- XTX
- Medlem ●
- Bjuv
Hej,
Jag har har varit här och undrat saker tidigare inför ett eventuellt byte till Mac.
Måste bara få detta utrett, är det verkligen sant att man sitter säker inför
virus, trojaner, spyware och dyligt om man använder Mac?
Med Windows måste man ju fan ha en jävla massa anti**** program alt. routrar.
Hoppas på svar så att jag kan övertala regeringen där hemma.
Mvh
XTX
Trojaner är man aldrig säker mot. Men även om du skulle få en sådan skulle det bli svårt för den att ställa till med oreda i ditt system. Till dagens datum finns det inte ett känt virus eller någon mask för Mac OS X.
Svaret på det är delvis att det inte är en jättestor måltavla, men framförallt att OS X är ett från grunden sett säkrare operativsystem.
Trojaner är man aldrig säker mot. Men även om du skulle få en sådan skulle det bli svårt för den att ställa till med oreda i ditt system. Till dagens datum finns det inte ett känt virus eller någon mask för Mac OS X.
Svaret på det är delvis att det inte är en jättestor måltavla, men framförallt att OS X är ett från grunden sett säkrare operativsystem.
Tackar för svaren......men andra ord så är man mycket säkrare mot "skit" men en Mac
än med Windows.
Mvh
XTX
Jag kan säga det att jag skrotade min PC för fem år sedan och köpte mig en iMac... Har inte haft ett enda virus eller hårdvaruproblem som jag hade med PC'n som fick en vacker flygtur ut genom fönstret.
jag kan bara rekommendera dig att byta, har VÄLDIGT svårt att tro att du kommer att bli missnöjd, men sen så beror det ju på vad du kommer att använda datorn till också...
Som tidigare skrivet äro: Det finns idag inga kända virus eller trojaner till Mac, just på grund av säkerheten i operativsystemet...
Måste bara få detta utrett, är det verkligen sant att man sitter säker inför
virus, trojaner, spyware och dyligt om man använder Mac? ...
Man kan väl säga att du är helt säker tills något händer.
Det kanske inte låter så säkert men med tanke på att inget hänt sen 1987 så...
Det kanske inte låter så säkert men med tanke på att inget hänt sen 1987 så...
Nu tar du väl i lite i överkant Anders, till OS7-OS9 han det väl komma ca 40-50 virus... sedan starten för OSX (4 år ?) har det varit helt lugnt.
Kan ju säga att jag har inget antivirus-program och ingen brandvägg och jag känner inget behov av att skaffa nåt av det. Har aldrig haft ett virus.
Jag har aldrig ägt ett antivirusprogram (inte på OS 7-OS 9-tiden heller). Jag har aldrig tvekat att ladda ner skumma saker från sidor jag absolut inte litar på och jag öppnar alla bifogade filer utan att kolla vad det är. Jag har aldrig någonsin fått virus, trojaner, etc.
Till klassiska Mac OS fanns det några få virus, men de hade väldigt lite spridning och gjorde inte så stor skada ändå om man nu skulle få dem mot alla odds. Till Mac OS X finns det mig veterligen ännu inga virus alls - fem år efter att det introducerades.
min första mac inhandlades någon gång sent åttiotal, har haft 10-15 maccar sen dess, inga virus inget strul - alls... ett trasigt grafikkort, en trasig bildskärm men inget annat.
Har haft ett 10 tal PC har förmodligen i dom tagit ett antal virus stort som sveriges befolkning om inte ännu mer. förresten har jag haft ett virus i en mac någon gång kring 1990 som hette falling letters, eller kanske det var i en PC i alla fall - sjukt kul virus för överig.
Men i det stora hela har jag inte ens haft problem med maskinvara eller annat heller för den delen.
//
/Tangen
Oj då.....men frågan är då....varför sitter man med windows, när nu Mac är så säker
Det är just det vi som macanvändare också frågar oss. :rolleyes:
Fråga en nätverkstekniker, dom kan alltid ha massa svar -om än onyanserade
/Tangen
Jag har aldrig ägt ett antivirusprogram (inte på OS 7-OS 9-tiden heller). Jag har aldrig tvekat att ladda ner skumma saker från sidor jag absolut inte litar på och jag öppnar alla bifogade filer utan att kolla vad det är. Jag har aldrig någonsin fått virus, trojaner, etc.
Jag tror inte att man ska rekommendera att ladda ner och öppna allt man ser från skumma sidor. Att trojaner är obefintliga so far är ju trevligt, men det finns ju inget som hindrar någon att t.ex. göra ett gratisspel som sabbar filer emellanåt. Om du laddar hem program och kör/installerar dem så är du sårbar! Macen varnar ju, men om du klickar på "Yes, hit me" så kan det hända saker. Därför bör du bara ladda hem program från som du litar på.
