Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grafiskt rootläge

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det nån som vet hur man hittar det grafiska root-läget i 10.1

rolloq

• Medlem
  • 2001-10-01 21:35

Vad menar du med "grafiskt root-läge"?

Man kan ju su från terminalen eller logga in som root. Grafiskt root-läge?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-10-01 22:07

Detta undrar jag också. Man skapar ju inget root konto under installationen.
Jag har inte gjort det ialla fall.
Hur gör man då för att su:a till root ?
När jag försöker så vill den ha ett lösen ord som man inte har..

Lite skumt, man tycker ju att man borde ha samma rättigeheter som root om man
är ikryssad som "administrator" i den grafiska användarhanteraren i X.

Vad göra ?

// kimmo

Du aktiverar ditt root konto med programmet Net Info Manager som ligger i utilities mappen.
klicka på Users och sedan root och på hänglåset. ange ett root lösen och sedan är det bara att SU:a på...

men detta är inget svar vart root-läget tog vägen.

rolloq

Om det är att vara root andvändare i Aqua, så tror jag att du går bet. Man kan nog bara vara root i terminalen.

Man kan ioft om man loggar ut skriva
>console
i inloggnings fönstret för att komma till terminalen. men det är fortfarande text baserat.

hur loggar man in som >console i 10.1

rolloq

men vad är det du menar med grafiskt rootläge? det skulle nog vara lättare att svara på frågan om du kan specifiera den lite...

I 10.04 så hade man tre andvändarkonton i aqua user,systemadminstratör och root och jag
undrade vart rootkontot i aqua hade tagit vägen i 10.1 den frågan fick jag svar på.

Nu undrar jag vart man loggar in som >console
rolloq

Ja det är ju bara o skriva >console istället för inloggningsnamn så var det klart..

Det går inte att skriva >console i inloggningsrutan därför att det blir prickar istället för bokstäver i inloggnigenrutan i 10.1 loggar bara in som user och systemadminstratör. vad gör man åt detta

rolloq

Det går jätte bra, gjorde det precis själv.

Du kanske har US tangentbords layout o inte svensk?

• Medlem
  • 2001-10-02 18:56

OK...Du får börja med att ändra i inloggningspreferenserna så du kan skriva både namn och lösen i inloggningsfönstret. System prefs -> Login, välj det som passar dig. Ta bort automatisk inloggning.

Sen kan du skriva root som namn + root-lösenordet som - just det! - lösenord. Voila, du är nu root med hela systemet som lekplats!

Först måste du förstås aktivera root-kontot via terminalen eller Netinfo Manager.

Tänk på att inte joxa runt allt för mycket, installera och dona när du är i root-läge. Filbehörigheterna kan bli skruvade så att t ex program ägs helt av root och inte går att starta för andra användare.

[ 02-10-2001: Meddelandet ändrat av: tott ]

• Medlem
  • 2001-10-02 19:04
Citat:

Skapades ursprungligen av: kimmo:
Hur gör man då för att su:a till root ?
När jag försöker så vill den ha ett lösen ord som man inte har..

// kimmo

Öppna terminalen, skriv

sudo passwd root

och följ instruktionerna, typ.

Det löste sig 10.1 loginwindow har som förval " list of users with accounts on this computer" jag ändrade till "name and password entry fields" i loginmappen och nu funkar >console och det grafiska rootläget är tillbaka.

tack för hjälpen och svaren

rolloq

Det löste sig 10.1 loginwindow har som förval " list of users with accounts on this computer" jag ändrade till "name and password entry fields" i loginmappen och nu funkar >console och det grafiska rootläget är tillbaka.

tack för hjälpen och svaren

rolloq

• Medlem
  • Höganäs
  • 2001-10-02 19:45

Undrar ödmjukt:
För en som är helt grön på Unix och sånt. Var hittar man en vettig förklaring på begreppen "SU:a", telnetta och andra möjligheter /finesser som OS X bär på?
Gärna lite tips på saker man kan göra...

Sams teach yourself unix av Dave Taylor och visual quickstart guide unix av Debroah S.Ray
och Eric J.Ray är två böcker som är bra.
rolloq

En klart bra site för/om MacOS X är: http://www.macosxhints.com - värt att kolla/söka hos dom på många av de saker som man undrar över.
http://www.macosxhints.com

En annan sida som jag som nybörjare på UNIX uppskattar är: http://www.macosx.org/

• Medlem
  • Höganäs
  • 2001-10-04 09:12

Tack!

Nu blir det ett besök på Bibloteket!
(och länkade sidor...)

Logga in som Root även i Aqua går bra, det har jag gjort några gånger förut (även om det var ett tag sedan sist). Allt man behöver göra är att leta rätt på menyvalet "Enable root login" i inställningsprogrammet Users (har jag för mig att det var, om det inte ändrats på sistone). Men det är inte bara onödigt utan rentav riskablelt att göra så, särskilt om man inte har någon större vana av Unix. Låt alltså bli, för det finns ingen anledning.

En bra nybörjarguide till Unix finns här: http://www.acc.umu.se/help/ldfm/05_unix/index.html

(en hel del gammalt material, men unix-delen av handboken är fortfarande aktuell)

1
Bevaka tråden