Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tveksam till att köpa MAC

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-09-15 11:11

Tänkte jag skulle svära i kyrkan. Innan nu alla Mactalibaner kastar sig över sina tangentbord och pepprar på enbart utifrån min rubrik vill jag direkt säga: Jag trivs bäst med mina macar, och har använt mac sedan LCII:ans glansdagar. (Ja, min första kontakt var faktiskt en classic).

Hur som helst. Jag undervisar i Grafisk Form/produktion på en skola, där vi sitter med ett gäng iMacar(de färglada), och några eMacar. Nu är vi i ett läge där det krävs en större investering, ca 20 datorer, eftersom den kontinuerliga uppdateringen inte har skötts. Vi behöver både hårdvara, operativsystem, och programvara. Jag utbildar för en bransch där macfrekevensen åtminstone är 50%, kanske till och med mer. På samma skola finns även andra utbildningar med andra behov, som kräver windows. Vi kan alltså inte gå över helt till Mac, men inte heller släppa det.

Hur resonerar ni andra? Ska man satsa på nya fräscha PCburkar där jag kan köra windows/linux och kanske även MacOS om något år när Apple går över till Intel. ( redan nu går det ju mer OSX86, även om den inte är rumsren). Att skaffa en uppsättning G5-burkar som inte känns super frånsett ett kanonoperativsystem verkar inte helt rätt heller. Tror ni att Apple kan hålla i sitt OS, så att det inte går att köra i "vilken burk som helst"? Varför skulle de göra det? Vore trevligt att veta hur andra resonerar

Leif S

Senast redigerat 2005-09-15 11:24
  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-15 11:16

Jag skulle köra på G5-linjen om du vill köra OSX. Räkna inte med att det kommer gå att köra OSX på "vilka burkar som helst", iaf inte med apples goda minne och du kan ju inte köra piratade operativsystem på en skola.

G5 är en snabb och bra maskin som kommer att räcka till i ett bra antal år framöver.

Vill du inte köra OSX? Köp PC-burkar och kör Windows. Grafisk produktion under Linux är bara att glömma.

• Medlem
  • 2005-09-15 11:22

Jag tycker också du ska satsa på PowerMacen eller kanske iMac G5, dem kommer fungera ett bra tag framöver.

OSX kommer inte att lagligt gå att köra på datorer som inte kommer från Apple. Vill du köra OSX ska du köpa Apple-burkar.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2005-09-15 11:26

Nä, att de säger det idag att det inte går att göra lagligt det är ju sant, men kommer de att hålla på det framöver, och i så fall varför?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-09-15 11:33
Ursprungligen av Leif S:

Nä, att de säger det idag att det inte går att göra lagligt det är ju sant, men kommer de att hålla på det framöver, och i så fall varför?

Vänd på resonemanget istället.
Apple är idag ett av datorbranschens mest lönsamma företag. Varför skulle de då ta en enorm risk och släppa OSX till andra datorer än sina egna?

Steve verkar vara mån om att det ska vara en angenäm upplevelse att använda en mac och frågan är om det fortfarande kommer att vara det om Nisses datorhandel, som för övrigt huserar i Stockholms enda hörnlokal som inte upptas av en 7-elevenbutik, snickrar ihop datorerna? Jag tror inte det och Steve verkar vara övertygad om att det inte är så och eftersom han är boss, så...

Ursprungligen av Leif S:

Om du gör en sökning eller två kommer du att hitta den diskussionen ad nauseum...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-15 11:37
Ursprungligen av Leif S:

Du tänker dig att (1) de ska sälja Mac OS X till nån svart Dell och få mindre intäkter för att de inte kan sälja en Apple-burk till den, (2) behöva lägga ner avsevärt mycket mer resurser till att ta fram och underhålla drivrutiner till tusentals olika datorkonfigurationer utan att få högre intäkter för det, (3) urholka Mac-varumärket då man kör Mac OS X på en ful beige dator som strular, (4) få högre supportbekymmer (utan motsvarande intäkter) då folk har problem med sitt Mac OS X på den nya DELL X-Super-999 som Apple inte har kännedom om hur den är uppbyggd och tvingas bolla kundstackarna mellan Dell-support och Apple-support?

