-perl/downloads.cgi?ccs=193:10:0:133:0:0&searchLang=sv&os_group=Mac%20OS%20X&target=

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-09-05 21:24

eh...

Bör jag uppgradera från 10.2.8 till 10.3? är det lönt på en iMac G4 256 MB? Kan det lösa skrivarproblemet?

  • Medlem
  • 2005-09-05 21:37

Jag kan inte heller öppna den, med StuffIt 9.

Men på Lexmark står det att den bara gäller upp till MacOS 10.2.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-09-05 21:46

På Lexmark's filinformation står det:

"Operativsystem: Mac OS X 10.1, Mac OS X 10.1.5, Mac OS X 10.2.3, Mac OS X 10.2.4, Mac OS X 10.2.5, Mac OS X 10.2.8"

Då borde det ju gå. Kan det vara ett "packningsproblem"?

  • Medlem
  • 2005-09-05 22:00

Vad har du för OS då? Har du inte nyare än 10.2.8?

Men det borde ju fortfarande gå att packa upp den. Jag kan kolla med en kille på jobbet i morgon. Han fick problem med en Lexmark när han gick från 10.3 till 10.4.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-09-05 23:11

Jag har 10.2.8,

Tack för hjälpen Baronen!

Ulf

  • Medlem
  • 2005-09-05 23:19
Ursprungligen av ulfsa:

Jag har 10.2.8,

Tack för hjälpen Baronen!

Ulf

Sorry, jag missade ett inlägg där du skrev att du har 10.2.8. Det är absolut en bra investering att byta till 10.4. Gör det! Och stoppa i liet mer minne. Jag har en iMac G4 800 MHz 768 Mb som levererades med 10.1. Den rullar nu med 10.4 och har blivit bättre för varje uppdatering.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-06 17:10

Det är ett "packningsproblem" som ger sig till känna särskilt i kombinationen FireFox och StuffIt Expander version 9 (kanske även tidigare versioner av StuffIt Expander). Försöker man ladda ner drivrutinen med Safari, eller till och med det gamla härket Explorer, avkodas binhex under själva nedladdningen och StuffIt Expander får således inte en chans att ställa till med bråk. Lösningen heter alltså: Använd inte FireFox för den här nedladdningen, eller avkoda filen med nutcasebinhex (finns på Versiontracker).

Kan för övrigt meddela att jag har en likadan skrivare själv och att jag tycker det rätt uselt av Lexmark att leverera föråldrade och oanvändbara drivrutiner med sina skrivare. Jag hade samma problem som ulfsa med den till skrivaren medföljande CDn, då jag köpte min skrivare för drygt två år sedan. Till råga på allt tycks det dessutom vara något galet med den drivrutin man kan ladda ner då statusområdet i layoutläge i FileMaker ballar ur efter utskrift. Det kan visserligen också vara ett problem med just FileMaker, men i så fall har FileMaker gjort fel i version 5.5, 6 och 7, vilket jag har svårt att tro. Jag skyller i alla fall på taskig kodning från Lexmarks sida.

  • Medlem
  • 2005-09-06 20:30
Ursprungligen av helmer:

Det är ett "packningsproblem" som ger sig till känna särskilt i kombinationen FireFox och StuffIt Expander version 9 (kanske även tidigare versioner av StuffIt Expander). Försöker man ladda ner drivrutinen med Safari, eller till och med det gamla härket Explorer, avkodas binhex under själva nedladdningen och StuffIt Expander får således inte en chans att ställa till med bråk. Lösningen heter alltså: Använd inte FireFox för den här nedladdningen, eller avkoda filen med nutcasebinhex (finns på Versiontracker).

Jag laddade hem den i Safari, men kunde inte öppna den.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-08 15:03
Ursprungligen av Baron:

Jag laddade hem den i Safari, men kunde inte öppna den.

Förmodligen för att du har "Öppna "säkra" filer efter hämtning" avstängt. Det är normalt ett klokt val att ha Safari inställt som du har, men tydligen kan man få problem med nedladdning av vissa binhexade filer.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-09-07 23:00

TACK Helmer!

Prövade att ladda hem drivrutinen i Explorer, det gick som en dans! Dialogrutorna bara blixtrade upp.
Nu är jag på banan igen...

Det där med FileMaker förstod jag dock inte.

"Inte en dag utan FileMaker"

ulfsa

1
Bevaka tråden