Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Övertyga en arkitekt om att byta till mac.

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

*Den här tråden kanske passar bättre i en tråd i "I praktiken" forumet flytta den gärna i så fall...*

Jag har en vän som är arkitekt (och arkitekt lärare) som har blivit sugen på en bärbar mac efter allt mitt tjat om hur bra dom är

Det hon är lite orolig för är att inte alla program osv. hon behöver finns. Så min fråga är:
Finns det någon arkitekt eller andra som har koll här? Dvs. funkar det å jobba som arkitekt med mac?

cool. Tack!

Om din vän är 100% inställd på AutoCAD är det inte så mycket att göra... Men de flesta arkitekter (inkl mig själv) tycker hjärtligt illa om AutoCAD och gillar ArchiCAD bra mycket bättre. Och det programmet finns för mac. Liksom SketchUp, VectorWorks m.m.

• Oregistrerad
  • 2005-09-15 09:24

Det är svårt det där. Min fru är arkitekt och hon kör mac. Men det går i princip inte att göra det professionellt. Åtminstone inte uteslutande. Autocad är branschstandard och de program som finns till mac och ska vara kompatibla klarar inte nödvändigtvis av att exportera helt rätt.

Självklart går det, men det är inte helt smärtfritt. Det är min erfarenhet...

Ursprungligen av Pelle Hedeblom:

Men det går i princip inte att göra det professionellt.

Jag kör professionellt med ArchiCAD på en G5 1,8 DP så visst går det. Riktigt bra till och med. Många stora firmor i hela världen kör både ArchiCAD och AutoCAD och använder det verktyg som passar bäst för varje projekt. Om arkitekten får välja själv - och vet om att det finns ett val - blir det nog i nio fall av tio ArchiCAD. I ett första steg gäller det alltså att våga släppa AutoCAD och först sedan bestämma sig för datorplattform.

Men visst finns det problem:

1. Min version (ArchiCAD 8.1) kan bara öppna dwg upp till r2000. Ritningar måste alltså sparas i detta format för att jag skall kinna öppna dem. AC9 bör kunna öppna r2004.

2. Att öppna extremt stora dwg-filer (över 10 MB eller så) går segt på macen. Bäst är att göra konverteringen från AutoCAD tiill ArchiCAD på en PC (AC finns till PC också men var från första början mac only).

3. Ritningar med kinesisk text (samt all annan dubbel-bytetext gissningsvis) konverteras inte korrekt på macen men däremot ok i pc-versionen.

4. Skärmomritningen är seg både jämfört med AutoCAD och AC för pc. Snåla inte på grafikkort och minne.

Fördelar med macen:

1. AC på mac piskar AC på pc när det gäller 3D-renderingar och att överhuvudtaget kunna öppna tunga projekt.

2. Man sitter i en OSX-miljö i hela arbetsflödet!

3. AutoCAD kan köras i Virtual PC. R14, min favoritversion (om man nu skall tala om sådant när det gäller AutoCAD), rullar på riktigt bra förutom skärmomritningen som är lite seg. Även r2004 fungerar men kanske mest i nödfall.

Också i nödfall: AutoCAD kan köras via Remote Desktop från en pc i garderoben!

Prata med folket på Lasercad (dit jag inte har någon som helst anknytning) så kan de säkert berätta direkt för din vän hur alternativet till AutoCAD fungerar i praktiken i just hennes arbetsflöde och typ av projekt. AC9 finns också som demoversion. Visserligen kanske resultatet blir att hon skaffar en AC-licens för pc men det är iallafall ett steg i rätt riktning då programmet ju också finns för mac vilket gör det lätt att byta senare (när intelmacaran kommer?).

Tack alla. Bra att få svar på folk som jobbar med det själva. En fråga till: Förutom några Ghz skillnader finns det någon igentlig idé att (bortse utseende) köra med power book istället för iBook för henne i sitt arbete som arkitekt?

Fråga henne hur viktigt skärm-ergonomin är? Ibook = sämre, Powerbook (15-17 tum) klart bättre.
Dessutom är det enklare att koppla extern skärm till PB, det går med ibook men kräver att man hackar grafikkortet!

Lund & Vallentin, ett stort arkitektföretag kör uteslutande på Mac!

