Men det går i princip inte att göra det professionellt.
Jag kör professionellt med ArchiCAD på en G5 1,8 DP så visst går det. Riktigt bra till och med. Många stora firmor i hela världen kör både ArchiCAD och AutoCAD och använder det verktyg som passar bäst för varje projekt. Om arkitekten får välja själv - och vet om att det finns ett val - blir det nog i nio fall av tio ArchiCAD. I ett första steg gäller det alltså att våga släppa AutoCAD och först sedan bestämma sig för datorplattform.
Men visst finns det problem:
1. Min version (ArchiCAD 8.1) kan bara öppna dwg upp till r2000. Ritningar måste alltså sparas i detta format för att jag skall kinna öppna dem. AC9 bör kunna öppna r2004.
2. Att öppna extremt stora dwg-filer (över 10 MB eller så) går segt på macen. Bäst är att göra konverteringen från AutoCAD tiill ArchiCAD på en PC (AC finns till PC också men var från första början mac only).
3. Ritningar med kinesisk text (samt all annan dubbel-bytetext gissningsvis) konverteras inte korrekt på macen men däremot ok i pc-versionen.
4. Skärmomritningen är seg både jämfört med AutoCAD och AC för pc. Snåla inte på grafikkort och minne.
Fördelar med macen:
1. AC på mac piskar AC på pc när det gäller 3D-renderingar och att överhuvudtaget kunna öppna tunga projekt.
2. Man sitter i en OSX-miljö i hela arbetsflödet!
3. AutoCAD kan köras i Virtual PC. R14, min favoritversion (om man nu skall tala om sådant när det gäller AutoCAD), rullar på riktigt bra förutom skärmomritningen som är lite seg. Även r2004 fungerar men kanske mest i nödfall.
Också i nödfall: AutoCAD kan köras via Remote Desktop från en pc i garderoben!
Prata med folket på Lasercad (dit jag inte har någon som helst anknytning) så kan de säkert berätta direkt för din vän hur alternativet till AutoCAD fungerar i praktiken i just hennes arbetsflöde och typ av projekt. AC9 finns också som demoversion. Visserligen kanske resultatet blir att hon skaffar en AC-licens för pc men det är iallafall ett steg i rätt riktning då programmet ju också finns för mac vilket gör det lätt att byta senare (när intelmacaran kommer?).