Varför skulle Apple göra det?

Nej, jag tror nog att de i framtiden kommer att göra precis som de säger att de tänker göra. Det vore väl smartast?

(Däremot kan man väl tänka sig att vissa utvalda modeller av andra tillverkare kan bli "välsignade"/licensierade/brandade av Apple. Men det är en annan femma.)

• Medlem
  • Jönköping
  • 2005-09-15 11:51

Japp, jag hör er. Bra och intressanta invändningar, men...
...visst är Apple oerhört lönsamt idag, fast det är väl framför allt tack vare Ipod och Itunes. RÄtta mig gärna om jag har fel. (Och det gör ni säkert)
...Apples marknadsandel på operativsystemsidan är idag - hur mycket? 3-4% i Sverige. Hur står det till globalt? 7-8%?
...det finns ett relativt vinstrikt företag med stor marknadsandel som utan problem gör just detta som alltså inte Apple skulle klara med ett bättre OS.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-09-15 12:03
Ursprungligen av Leif S:

Japp, jag hör er. Bra och intressanta invändningar, men...
...visst är Apple oerhört lönsamt idag, fast det är väl framför allt tack vare Ipod och Itunes. RÄtta mig gärna om jag har fel. (Och det gör ni säkert)
...Apples marknadsandel på operativsystemsidan är idag - hur mycket? 3-4% i Sverige. Hur står det till globalt? 7-8%?
...det finns ett relativt vinstrikt företag med stor marknadsandel som utan problem gör just detta som alltså inte Apple skulle klara med ett bättre OS.

Skillnaden mellan Apple och det där andra marknadsdominerande företaget är att Apple vill erbjuda världens bästa datorupplevelse medan det andra företaget vill ha total marknadsdominans. I och med att målsättningarna varierar så går inte metoderna att jämföra rakt av, Microsoft har lyckats enormt bra, det har å andra sidan Apple också gjort, fast inte på samma sätt.

Att man ens överväger att köra med piratmjukvara på en skola eller ett företag känns rätt oseriöst.

Dels så handlar det om att köpa in grejor med bra totalekonomi (inte bara inköpspris). Något som talar för mac, då man i allmänhet får mindre trassel med maskinerna.

Antingen kan ni normativt bestämma er för vilken plattform som är bäst att jobba med och hoppas att era elever/studenter tar efter. Eller så kan ni köpa in hård/mjukvara som återspeglar studenternas kommande arbetsplatser.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2005-09-15 12:24
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Att man ens överväger att köra med piratmjukvara på en skola eller ett företag känns rätt oseriöst..

Oj, det har vi inte alls övervägt. Var läste du det? Min fundering handlade om att eftersom det är tekniskt möjligt att göra det redan idag, vad finns det då för skäl att tro att det inte kommer att bli så framöver. Något som jag tycks ganska ensam om att tro.

Jag tycker ju precis som ni andra att macar är snygga, läckra, trevliga, och allt det där, men jag är tyvärr inte så fantastisk imponerad av prestandan på dem. Däremot är jag grymt imponerad av OS X, och det är förstås därför jag ogärna vill överge plattformen som grund för undervisning. Sen kommer vi att behöva några Macar ändå.

• Medlem
  • International user
  • 2005-09-15 12:28
Ursprungligen av Leif S:

Jag tycker ju precis som ni andra att macar är snygga, läckra, trevliga, och allt det där, men jag är tyvärr inte så fantastisk imponerad av prestandan på dem.

Har du provat en Dual G5 med ordentligt med minne? Det ÄR bra fart i de maskinerna. OSX gränsnitt är dock lite mindre "rappt" än windows vilket kan förleda en att tro att PCn är snabbare.

Däremot fryser mitt windows ofta till helt och allt blir som sirap när den sysslar med något "jobbigt" som att formatera en diskett eller söka efter filer... Och det är ingen sur-pc jag kör heller utan en ny Pentium-M 2.0 med 2GB ram. OSX beter sig inte på det viset.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-09-15 12:32
Ursprungligen av Leif S:

Jag tycker ju precis som ni andra att macar är snygga, läckra, trevliga, och allt det där

Den Applestoliska trosbekännelsen!

