Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med hårddisk i OSX

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Gott folk

Så var det dags igen för en fråga om OSX. Jag har, precis som tidigare, en stationär blåvit G3 som jag kör 10.1.4 på.

Maskinen är helt standard, med tillägget att den har en extra hårddisk inmonterad; en IBM på 37 gig.

När jag kör OS9 har jag inga som helst problem med den, men när jag kör OSX får jag följande dialogruta när Finder startar:

Om jag väljer Continue och startar Disk Utility ser programmet hårddisken och den enda partitionen på den. Varken nu eller när jag kör DU i OS9 finner programmet något som helst fel med den. När jag försöker mounta hårddisken mha detta program får jag detta besked i Console: (radbrutet för läsbarhet)

Citat:

code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">hfs: Input/output error
May 18 21:36:26 c213-83-43-96 /sbin/autodiskmount[101]:
DiskVolume_mount_foreign: There is a filesystem error with
the device disk2s5 which was attempting to mount at /Volumes/37G

May 18 21:36:26 c213-83-43-96 /sbin/autodiskmount[101]:
disk2s5 ??? hfs yes yes 37G [not mounted] </pre>

Här är vad Apple System Profiler säger i OSX:

Citat:

code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;"> Hard drive
unit number 1
ata device type ata
device serial JWYJW016900
device revision P51OA30A
device model IBM-DPTA-353750
IBM-DPTA-353750
Size: 34.93 GB
Capacity: 37.49 GB</pre>

Här är vad Apple System Profiler säger i OS9:

Citat:

code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">ID = 1
Hard drive
Driver version: Not available
Mac OS partitions: 1
Removable media: No
Vendor: IBM
Revision number: P51OA30A
Product ID: DPTA-353750
Serial number: JWYJW016900
Size: 37.49 GB (1K = 1000)
Capacity: 34.93 GB (1K = 1024)

37G
Volume format: Mac OS Extended (HFS+)
Capacity: 34.92 GB
Available: 738.58 MB Percent full: 97
Write protected: No
Is being file shared: No</pre>

Jag har tyvärr varken möjlighet till formattering (viktiga filer) eller backup (ingen utrustning).

Någon som har koll på vad som kan vara problemet, samt hur man löser det?

• Oregistrerad
  • 2002-05-19 01:28

Hade precis samma problem med en helt nyformaterad extern SCSI-disk till en likadan dator.

Startade om i OS9, körde check/repair i Disk Utility startade om i OS X och voila så fungerade det igen. Tror inte Disk Utility hade så mycket med saken att göra dock men av någon anledning så fungerar det nu iaf

Eftersom det inte är min dator har jag inte hunnit testa tillräckligt för att se om felet är temporärt eller om det bara uppstår i bland. Vad du skulle kunna testa är att hålla inne "Kommando+V" (Verbose Mode) under uppstart och se vad den säger.

//Patrick

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: patrickp:
Vad du skulle kunna testa är att hålla inne "Kommando+V" (Verbose Mode) under uppstart och se vad den säger.

Okej, jag har testat det. Vad ska jag titta efter? Och sparas den loggen nånstans så man kan detaljstudera den efter uppstarten?

Loggen sparas i /var/log/system.log, så den går lika bra att läsa efter uppstart. Själv tycker jag det är bättre att skippa verbose-läget, eftersom allt ändå rullar förbi så snabbt att det blir svårt att läsa. Däremot är det läget ovärderligt ifall startproceduren kör fast.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Samuel K:
Loggen sparas i /var/log/system.log, så den går lika bra att läsa efter uppstart.

Okej, jag är med.

Jag fattar dock fortfarande inte vad jag ska titta efter. Vad kan jag visa för utdrag ur loggen för att ni gurus ska kunna se vad som strular..?

• Oregistrerad
  • 2002-05-19 18:33

Riv ut hela startloggen och posta den här eller länka till den någonstans så kan vi se om det går att utläsa nåt.

//Patrick

Citat:

Riv ut hela startloggen och posta den här eller länka till den någonstans så kan vi se om det går att utläsa nåt.

