Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att välja PC-emulator

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det finns ju lite olika PC-emulatorer ( VirtualPC, iEmulator, GuestPC ) men har inte lyckats finna några benchmarktester av dessa 3 olika emulatorer... vet DU vilken av dessa 3 olika emulatorer som är snabbast och stabilast? Att VPC har funnits längst behöver inte nödvändigtvis betyda att det är bäst, eller? VPC duger att köra Win2000 men knappast WinXP... så OM DU har erfarenheter av iEmulator eller GuestPC så vore det intresant att höra DIN recention av dessa 2 program.

Olle

TILLÄGG:

Hittade nyss lite info här:

http://www.macwindows.com/pcemul.html

Senast redigerat 2005-09-14 12:25
  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-09-14 13:04

Jag har ett statistikprogram som jag kör, i vpc 6 och windows2000, på en powerbook 1,5 GHz, 768 MB ram. Det fungerar så länge datamaterialet inte är alltför stort. Eller snarare, det fungerar alltid men det tar mer eller mindre lång tid att köra procedurerna! Den största nackdelen är den inbyggda segheten som finns när man ska öppna nya fönster och program. I själva programmen däremot tycker jag inte att det är några stora problem. Inte snabbt, men ändå tillräckligt snabbt för att det ska vara användbart. Det har inte varit några problem att använda cd-skivor eller dela mappar med macen. Jag har dock inte brytt mig om att testa skrivaren, men jag kan inte tänka mig att det skulle vara några bekymmer heller.

Jag har testat även GuestPC, men i min mening var det inte alls lika bra som vpc. Installationen tog extremt lång tid, (vi snackar många timmar) vilket gjorde mig skeptisk redan då. Väl igång så var allt segare...mycket segare! Eftersom jag endast var ute efter bättre prestanda så blev det en kort testkörning av GuestPc. Alla funktioner som jag behöver finns i vpc och är nån annan emulator långsammare så är det inte intressant...för mig iaf.

iEmulator har jag inte testat alls. Men jag har svårt att tänka mig att det skulle vara bättre än vpc. Men testar du så får du gärna berätta hur det gick!

Frågan är om det ändå inte är smartare, om man har plats, att köpa en billig pc istället för vpc. Även den billigaste pcn är ju säkert 20 gånger snabbare än windows i vpc.

• Medlem
  • Linköping
  • 2005-09-14 13:14

Du kan förresten få lite siffror på hur snabbt vpc är på min dator i jämförelse med en P4 2,8 GHz.
En procedur som tog ca fem minuter på pc tog nästan två timmar i vpc.
Ett makro i excel tog 33 sekunder på pc och nästan elva minuter i vpc. (samma makro tog ca åtta minuter i excel 2004...)

Det är stora skillnader när man kör lite större grejer. I vanliga då procedurerna tar nån hundradel så märks inte skillnaderna lika mycket förstås.

1
Bevaka tråden