Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppdatera växelkurser i Kalkylatorn fungerar ej

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Misstänker att Apple har ett fel i en server som levererar nya växelkurser. Funktionen har fungerar tidigare men sedan en tid är det kört. Har en iMac. Min hustru har samma problem med sin eMac.
Kan det bero på var man bor, Europa, USA? Vi bor på Kanarieöarna
För övrigt är det en mycket bra räknare med många fina funktioner under skalet.

Är det "Omvandlar"-widgeten till Dashboard du menar eller är det i kalkylatorn som det inte uppdateras?

I kalkylatorn verkar det som att valuta-uppdateringen upphört att fungera, men i dashboard-widgeten fungerar det då den uppdaterar valutakursen från quote.com

Det finns två sätt att uppdatera växelkurs: 1. Kalkylator/Räkna om/Uppdatera växelkurser 2. Kalkylator/Räkna om/Valuta/Uppdatera växelkursen.
Ingen av dessa fungerar längre. Vad menar du med dashboard-widgeten?

OK, problemet är att jag har iMac med Phanter 10.3.9. Har beställt en iMac till till Min hustru (med en Tiger i tanken). Hon får väl omvandla valutor tills Apple fixar till sin bugg. Nu vet jag vad Dashboard är. Tack för det!

Om du kör Apple's senaste operativsystem OS X Tiger (10.4) så var en av nyheterna "Dashboard". Dashboard har småprogram (widgets) och ett av dessa småprogram är "Enhetsomvandlare" (finns info längst ner på dashboardsidan som jag länkade till). Den har exakt samma funktioner som kalkylatorn, och där fungerar valuta-uppdateringen.

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-09-14 16:22
Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Misstänker att Apple har ett fel i en server som levererar nya växelkurser. Funktionen har fungerar tidigare men sedan en tid är det kört. Har en iMac. Min hustru har samma problem med sin eMac.
Kan det bero på var man bor, Europa, USA? Vi bor på Kanarieöarna
För övrigt är det en mycket bra räknare med många fina funktioner under skalet.

Det funkar inte här i Svedala heller men då jag har 10.4 får jag använda Widgeten men den tar mycket längre tid att "starta upp" än vad kalkylatorn gör.

Ursprungligen av Kentor:

men då jag har 10.4 får jag använda Widgeten men den tar mycket längre tid att "starta upp" än vad kalkylatorn gör.

Oj, det tar nämligen mycket längre tid för mig att starta upp kalkylatorn och omvandla. Jag har Dashboard på "scroll-hjuls-knappen" på min Logitech-mus, ett klick på den knappen och ett klick på omvandlaren och sedan så är det bara att skriva in det man vill omvandla. Tar mig max 5 sekunder från att jag klickar.

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2005-09-19 00:30
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Oj, det tar nämligen mycket längre tid för mig att starta upp kalkylatorn och omvandla. Jag har Dashboard på "scroll-hjuls-knappen" på min Logitech-mus, ett klick på den knappen och ett klick på omvandlaren och sedan så är det bara att skriva in det man vill omvandla. Tar mig max 5 sekunder från att jag klickar.

Jo så är det för mig också. Dashboard är blixtsnabbt. Men kalkylatorns valutaomvandlare är mer komplett än Widgeten. Det är inte många valutor (24 st) som visas i Dashboard jämfört med kalkylatorn, som tyvärr inte uppdateras längre. Eller går det på något sätt att ladda hem fler valutor? Saknar till exempel Rubel.

• Oregistrerad
  • 2005-09-14 23:22

Kalkylatorn har ju dessutom fler sätt att omvandla på än widgeten. Hoppas att Apple fixar detta problemet och problemet med svenska tecken i Mail 2, som är riktigt irriterande, i nästa uppdatering av Tiger.

Vi har haft det här problemet tidigare med OS X 10.2. Bara att invänta nästa systemuppddatering... eller nästa ...

http://www.valuta.se

Senast redigerat 2005-09-18 16:26
1
Bevaka tråden