Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En ensam disk oanvändbar i Xraid

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-09-08 10:25

Jag blev lite irriterad på Xraid idag.

Jag sitter här med ett Xraid-kabinett med fyra st 250GiB-diskar i, kopplat till en Xserve G5. Tre av dessa vill jag använda i en raid5-array, samt använda en ensam disk för viss backup. Den ensamma disken sätter jag därför på den andra av de två kontrollerna i Xraid.

Nu trodde ju jag att denna ensamma disk skulle gå att komma åt och formatera från Xservern, men icke. Alla diskar som inte är med i en raid-array används som hot-spare. I det här fallet kan den inte ens användas som det, eftersom hot-sparediskar måste sitta på samma kontroller som arrayen den ska agera spare åt.

Nu blir jag tvungen att köpa extern FW-disk för att använda som backup istället, när jag hellre skulle lita på hårdvaruredundansen i Xraid när det gäller strömförsörjning och kyla.

Irriterande..

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-09-08 15:27

Nu är ju då frågan varför man vill ha backup på EN disk när man har ett Raid5 att tillgå. Det enkla i sammanhanget vore ju att sätta alla fyre diskarna på samma array och sedan bara dela upp allt i lämpligt stora partitioner. Vilket i slutändan ger bättre redundans.

Alternativ två är att du införskaffar en till disk till Xraiden och placerar tre diskar på ena kontrollerna i raid5, som du hade tänkt från början. de andra två diskarna sätts på den andra kontrollerna i ett raid1. Detta ger dig din uppdelade system fast med bättre säkerhet på den "lilla" backup delen.

Med detta förfarande får du tillgång till alla de egenskaper du ville ha ut ur XRaiden.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-09-08 16:31

Det låter så självklart när du säger det Narogh.

Jag var helt inne på tänket "en array = en partition". Men precis som du säger är det ju i det här fallet helt vettigt att partitionera en fet raid5-array i en stor del, och en liten.

Tusen tack för förklaringen!

1
Bevaka tråden