Eftersom Macen varnar då du gör sånt här är det liten risk att du ska RÅKA köra ett program (som det är svårt att skydda sig mot på Windows), men man bör fortfarande vara omdömesgill.
Jag tror inte att man ska rekommendera att ladda ner och öppna allt man ser från skumma sidor. Att trojaner är obefintliga so far är ju trevligt, men det finns ju inget som hindrar någon att t.ex. göra ett gratisspel som sabbar filer emellanåt. Om du laddar hem program och kör/installerar dem så är du sårbar! Macen varnar ju, men om du klickar på "Yes, hit me" så kan det hända saker. Därför bör du bara ladda hem program från som du litar på.
Eftersom Macen varnar då du gör sånt här är det liten risk att du ska RÅKA köra ett program (som det är svårt att skydda sig mot på Windows), men man bör fortfarande vara omdömesgill.
Jag har samma erfarenheter som Rajje och har heller aldrig tvekat inför nedladdningar, skumma siter eller e-postbilagor. Det är bara att köra på!
En annan anledning till virus bristen i OSX är att det är ett ganska stort hat emot ett visst företag i hacker kretsarna...(tip: Börjar Micro..;)
Beror helt enkelt på att Microsoft fick och har så gott som monopol på hem dator marknaden. Apple och OSX har ungefär 4%, vill minnas att Linux knappt kom över 1-2%. Säger endel kanske...
AmigaOS har inte enns fått vara med i mätningarna...=D
Iaf, för att göra hen lång historia kort snodde Microsoft så gott som hela hem dator marknaden.
Ju mer virus och problem som Windows nördarna får, ju snabbare kommer dom byta till en annan plattform. Dessutom, varför utveckla skit till något som knappt 4% använder?
Och precis som någon sa...OSX bygger på en säker grund med BSD som i sin tur byggde på Unix och är gammalt som gatan och väl kännt för sin säkerhet. Windows bygger vissereligen också på "väl beprövad teknik" men långt ifrån lika väl prövad och skillnaden är att Windows aldrig har vart speciellt kännt för sin stabilitet och säkerhet.
Skillnaden mellan BSD/Unix och OSX är betydligt mindre än man kan tro...
# cd /
# ls
I terminalen så hittar du endel spår...=D
Det är ju inte så svårt att skriva ett script som raderar/döper om filer för den inloggade användaren och därmed ställer till problem (vilket ger plattformen dålig credit).
Och tror ni inte att OS X blir ett än mer intressant mål för skaparna av virus etc? Utan att vara alltför djärv tror jag antalet försök kommer öka i takt med den stadigt ökande delen användare som gör det förnuftiga valet av operativsystem.
Tyvärr.
(Tänk vilka rubriker vissa tidningar/siter kommer ösa på med när det första "riktiga" viruset för OS X dyker upp... )
När det första viruset kommer offentligt till mac Os X då har Apple och Os X tappat 50% av sin köpkraft, jämte Windows. Sedan att Os X är säkrare och snyggare kommer inte att vara av den vikt att företag kommer att väljer mac före win speciellt om win är bra mycket billigare.
Det räcker att titta idag så väljs de flesta företag pc flera hundra % gånger mer än mac fast alla de virus som finns till windows.
Sedan så får vi inte glömma att om metro blir en hitt så lär det bli ännu svårare för mac, vilket jag tror kommer att hända. Det är ett hot som få oroar sig över, förmodligen över att man inte har förstått hur allvarlig och stort Metro – hotet är till PDF och blid om nu Microsoft lyckas att få det att funka bra.
Kan någon förklara vad BSD står för, ja så att det på ett trovärdigt sätt kan stoppas i halsen på en del arbetskamrater som envist tror att macen är döende - jag kan det inte. Tycker inte att det räcker att konstatera att det fungerar och är näst intill idiotsäkert - vill begripa varför. Finns det någon som kan ses sig som lite tyngre proffs på BSD som kan hjälpa till att ge Windows användare en "aha-upplevelse" så välkommnas detta...
Metro = det där nya formatet för att lämna dokument?
Jo, det kan nog blir bra - om det blir plattformsoberoende.
Hos producenten: Även om Windows är större än Mac generellt, så är Mac fortfarande överrepresenterat bland byråer (reklam- och inhouse-). Ja, hela grafiska branschen är Mac OS överrepresenterat.
Hos mottagaren: I princip alla reproföretag kör Mac, även om tidningsredaktioner använder ganska mycket Win idag.
Det ska bli intressant att se vad som händer.