Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudkort till G5:a för analog inspelning?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena alla ljudnördar!

Jag är stor musikälskare och skivsamlare sedan många år. Har ett par tusen vinylplattor och skulle vilja digitalisera flera av dessa (särskilt 7-tummare eftersom de är så bökiga att spela/vända hela tiden). Filerna ska arkiveras på CD-R.

Jag har gjort lite inledande tester med program såsom CD Spin Doctor och The Analogue Ripper, och är nöjd med kvalitén "so far". Men jag undrar: skulle jag höra någon skillnad mellan G5:ans inbyggda D/A omvandlare och det som sitter i t ex M-Audios Audiophile 2496? Eller skulle det vara bortkastade pengar att köpa ett sådant kort?

Jag är petig vad gäller ljud, men om skillnaden knappt är märkbar så bryr jag mig nog inte om att köpa ett ljudkort alls.

Vad gäller ytterligare, framtida behov så kan jag tänka mig behöva ett Midi-interface, och en pre-amp för gitarrer vore önskvärt. Finns det någon smidig och bra lösning för allt detta?

Men, som sagt - huvudfrågan är om skillnaden på D/A-omvandligen är försumbar eller ej…

tacksam för feedback!

Är det verkligen ingen som har något svar? Kanske är frågan för enkel?

Ursprungligen av Jernberg:

Tjena alla ljudnördar!

Jag är stor musikälskare och skivsamlare sedan många år. Har ett par tusen vinylplattor och skulle vilja digitalisera flera av dessa (särskilt 7-tummare eftersom de är så bökiga att spela/vända hela tiden). Filerna ska arkiveras på CD-R.

Jag har gjort lite inledande tester med program såsom CD Spin Doctor och The Analogue Ripper, och är nöjd med kvalitén "so far". Men jag undrar: skulle jag höra någon skillnad mellan G5:ans inbyggda D/A omvandlare och det som sitter i t ex M-Audios Audiophile 2496? Eller skulle det vara bortkastade pengar att köpa ett sådant kort?

Jag är petig vad gäller ljud, men om skillnaden knappt är märkbar så bryr jag mig nog inte om att köpa ett ljudkort alls.

Vad gäller ytterligare, framtida behov så kan jag tänka mig behöva ett Midi-interface, och en pre-amp för gitarrer vore önskvärt. Finns det någon smidig och bra lösning för allt detta?

Men, som sagt - huvudfrågan är om skillnaden på D/A-omvandligen är försumbar eller ej…

tacksam för feedback!

Jag är inte helt hundra på detta men det är en tanke i alla fall

När det gäller m-audios AD/DA så måste jag nog säga att dom låter sådär. Tycker inte det är värt att skaffa ett audiophile-kort för omvandlarnas skull.

Det finns 2 faktorer(förutom skivspelare och nål) som kan påverka ditt ljud avsevärt:

1 Som du nämnt AD omvandlarna.
Presonus ljudkort är prisvärda och låter mkt bra vill du mer exklusiva kan du titta på t ex Apogee, RME, Metrichalo

2. En bra RIA förstärkare att koppla skivspelaren till. Tyvärr kan jag inte så mkt om den biten

Hoppas det hjälpte lite
/Eric

• Oregistrerad
  • 2005-09-09 18:04

interna ljudkortet låter bra mycket trevligare än audiophilen's IMO. avskyr m-audios kort. till det du ska göra skulle jag vara mkt nöjd med g5ans.

vill man gå upp ett par snäpp håller jag med om presonus...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-10 22:56

G5'an ska tydligen ha väldigt bra internt ljudkort. Fördelen med att införskaffa ett annat är ju att du kan spela in live på flera kanaler. (Spelar man in allt samtidigt via en mixer så går ju allt till samma kanal och du får allt på ett spår.)
Detta gäller dock när du håller dig runt M-Audios Audiophile 2496 pris nivå. Är defenetivt inte ljud expert, men detta är jag säker på iaf...=D (då jag har syssltr LITE med inspelning...)

Gällande Midi så kör jag själv med M-Audio Keystation 49e och kan inte annat än rekomendera det såvida du inte är ute efter massor av rattar och kraffs. Kopplas till USB porten och funkar prima i OSX.

När jag ska spela in min gitarr kör jag med den fattiga kopplingen att köra den direkt ifrån förstärkarens SEND rakt in i mixern. Annars är det mic som gäller intill en förstärkare.

1
Bevaka tråden