Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur är Konica minolta dimage A200?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-09-09 22:57

Tjena!
Jag undrar om någon har/vet hur Konica minolta dimage A200 är? Tänkte köpa en rätt billig systemkamera och den ser rätt hyfsad ut, men som sagt några tips? Eller finns det någon annan kamera man borde köpa?

Det är ingen systemkamera
Den gemensamma nämnaren för alla systemkameror är att man kan byta optik på dem.

A200:n kostar runt 6000 kr. Hade jag varit du skulle jag väntat och sparat ihop pengarna upp till en EOS 350d. Det är såå mycket roligare att fotografera med en riktig spegelreflexkamera!

En begagnad 300d kanske kan vara ett annat alternativ?

• Medlem
  • 2005-09-10 00:38

Min far har en sådan och den är helt underbar. Han köpte till en "Telephoto converter" hur bra so helst.

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-09-10 00:41

Din far har vad?
A200, 350d eller 300d?

• Medlem
  • 2005-09-10 02:15
Ursprungligen av filuren:

Din far har vad?
A200, 350d eller 300d?

A200

Men då så
Personligen tycker jag den här typen av kameror är på tok för dyra jämfört med vad spegelreflexkamerorna kostar.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-12 13:35

Har en A200.

Tycker den funkar bra som allt-i-ett-kamera. Smidigare att ha med sig än en systemkamera, men mer "riktig kamera"-känsla och bättre bilder än kompaktvarianterna. Optiken är trevlig, med hyfsat bra vidvinkel (motsv 28 mm jämfört med många andra som börjar på 35).

KM verkar ha skickat ut folk att faktiskt använda kameran när de utvecklade den. Många kameror har massor av bra funktioner, men man måste plocka med sig manualen för att hitta dem. På KM:s digitalkameror känns allt lättjobbat (i alla fall för mig som är van vid deras "analoga" systemare).

En supersmart detalj är bildstabiliseringen. Det går att ta bilder på frihand med slutartider som man tidigare bara kunnat drömma om.

Kortfattat: Det är en mycket trevlig kamera, men den ersätter inte en riktig systemkamera. Är man bara medveten om det, och inställd på att det som alltid kommer en ny, bättre, billigare modell strax efter att man köpt den, så är den ett bra köp.

Ursprungligen av isac.j:

Tjena!
Jag undrar om någon har/vet hur Konica minolta dimage A200 är? Tänkte köpa en rätt billig systemkamera och den ser rätt hyfsad ut, men som sagt några tips? Eller finns det någon annan kamera man borde köpa?

Den är en helt ok kamera. Optiken är helt OK och AS-systemet är helt enkelt genialt. Kan utan problem ta bilder med slutartider upp till 1/4 sekund utan skakningsoskärpa med min Dynax 5D, och eftersom A200 har samma system bör det fungera likvärdigt med den. Men den är lite slö och sensorn är inte i klass med en riktig systemkameras, den är snarare designad för megapixelkåta konsumenter.

Men varför inte köpa en Dynax 5D i stället? Kostar strax under 8000 med objektiv, och det är en helt fantastisk kamera som utklassar exempelvis 350D rätt ordentligt. KM har liksom lyckats med allt när det gäller den kameran; grym byggkvalitet, helt otrolig ccd, stor och ljusstark sökare, antiskak, enorm skärm, allt! Tror faktiskt att du skulle vara mer nöjd om du väntade ett par månader för att spara ihop till en sån i stället för att nöja dig med en A200 idag, den är verkligen så värd mellanskillnaden.

1
Bevaka tråden