Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

sätta Preview som default.

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har sen ett tag tillbaka haft ett rätt underligt problem. Preview som normalt ska öppna pdf'er och bilder har helt plötsligt ändrat ikon till den klassiska "vitt papper med verktyg" och nu öppnas alla bilder etc med "ColorSync utility" istället. Har försökt att göra så pdf'er etc ska ha Preview som default men den sparar bara det som default för just den filen.

Någon som vet hur man ställer det systemwide, varför det kan ha hänt och varför Preview bytt ikon?

Har du flyttat Preview från Applications-mappen nång gång före en uppdatering av Mac OS?

Ursprungligen av Rickard A:

Har du flyttat Preview från Applications-mappen nång gång före en uppdatering av Mac OS?

Nej, aldrig flyttat på den.

Låter ju som att nåt hänt med programmet. Preview uppdaterades i 10.4.2- kanske hände nåt då?

Går programmet ens att öppna om man dubbelklickar på det?

Om du tar info på den- hur stor är filen? Min är 3mb men storleken kan variera beroende på hur många språk man har installerat.

Jadå, programmet öppnar när man dubbelklickar och är ca 3.7 MB. Så inga problem i sig med det, bara det att den vägrar sätta sig som default till de objekt som egentligen skulle använda det för att öppna sig.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-11 23:46

Samma sak hände mig efter att jag råkat slänga alla program i papperskorgen (och sedan lade tillbaka dem direkt). Jag minns inte riktigt hur jag löste det ... Kanske drog jag programmet till skivbordet och sedan tillbaka igen ... Kanske hjälpte en omstart ...
Det var inte så komplicerat iaf - det gällde bara att få datorn att fatta att det nu (igen) fanns ett program som kunde öppna bilder.

Ursprungligen av Rajje:

Samma sak hände mig efter att jag råkat slänga alla program i papperskorgen (och sedan lade tillbaka dem direkt). Jag minns inte riktigt hur jag löste det ... Kanske drog jag programmet till skivbordet och sedan tillbaka igen ... Kanske hjälpte en omstart ...
Det var inte så komplicerat iaf - det gällde bara att få datorn att fatta att det nu (igen) fanns ett program som kunde öppna bilder.

jo, den har ju tydligen fattat att ColorSync är ett bra program till det.. Helt själv..

Okej, efter att ha gjort samma procedur ett antal gånger accepterade OS X äntligen att öppna alla .PDF och bilder med Preview. Go figure..

Till er andra som kanske någon gång råkar ut för detta: högerklicka filen ni vill öppna med Preview som default, välj "get info", ändra programmet som det ska öppnas med i rullmenyn, och när det är klar så klicka i "change all" knappen under rullmenyn så använder den alltid samma applikation till det.

Ladde ner Cocktail. Starta programmet och ta fram fliken System. Klicka Misc och Rebuild Launch Services database så ska den här typen av fel försvinna.

• Medlem
  • 2005-09-12 01:06

tar man inte bort de ändringar man har gjort då, tex att GC ska öppna alla jpg?

Jo man återställer alla inställningar till grundinställningen. Verkar dock som det är behov av detta i det här fallet.

Onyx fixade samma sak som Cocktail. Nu fungerar allt som det ska igen.

Tack!

• Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-09-12 12:37

Finns det något ställe där man centralt kan tilldela en viss fil-typ till att öppnas med ett särskilt program?

Ursprungligen av oskich:

Finns det något ställe där man centralt kan tilldela en viss fil-typ till att öppnas med ett särskilt program?

Apple vill av någon anledning inte låta oss sköta sådant längre (ungefär i samma andra som att man måste gå in i Safari för att ändra förvald webbläsare), därför finns inget UI för detta. Men det finns andra program som fixar det, t.ex. det uppskattade - och fria - RCDefaultApp:

RCDefaultApp is a preference pane that allows a user to set the default application used for various URL schemes, file extensions, file types, and MIME types. Mac OS X uses the extension and file type settings to choose the application when opening a file in Finder, while Safari and other applications use the URL and MIME type settings at other times for content not related to a file (such as an unknown URL protocol, or a media stream).

• Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-09-12 19:00
Ursprungligen av Adrian B:

Apple vill av någon anledning inte låta oss sköta sådant längre (ungefär i samma andra som att man måste gå in i Safari för att ändra förvald webbläsare), därför finns inget UI för detta. Men det finns andra program som fixar det, t.ex. det uppskattade - och fria - RCDefaultApp:

RCDefaultApp is a preference pane that allows a user to set the default application used for various URL schemes, file extensions, file types, and MIME types. Mac OS X uses the extension and file type settings to choose the application when opening a file in Finder, while Safari and other applications use the URL and MIME type settings at other times for content not related to a file (such as an unknown URL protocol, or a media stream).

Äntligen!
Vilket höjdar-program, har letat länge efter ett sådant

Ursprungligen av oskich:

Äntligen!
Vilket höjdar-program, har letat länge efter ett sådant

Synd att du missat det när jag nämnt det tidigare...

Ursprungligen av ztaafen:

Går att göra i camino oxå

Ah, ja det är ju bra. Jag såg även att Firefox 1.5 verkar kunna styra det. Men lika fullt är det dumt att inte detta går att ställa i Systeminställningar.

Ursprungligen av Adrian B:

...ungefär i samma andra som att man måste gå in i Safari för att ändra förvald webbläsare...

Går att göra i camino oxå

1
Bevaka tråden