Citat:

En fråga till: Förutom några Ghz skillnader finns det någon igentlig idé att (bortse utseende) köra med power book istället för iBook för henne i sitt arbete som arkitekt?

Eeh... man kör vare sig iBook eller PowerBook som förstamaskin om man skall proja "på riktigt".

Utan en dubbel G5a går det bara att köra mindre projekt till husbehov (ursäkta vitsen ). ArchiCAD 8.1 måste ha minst 1GHz G4/1GB RAM för att överhuvudtaget gå att köra utan att hacka alltför mycket ens på små projekt. Jag kan - om jag måste - köra lite småjobb på min iBook 1,2 GHz/1,25GB RAM men det är inget nöje i längden. Ja det går t.o.m. att köra på en G4 350MHz/768 RAM men då mest för att lppna filer och skriva ut, knappast för att jobba på allvar.

Se till att undvika Nvidia 5200 utan kör på minst ATI 9600 vad göller grafik. ArchiCADs 3D-motor mår bra av OpenGL-optimerade kort.

En PB 17" kan möjligtvis räcka för din vän om det mest gäller villor och andra mindre uppdrag. Då får man å andra sidan lägga så mycket pengar att man lika gärna kan köpa en duktig G5a. Kör med crt-skärm i början om inte budgeten räcker till lcd. Satsa också på Acrobat 7 för att jobba helt och hållet med pdf som utskriftsformat - då slipper man problemet med att skicka .plt-filer "i blindo" till servicebyråerna.

Slutligen:

Sky ArchiCAD 8.0 som pesten - se till att uppgradera till 8.1. Skillnaden i snabbhet är enorm. AC9 har jag bara testat som demo/studentversion men den verkar ännu lite rappare och är självklart den som säljs nu. Ibland kan man dock hitta "begagnade" licenser till bra pris, därav varningen för 8.0.

Fr.o.m. ver 8 finns inte AC på svenska längre. Detta är egentligen inte så mycket att vara ledsen för då de gamla versionernas översättningar var ganska dåliga. Dock finns svenskanpassade objektbibliotek (tänk Point på AutoCAD-språk), inkl detaljplanering.

• Oregistrerad
  • 2005-09-16 09:05

Jag är glad att finna mig tillrättavisad! Min fru försökte köra ArchiCad ett tag, men det strulade med dwg-erna. Men om det funkar är det ju underbart!

Förlåt min okunskap!

/pelle

Ursprungligen av Pelle Hedeblom:

Jag är glad att finna mig tillrättavisad! Min fru försökte köra ArchiCad ett tag, men det strulade med dwg-erna. Men om det funkar är det ju underbart!

Förlåt min okunskap!

/pelle

Jovissr kan det strula som jag också skrev ovan. För mig har det alltså främst strulat när det gäller biffiga dwg-er på 10-100 MB (oftast olika typer av planer och grundkartor), och när det gäller teckenkonvertering till och från kinesiska. Då är det bra att ha en kollega med pc till hands med ArchiCAD installerat för att göra konverteringarna - riktigt rappt går det också.

Sen gäller det att hålla tungan rätt i mun när man exporterar och importerar så att metrar inte blir millimetrar och vice versa. Annars får övriga konsulter ritningar med fel faktor 1000. )AutoCAD är ju inte skalberoende, medans man i ArchiCAD jobbar i skala - precis som man "ska" göra som arkitekt!)

X-Refs tror jag skall funka i ver 9.

---

Att rita i ArchiCAD (på mac eller pc) är något helt annat än AutoCAD då man hela tiden jobbar i 3D och med objekt. AutoCAD är ju i grunden mest en glorifierad ritplanka för att rita i 2D. Man måste alltså tänka och jobba på ett nytt sätt jämför met AutoCAD. Fast egentligen är det ju så vi arkitekter egentligen vill jobba, så för oss är det inte så svårt att ställa om. Verktyget kommer äntligen i takt med hjärnan, liksom.

VectorWorks har jag inte så mycket erfarenhet av (testade bara lite på den tiden det hette MiniCAD) men det är som sagt enormt stort utomlands och verkar nog vara bättre på ren 2D-ritning än ArchiCAD.

