Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Programmera Obj C utan Projectbuilder?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som vet om det är möjligt att programmera program med GUI i obj c helt i text? Alltså man skriver bara en massa kod och kompilerar och får ett program med GUI? Det är en sak som jag gillar med java. Man kan utan att binda sig till någon speciell IDE skapa program genom att bara skriva text i en texteditor som man gillar och sedan kompilera.

Även om projectbuilder och interfacebuilder är gratis så skulle det kännas skönt att bara kunna programmera i TextEdit

• Oregistrerad
  • 2001-05-28 08:09

ja klart man ska kunna, varför skulle du inte kunna det bara kolla in hur API´t ser ut inne på apple´s hemsida, eller har jag helt fel.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-05-28 09:02
Citat:

Skapades ursprungligen av: Gabriel Falkenberg:
Någon som vet om det är möjligt att programmera program med GUI i obj c helt i text? Alltså man skriver bara en massa kod och kompilerar och får ett program med GUI? Det är en sak som jag gillar med java. Man kan utan att binda sig till någon speciell IDE skapa program genom att bara skriva text i en texteditor som man gillar och sedan kompilera.

Även om projectbuilder och interfacebuilder är gratis så skulle det kännas skönt att bara kunna programmera i TextEdit

Hmm, principen med detta antar jag är att du vill inte vara bunden till den dator som du har pbuilder eller ibuilder installerat på? Det skall funka. Det är ju trots allt bara text som kompileras. Det viktiga är dock om du skall koda på någon dator som inte använder samma charset att du konverterar tecknena innan du försöker kompillera. Antar att det blir ett par buggar i programmet om det är fel tecken.

Men det borde funka som sagt!

• Medlem
  • International user
  • 2001-05-28 11:21

Klart det går om du verkligen vill.. Om du vill slippa hela IB så kan du ju faktiskt skapa allt med kod, från fönster till knappar och allt. Det är dock inte lite jobb det handlar om. Sedan finns det ett kommandoradsverktyg i X som heter pbxbuild som har mer funktioner än PB när det gäller att kompilera, men du blir av med allt det som miljön bidrar och hjälper dig med normalt.

Problemet som jag ser det med pbxbuild är att den vill ha pbproj wrappern, och dom har en massa unika idn som apple inte rekommenderar att man försöker skapa själv, och jag har ingen aning om hur man skulle gå till väga för det.

• Oregistrerad
  • 2001-05-28 13:17

Glemme: Hmm utf8 i dos miljö på borland är rätt najs, inga syntax error vid kompilering bara massa ful text när man kör programmet

1
Bevaka tråden