Hej!
Jag funderar på att inhandla en Mac. Nu igen. Jag började min bana med en LC en gång tiden, det var grejer det, med 12"-färgskärm och 10 Mb ram. Sedan blev någon Performa, och en Duo 280, så småningom skaffade jag en PPC pre-G3 Mac som jag använde mig av i ett flera år. Då går jag och köper en PC! Fick ett erbjudande jag inte kunde motstå, och köpte en demo-laptop för en spottstyver. Ok, det har väl funkat hyfsat bra, men varför skall man nöja sig med det, när man kan köpa en liten bit lycka från Cupertino?
Jag har alltså tänkt mig en iMac G5. Några kända felaktigheter rent hårdvarumässigt? Vad säger ni här på forumet? Vettigt val? Jag är allround-användare, biased åt Photoshop. Laddar ner en del musik. Annars skrivs det mycket, och räknas i Excel. Ibland kickar jag igång Maple eller Mathematica.
Hur är det på föresten på programmeringsscenen nuförtiden? Jag misstänker att Think Pascal inte gäller längre (Tänk vad bra Think var). Finns det vettiga möjligheter att programmera i t.ex C/C++, BASIC ?
Måste jag maxa ramminnet med 2 Gb, eller kan jag komma att klara mig med 1 Gb?
Jag har alltså, i mitt liv, använt mig av operativsystemen 7 - 9. Jag har ingen som helst erfarenhet av OS X. Klämde lite på det någon gång vid besök i AppleStore, kände mig ganska ljummet inställd till det "häftiga" gränssnittet. Vad säger ni? En vanesak?
Skall jag satsa på ett byte efter alla år i Wintelland?
//poppa på