Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur hanteras TIFF-bilder i iPhoto?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2005-09-14 09:19

Hejsan

Nybliven macare och fotograf har en undran. Jag har lagt en massor av bilder i två olika mappar. Den ena mappen med CRW-filer (canons digitala format) i olika undermappar. De färdigbehandlade bilderna är TIFF och ligger också sortera i olika undermappar. Men jag saknar ett bra sätt att hantera bildfilerna. På Pc använde jag ACD:s program för att snabbt browsa bland filerna och öppna dom intressanta i PS7. Saknas r den möjligheten nu. Men kan man använda iPhoto för det? Jag har fått för mig att om jag importerar alla TIFF-bilderna dit så dubblar jag storleken på mitt bildarkiv. Stämmer det? Och kan jag i iPhoto dra och släppa bilder mellan olika mappar i det system som jag har idag?

Andra tips är välkomna förståss.

mvh
Peter

iPhoto bygger ett eget bibliotek med dina biler, så ja du kommer dubbla storleken på ditt bildarkiv om du behåller båda mapparna. Importera bilderna i iPhoto och ta bort den gamla mappen så har du bilderna på ett ställe. Du kan in iPhoto ha olika mappar dessa finns inte i filsystemet.

ACD fanns till Mac jag vet inte längre om det gör det.

Adobe har en produkt nu som ingår i CS 2 som heter Adobe Bridge jag tror den skulle passa dig.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

iPhoto bygger ett eget bibliotek med dina biler, så ja du kommer dubbla storleken på ditt bildarkiv om du behåller båda mapparna. Importera bilderna i iPhoto och ta bort den gamla mappen så har du bilderna på ett ställe. Du kan in iPhoto ha olika mappar dessa finns inte i filsystemet.

ACD fanns till Mac jag vet inte längre om det gör det.

Adobe har en produkt nu som ingår i CS 2 som heter Adobe Bridge jag tror den skulle passa dig.

Ett program som många är väldigt nöjda med är iView media. Jag använder det inte själv men det ska vara ett väldigt bra program för din bildhantering.

http://www.iview-multimedia.com/

Förtydligade rubriken (var tidigare "iPhoto"). Läs mer här.

1
Bevaka tråden