Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstiga tecken i div program

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-07 10:17

Tjena, jag har ett litet problem på min nya iMac G5 2,0 Ghz, 20" och det består i att ibland dyker det upp väldigt konstiga tecken vid olika tillfällen (se bif fil).
Från början hände det även i Safari men där löste jag det genom att byta typsnitt i programmet. Annars har det inträffat tex vid installation av vissa program, när rutan med avtal som man ska godkänna dyker upp kan det se ut så här. I programmet ShakesPeer som jag hämtat skärmdumpen från blir det så, samt att det dykt upp lite här och där.
Helt oläsligt alltså.

Jag förstår att det är någon slags typsnittskonflikt som ställer till det, men finns det nån som har en lösning på problemet?

(Har försökt att få igång Suitcase ett par ggr men tröttnat när jag får infon att det bara tar "a moment to initialize" och det momentet har tagit upp till en timme)

Det är nog font cachen som har tokat till sig.
Den kan du tömma med olika program, Cocktail är ett.
Testa det och starta om.

• Medlem
  • Harestad
  • 2005-09-07 10:38

Vaddå är det ett problem? Trodde det var en ny feature med Mac OS X, jag har haft det så sen det kom

Men testa att rensa cachen som Mattias föreslog ...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-09 15:22

OK, jag kan givetvis ge det ett försök även om det känns lite som ett udda fel då jag endast haft datorn i ca två veckor och den hade problemet redan första dagarna.

Tack för svaret iaf!

Skulle vilja säga att du har två eller fler varianter av Helvetice Neue som kolliderar.
Kolla i Font Book och avaktivera vissa av dem. Starta sedan om de programmen som har problem efter du avaktivierat för att se skillnad.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-10 17:11

Shinji; tackar, det funkade!

1
Bevaka tråden