Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

strålning ifrån PB

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-09-05 22:28

jo jag snackade med en polare om vad vi gjorde med våra lapptopps...och jag förklarade att jag brukade ligga i sängen och kolla på film..han vart lite fundersam för han hade hört att spermaproduktionen vart påverkad av dettta och att man vart oförmögen att skaffa barn ( om man nu har datorn i den regionen)... nu funderar jag finns det nån som helst sanning i detta, nån som vet.........hahhah vilken fråga, alltså detta är inget skämt..

mvh xon

Viss sanning ligger det helt klart i att det inte är helt lyckat att ha en varm strålande dator på den regionen under längre perioder.

• Avstängd
  • International user
  • 2005-09-05 22:34

Det är väl snarare så att värmen från datorn, speciellt då laptops som blir väldigt varma undertill, påverkar din spermieproduktion om du har datorn placerad i knät eller nära de ädlare regionerna. I allmänhet så är värme den största boven i dramat av minskad produktion och fertilitet, det rekomenderas även att inte bär tajta "briefs" alla dagar dygnet runt just för värmens skull. Men någon strålning.... Nja... i såfall värmestrålning som sagt.

• Oregistrerad
  • 2005-09-05 22:34

Stäng av WiFi och Blåtand så blir det inte så mycket strålning. Men jag tror att det är en annan sak ni är ute och far efter, nämligen värmen. Hettar man upp kulorna så avtar produktionen.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-09-05 22:38

oki doki det med värmen det är jag me på.man måste låta grabbarna "hang loose" ibland.....men jag var lite nyfiken på om det fanns nån annan strålning men vad ska det vara iså fall...man trycker ju en mobil telefon i mot skallen minst en kvart om dan så då lär man väl bli skaddad av det antar jag....

• Oregistrerad
  • 2005-09-05 23:32

Jag tror å ena sidan inte så mycket på att radiostrålning skulle vara någon fara. Det ligger liksom mitt i det minst cellskadliga frekvensspannet.

Å andra sidan uppskattar jag mina vänner i byxan tillräckligt mycket för att ha mobilen i bröstfickan (mitt framför hjärtat ), så jag skulle nog i alla fall välja att ha laptopen bredvid mig i sängen.

Det där med värme från laptopen och dess påverkan på spermieproduktionen tycker jag faller på sin orimlighet. Om man inte använder Specialkalsonger™ som håller upp kulorna mot laptopen så borde det inte kunna bli ens en halv grads temperaturökning i kulorna. Eftersom de intager ett mellanläge mellan den ambienta temperaturen och kroppstemperaturen skulle det isof vara lika skadligt att höja rumstemperaturen med en grad (ungefär).

Senast redigerat 2005-09-06 12:10
Ursprungligen av evillordvader:

Om man inte använder Specialkalsonger™ som håller upp kulorna mot laptopen så borde det inte kunna bli ens en halv grads temperaturökning i kulorna.

De vore en jädra kallingar, uj uj. *skrattar*

• Avstängd
  • International user
  • 2005-09-06 08:28

Det där med värme från laptopen och dess påverkan på spermieproduktionen tycker jag faller på sin orimlighet. Om man inte använder Specialkalsonger™ som håller upp kulorna mot laptopen så borde det inte kunna bli ens en halv grads temperaturökning i kulorna. Eftersom de intager ett mellanläge mellan den ambienta temperaturen och kroppstemperaturen skulle det isof vara lika skadligt att höja rumstemperaturen med en grad (ungefär).

Not quite....
Saxat ur amerikansk undersökning:

The study of 29 men in their 20s and 30s by the Stony Brook group found that keeping a laptop on the lap for an hour can raise scrotal temperatures by more than 2.5 degrees Celsius, enough to affect fertility significantly, said a report in the Dec. 9 issue of the European journal Human Reproduction.

But Sondheimer, a professor of obstetrics and gynecology at the University of Pennsylvania Medical Center, said there's little for men to worry about. "We've known for a long time that anything that warms the testicles lowers the sperm count, but whether this translates into infertility is not clear," he said. "Most likely it does not lead to infertility. We don't translate this information into clinical practice."

http://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=40971

Ingen stor fara på taket altså, men en liten risk.

Jag har en kompis som är doktor i fysik.
Och han säger att platta skärmar har noll i strålning!
Däremot blir dom ju varma men det är ju en annan sak!

• Oregistrerad
  • 2005-09-06 00:18
Ursprungligen av sventa46:

Och han säger att platta skärmar har noll i strålning!
Däremot blir dom ju varma men det är ju en annan sak!

