Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon idé att köpa ny mac nu?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

ni med lite erfarenhet. vad tror ni de nya intel-powerbooksen kommer kosta när de väl kommer ut? vilka priser snackar vi om?

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-11-11 08:53

Nja, den absolut största Mac-basen är ju kvar på G4/G5 maskiner. Vilken tillverkare vill inte ha största möjliga kundunderlag?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-12 13:53

Det verkar mer och mer som att nya Powerbooken kommer redan i januari-06 vid Macworld Expo, och att hela Apple sortimentet rullar på Intel redan under nästa höst.

Gött mos..

***Sources familiar with Apple's Intel plans now believe the Mac maker is striving to complete its transition to Intel chips in the by the fall of 2006, several months ahead of schedule.

http://www.appleinsider.com/article.php?id=1368

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-12 23:53

Jag kan tänka mig att dom kommer att bli lite billigare än dagens powerbooks, eftersom hårdvaran säkert blir lite billigare med x86 plattformen som grund, sedan beror det en hel del på hur kronan står sig mot dollarn..

Senast redigerat 2005-11-13 13:42
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-13 09:19

Man kan väl hoppas att Apple inte ser detta som ett tillfälle att mjölka ut lite mer pengar utan faktiskt ser värdet i att sälja lite billigare datorer.
Som det är nu så betalar man ett överpris för något är långsammare än konkurrenten. Känns sådär, betalar gärna lite extra för kvalité, design och fram för allt Mac OS X men då vill jag ha en riktigt j*vla snabb dator.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-13 09:31

varför skulle de nya intelmacarna va så ostabila och fulla med barnsjukdomar som alla säger? Apple har ju kört OSX på x86 ända sen första versionen. Så OSX för x86 lär ju inte va ostabilt. Och hårdvaran ska väl inte behöva va ostabil bara för de går över till intel cpuer, Apple har väl tillräckligt med resurcer för att ha folk som kan gör hårdvara för intel cpuer? Så om de har ett OS som redan funkar "klockrent" för intel och de kan bygga hårdvara ska det väl inte va nån problem ?

Ursprungligen av Pascoe:

varför skulle de nya intelmacarna va så ostabila och fulla med barnsjukdomar som alla säger? Apple har ju kört OSX på x86 ända sen första versionen. Så OSX för x86 lär ju inte va ostabilt. Och hårdvaran ska väl inte behöva va ostabil bara för de går över till intel cpuer, Apple har väl tillräckligt med resurcer för att ha folk som kan gör hårdvara för intel cpuer? Så om de har ett OS som redan funkar "klockrent" för intel och de kan bygga hårdvara ska det väl inte va nån problem ?

Precis. Av allt jag har hört från utvecklar-Macarna som Apple lånar ut så är det oerhört snabba och stabila. Jag kan inte heller förstå varför det skulle vara så annorlunda när de nya Macarna kommer ut till försäljning.

Ursprungligen av acke:

Man kan väl hoppas att Apple inte ser detta som ett tillfälle att mjölka ut lite mer pengar utan faktiskt ser värdet i att sälja lite billigare datorer.
Som det är nu så betalar man ett överpris för något är långsammare än konkurrenten. Känns sådär, betalar gärna lite extra för kvalité, design och fram för allt Mac OS X men då vill jag ha en riktigt j*vla snabb dator.

Apples priser beror främst på att deras inköpspriser generellt är högre. Logikkort, processor och grafikkort är komponenter vars tillverkare helt enkelt tar ett högre pris som Apple måste betala.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-13 09:58
Ursprungligen av Björn Leander:

Apples priser beror främst på att deras inköpspriser generellt är högre. Logikkort, processor och grafikkort är komponenter vars tillverkare helt enkelt tar ett högre pris som Apple måste betala.

Mja...allmänt känt att Apple har bland de högsta marginalerna i branschen.

Ursprungligen av acke:

Mja...allmänt känt att Apple har bland de högsta marginalerna i branschen.

Ja, men det är lätt att bara skylla på det.

Bevaka tråden