Ursprungligen av Leif S:

Oj, det har vi inte alls övervägt. Var läste du det? Min fundering handlade om att eftersom det är tekniskt möjligt att göra det redan idag, vad finns det då för skäl att tro att det inte kommer att bli så framöver. Något som jag tycks ganska ensam om att tro.

Jag tycker ju precis som ni andra att macar är snygga, läckra, trevliga, och allt det där, men jag är tyvärr inte så fantastisk imponerad av prestandan på dem. Däremot är jag grymt imponerad av OS X, och det är förstås därför jag ogärna vill överge plattformen som grund för undervisning. Sen kommer vi att behöva några Macar ändå.

Det var nog bara en missuppfattning från min sida.

En bunt iMacar vore perfekt tror jag. Jag tror att just platformen kan ge besparingar. Som exempel kan jag nämna att min mamma har ett enmansföretag inom översättarbranschen. Hon har ständiga problem med sin windows-burk, virus och att OSet beter sig lustigt. Jag kan inte åka 30 mil för att fixa hennes dator så resultatet är att lämna in den till lokala pc-nissen till i längden höga kostnader (speciellt för allt arbete som inte blir gjort). I hennes fall har hon inget val eftersom det inte finns någon motsvarande programvara till mac.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2005-09-15 12:32

Jo, visst har jag provat med det, och håller med dig. Det är inga slöa burkar alls, men jag upplever inte heller att de är snabbare än motsvarande PC. Även om man gör tunga saker...

• Medlem
  • International user
  • 2005-09-15 12:48
Ursprungligen av Leif S:

Jo, visst har jag provat med det, och håller med dig. Det är inga slöa burkar alls, men jag upplever inte heller att de är snabbare än motsvarande PC. Även om man gör tunga saker...

Visst finns det PC-maskiner som är lika snabba eller snabbare. Men räkna inte med att kunna köra OSX på dem! Inte lagligt i alla fall.

Går det inte köra virtual pc på de som behöver det?

Men här har du ju din ekvation klar: "Jag tycker ju precis som ni andra att macar är snygga, läckra, trevliga, och allt det där, men jag är tyvärr inte så fantastisk imponerad av prestandan på dem. Däremot är jag grymt imponerad av OS X, och det är förstås därför jag ogärna vill överge plattformen som grund för undervisning. Sen kommer vi att behöva några Macar ändå." Det är ju bara att väga dina upplevda prestandaproblem mot din upplevda OS-fördel.

Du kan vara i stort sett helt säker på att du inte kommer att (lagligt) kunna köra OS X på standard-PC de närmsta åren, därför att Apple har sagt det. Huruvida det kommer att gå om 5 år är något mindre säkert, men knappast relevant för ditt beslut. För även om vi alla sagt att vi tror att det kommer att gå, så baserar du väl förhoppningsvis inte dina inköpsbeslut på spekulationer på 99mac?

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-09-15 12:59

Varför inte se det åt andra hållet. Om du skulle köpa en IntelMac så kan du köra både OSX och WinXP.

OSX tror jag visst att det kommer att gå att köra på en standard peze, men det kommer inte att vara lätt att få till det. Problem med drivrutiner och program kommer att finnas.

Apple är startk idag, procentuelt kanske det starkaste datorföretaget. Säg ett annat förtag som har 7-8% av världsmarknaden och är lika känt. Finns det? Tror jag inte..

Ursprungligen av Creops:

Apple är startk idag, procentuelt kanske det starkaste datorföretaget. Säg ett annat förtag som har 7-8% av världsmarknaden och är lika känt. Finns det? Tror jag inte..

Dell och HP.

Ursprungligen av Kristofer:

Dell och HP.

Det är helt sant. När Apple hade 10% marknadsandel så var de ofta störst, i konkurrens med IBM och Compaq mfl. Numera är Apple mindre och att de skulle ligga i topp, nej, det ska man inte tro. Roligt att marknadsandelen piggnat till lite, men de är långt från rekorden.