Hur kan de synas i mörker om de inte strålar? Hur kan de "bli varma" utan att stråla?

• Medlem
  • TÄBY
  • 2005-09-06 08:38

Hur kan de synas i mörker om de inte strålar? Hur kan de "bli varma" utan att stråla?

och hur går det till eftersom det vi normalt kallar skärm är en TFT-platta och ett elelr flera lysrör och lysrör avger en hel del elektromagnetiska vågor av olika våglänger

Sventa strålningen från datorn kommer inte från skärmen utan från bluetooth och wlansändarna som är inbyggda i ett flertal laptops sen så kan tydligen bakgrundsbelysningen från skärmarna och även vissa komponenter/processorn stråla en del.

• Oregistrerad
  • 2005-09-06 07:06

läste häromåret att det inte bara var försämrad produktion det handlade om, utan fall där männens (minns inte hur många) kompis helt enkelt hade börjat ändra form. mutera var ordet då har jag för mig. vill minnas en morbid bild jag inte lyckades glömma helt och hållet.

Pôjkar - håll reda på vad som är "strålning". Vi snackar ju inte om joniserande (radioaktiv) strålning från datorerna så muterade kroppsdelar låter väl mest som en modern myt. Och ja, skärmen måste "stråla" för att lysa - ljus är ju strålning!

Så här står det i Borås Stads "Riktlinjer för mobiltelefonnätet" (där undertecknad haft ett finger med i spelet) som kanske kan vara till hjälp i denna tråd:

Citat:

Elektromagnetiska fält, EMF, eller ”strålning”, har alltid funnits – ljus är den mest välkända formen. Det elektromagnetiska spektrumet sträcker sig från statiska magnetiska fält via radiofrekvent strålning (radiovågor), mikrovågor och synligt ljus till röntgenstrål-ning. Mikrovågsugnar, radio, tv, mobiltelefoner (även trådlösa telefoner), butikernas stöldskyddssystem och radar ger alla upphov till radiofrekventa fält. Ofta är det så att exempelvis avlägset belägna tv- och radiosändare ger högre exponering än närbelägna mobiltelefonmaster.

Om det är något i vår närmiljö som ens kommer i närheten av gränsvärdena (som i sin tur ligger med en faktor 50 under påvisad effekt (påverkan, alltså inte nödvändigtvis skada) är att trycka sin mobil mot örat långa perioder under dagen under dåliga mottagningsförhållanden. En telefon måste ju i princip sända lika starkt (svagt) till basstationen - "masten" - som basstationen till telefonen. Blåtand och WiFi ligger långt under mobiltelefoner i effekt.

Länkar: Post- och Telestyrelsen, www.pts.se; Statens Strålskyddsinstitut, www.ssi.se; Mobiltelebranschen, www.mtb.se; Världshälsoorganisationen (WHO), www.who.int/peh-emf.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-09-06 08:34

sånt här tycker jag är intressant. för att gå lite halvofftopic undrar jag hur farligt det är att ha mobiltelefonen i byxfickan i stort sett varje dag året runt.

• Medlem
  • Bjuv
  • 2005-09-06 11:01
Ursprungligen av xon:

jo jag snackade med en polare om vad vi gjorde med våra lapptopps...och jag förklarade att jag brukade ligga i sängen och kolla på film..han vart lite fundersam för han hade hört att spermaproduktionen vart påverkad av dettta och att man vart oförmögen att skaffa barn ( om man nu har datorn i den regionen)... nu funderar jag finns det nån som helst sanning i detta, nån som vet.........hahhah vilken fråga, alltså detta är inget skämt..

mvh xon

Tja,

Jag gör som du, kollar mycket på film i sängen.

Jag är en lycklig 2 barns far, så det är nog inte så farligt.
Nu har jag i o för sig en fjantig PC lappis....vet inte om Mac´arna avger annan strålning.

XTX

Macarna utstrålar kärleksstrålning, visste du inte det?
Jag har då hört att klockradion är värsta strålningsboven.

Skönt att en balaserad debatt om detta.
För Strålningsdebatter kan lätt bli infekterade.

Jag har 4 ungar redan så jag kan lugnt placera laptopen i närheten av kulorna!
Dock trivs jag inte när dom börjar bli överhettade!

• Oregistrerad
  • 2005-09-06 23:18

nej, men å andra sidan, vem trivs i närheten av överhettade ungar?

1
Bevaka tråden