---

Brunnberg och Forshed vet jag körde mycket (bara?) ArchiCAD åtminstone för några år sedan. SWECO FFNS kör det inte.

Ursprungligen av johan_tanying:

Jovissr kan

VectorWorks har jag inte så mycket erfarenhet av (testade bara lite på den tiden det hette MiniCAD) men det är som sagt enormt stort utomlands och verkar nog vara bättre på ren 2D-ritning än ArchiCAD.

Skillnaden mellan VectorWorks och ArchiCAD nu i 3D inte alls så stor som det var på MiniCADtiden. Modelluppbyggnad direkt i 3D av hus finns. Viewports finns. Hybridobjekt (2D och 3D samtidigt) finns i massor, typ dörrar, fönster, trappor, takstolar, takfuntioner, möbler, mm. Terrängmodellering finns. Animering och rendering finns. Inbyggd kalkyl och databashantering finns. Mycket omfattande skriptmöjligheter finns. VectorWorks är förvisso också en mycket bra ritplanka i 2D om man nu vill ha det. Solidmotorn är faktiskt samma som i SolidEdge och Solid Works så även här finns det kraft så det räcker för de flesta, även för ganska avancerad solidmodellering. Kommunicerar väl med både AutoCAD via DXF och DWG upp till 2005, med mekcad modell SolidWorks och ProE via IGES och med grafiska program i de flesta bildformat samt som redigerbara Illustratorfiler.

Ursprungligen av anarkovidar:

*Den här tråden kanske passar bättre i en tråd i "I praktiken" forumet flytta den gärna i så fall...*

Jag har en vän som är arkitekt (och arkitekt lärare) som har blivit sugen på en bärbar mac efter allt mitt tjat om hur bra dom är

Det hon är lite orolig för är att inte alla program osv. hon behöver finns. Så min fråga är:
Finns det någon arkitekt eller andra som har koll här? Dvs. funkar det å jobba som arkitekt med mac?

Jag känner till många kontor som kör på Mac, även om de flesta är modell mindre. Ju större företag, ju fyrkantigare lösning är en trolig orsak. Själva plattformen ställer inte till det alls och man slipper allt strul med virus när man skickar filer hit och dit. Visst är Macen snyggare. Visst är Macen trevligare att jobba med. Ändå är min främsta orsak för att stanna på Macen under alla 18 år som proffscaddare är: DET FUNKAR!

Någonstans måste man ju inse att alla svenska företag omsätter X antal hundra kronor per timme. Att bara stå still på grund av virus och bristande säkerhet är för mig en skäl så gott som något att undvika Windows. Totalstopp i en dag eller två på grund av datorstrul och det har kostat mer än hela datorns inköpspris. Jag har vid flera tillfällen haft problem att leverera ritningar till ett par svenska börsjättar. Stoppen har inbland varat i mer än en dag. Orsak: VIRUS i servern. Man frågar sig stillsamt: Vad kostar detta?

Förutom ArchiCAD finns även VectorWorks. Inte så stort i Sverige kanske, men minst 50% större installerad bas internationellt sett. Kostar betydligt mindre utan att på något sett vara någon fattig kusin. Ungefär som AutoCAD LT i pengar men pinsamt mycket bättre. Varför någon köper LT förblir en av livets stora gåtor.

Om Man jämför ArchiCAD VectorWorks och ArchiCAD så är VectorWorks kanske något mindre objektuppbyggd å ena sidan, men är å andra sidan starkare som generell CAD och 3D-modellering. Man kan utan problem göra mekanisk modellering, som ju ibland är fallet när man designar t.ex. möbler. Arkitektur är ju trots allt inte bara själva huset.

Mer info om VectorWorks finns här: www.touchcad.com

De där med att man måste ha AutoCAD för att vara kompatibel med AutoCAD är i stor utsträckning en myt. För det första så är AutoCAD inte alls alltid kompatibelt med AutoCAD och för det andra så använder nästan alla som inte är AutoCAD samma motor för att kommunicera med AutoCAD. Visst blir det lite fel ibland, men på det hela taget funkar det det rätt bra och som sagt, AutoCAD är inte så bra att tala med sig själva.

1
Bevaka tråden