Okej. Nu kan jag inte längre hitta dagens uppstart i system.log (kan det verkligen bara försvinna?) så jag får göra en ny omstart. Tyvärr håller jag på med en fet nedladdning (Apples OSX devfiler). Jag kommer tidigast att kunna göra detta senare i kväll, om ett par timmar. Återkommer med logfil då...

• Oregistrerad
  • 2002-05-19 22:51

Loggarna roteras (raderas) varje dag så de är tomma lite då och då. Däremot packas de ner när de roteras och du hittar dem i filerna ´system.log.n.gz´ där n är ett heltal (förmodligen mellan 1 och 7, en för varje veckodag).

För att packa upp en .gz-fil, skriv bara ´gunzip system.log.n.gz´

//Patrick

Här är loggen från uppstarten

Loggfil

Kan någon se vad som skulle kunna vara problemet?

(Jag tar gärna mot andra tankar och synpunkter också, om ni ser något galet som inte berör hårddiskstrulet.)

• Oregistrerad
  • 2002-05-19 23:48

Vad har du formatterat disken med, HFS+ eller HFS?

//Patrick

Citat:

Vad har du formatterat disken med, HFS+ eller HFS?

HFS+

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-20 00:31

Har du de senaste drivrutinerna för dit SCSI kort?
Finns det nån rom uppgradering av kortet?

Testat att köra DiskWarrior eller Norton på hårddisken?

/glemme

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: glemme:
Har du de senaste drivrutinerna för dit SCSI kort?
Finns det nån rom uppgradering av kortet?

Inte en susning. Men spelar det någon roll? Hårddisken sitter inte på kortet - det är OSX-skivan som är extern och sitter på kortet. Den hårddisken har jag inte något problem med.

Citat:

quote:Testat att köra DiskWarrior eller Norton på hårddisken?

Jag har provat Norton, dock enbart i classic. Totalt felfri. Jag har kört Skivkontroll i både OSX och classic - totalt felfri även där.

DiskWarrior har jag inte tillgång till...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-20 01:15

Hmm, nu när du säger det så ser jag att det var en ATA disk... Sorry.

Hmm, då för att komma vidare.

Jag skulle tyvärr rekommendera att du formaterar skivan...

Var i stockholm sitter du? Kanske kan hjälpa med backup. (Får min 120gig firewire på onsdag om allt går vägen)

/glemme

• Oregistrerad
  • 2002-05-20 01:36

Vad formaterade du disken med? Vill minnas att det finns en lång diskussion på Macintouch angående Apple och tredjeparts diskverktyg inte är riktigt överens. Kan ju ha något med saken att göra om Apple har ändrat diskhanteringen i OS X (vilket de förmodligen har). Håller med föregående talare, formatera om med appleprogramvara och slipp alla framtida problem.

//Patrick

Citat:

quote:Jag skulle tyvärr rekommendera att du formaterar skivan...

Okej...

Citat:

quote:Vad formaterade du disken med?

Apple standardverktyg. Det är det som gör det ännu mindre begripligt för mig...

Citat:

quote:Var i stockholm sitter du? Kanske kan hjälpa med backup. (Får min 120gig firewire på onsdag om allt går vägen)

Jag sitter på Skanstull. Och det vore ju sjukt smidigt - och hygglo - om du hade möjlighet att hjälpa till med backup!

Om man nu tar backup på hårddisken och formatterar om den från OSX med Apples verktyg - vet man då säkert att det kommer funka?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-20 12:01
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Sandebert:
Jag sitter på Skanstull. Och det vore ju sjukt smidigt - och hygglo - om du hade möjlighet att hjälpa till med backup!

Om man nu tar backup på hårddisken och formatterar om den från OSX med Apples verktyg - vet man då säkert att det kommer funka?

Nej, det är ingen garanti, men jag skulle tro det.
skicka ett privat meddelande så bestämmer vi tid och plats för det... (förutsatt att jag fått mån googiedrive)

/glemme

• Oregistrerad
  • 2002-05-20 12:02
Citat:

quote:Om man nu tar backup på hårddisken och formatterar om den från OSX med Apples verktyg - vet man då säkert att det kommer funka?

Självfallet inte, det är ju en dator. Däremot är sannorlikheten lite större att det fungerar bättre.

//Patrick

1
Bevaka tråden