Men procenten spelar mindre roll, de är stora nog att inte försvinna utan vidare. Det som är viktigt när man köper är behoven. Program, användare, typ av profil, virusfrågor, underhåll... Nog vill jag tala för Mac, men inte för att de skulle vara störst.

Som skola har ni tillgång till Apple Education priser, prata med er ÅF ang detta.
Eleverna klarar sig med en iMac 17" rätt säkert.
Några PowerMac G5 behövs inte, ta hem en som resursdator vid behov tillika lärarmaskin.

Jag har precis satt ett sådant system med 20 St iMac 17" för eleverna och sedan en lärardator.
Denna uppsättning har och en Xserver. Det är en musiksal där eleverna ska köra Logic.
Allt detta köps in för Educationpriser vilket gör att det blir cirka 30% billigare än vanliga priser och mjukvaran köper du för 50%.

En annan fördel är att dina elever får möligheten att lära sig två system och blir på så sätt mer datormogna.

Inom grafisk arbetsmiljö så är vad jag kan se i mitt yrke fortfarande Mac och lyckligtvis OS X som gäller. Jag jobbar just nu med bl.a. 8 st reklambyråer och två gymnasieprogram som är Macbaserade.

Jag tycker det låter som ett läge att uppgradera lite försiktigt nu, eMac kanske, kanske bara ett mindre antal, och i nästa generation köpa Mac x86, dualboot OSX/Windows så man då får både äta kakan och ha den kvar. De blir förstås dyrare än billigaste hemmabygget, men billigare och mer flexibelt än både en bunt Macar och en bunt billiga PC.

Personligen är jag inte så förtjust i x86-satsningen, men man får ta hänsyn till den vad man än tycker.

• Medlem
  • 2005-09-15 14:33

Ja om ni verkligen inte måste uppdatera alla datorer nu så kan ni vänta på "intelmacarna", annars skulle jag som sagt köpa in iMac G5 17", suveräna datorer.

Att köpa märkes-pc med "motsvarande" prestanda brukar inte bli mycket billigare (kanske t.o.m. dyrare) än mac. Att köpa HPD-datorer till skolor låter inte som något drömscenario med tanke på skötsel och underhåll...

• Oregistrerad
  • 2005-09-15 16:21
Ursprungligen av Leif S:

Hur som helst. Jag undervisar i Grafisk Form/produktion på en skola, där vi sitter med ett gäng iMacar(de färglada), och några eMacar. Nu är vi i ett läge där det krävs en större investering, ca 20 datorer, eftersom den kontinuerliga uppdateringen inte har skötts. Vi behöver både hårdvara, operativsystem, och programvara. Jag utbildar för en bransch där macfrekevensen åtminstone är 50%, kanske till och med mer. På samma skola finns även andra utbildningar med andra behov, som kräver windows. Vi kan alltså inte gå över helt till Mac, men inte heller släppa det.

Försök efterspegla verkligheten och köp hälften Mac och hälften PC. Se till att mer eller mindre tvinga eleverna att växla mellan de två miljöerna så att de klarar sig ute i verkligheten oavsett operativ. Se också till att få igång en snurra som blåser rent alla burkar en gång per dag så att ni slipper tänka så mycket på uppdateringar, virusskydd osv.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2005-09-15 17:13
Ursprungligen av svinto_deluxe:

Försök efterspegla verkligheten och köp hälften Mac och hälften PC. Se till att mer eller mindre tvinga eleverna att växla mellan de två miljöerna så att de klarar sig ute i verkligheten oavsett operativ.

Ja precis så har vi försökt jobba fram till nu, och det tycker jag själv är det absolut bästa egentligen. Problemet för oss är versioner av program. En viss eftersläpning i versionerna på Macsidan har gjort att eleverna (förstås) väljer att jobba i PC istället med nyare program, vilket i sin tur gör att de inte kan växla hur som helst mellan plattformarna. I och med bytet för några år sedan till OSX stannade de uppgraderingen av programvara nästan helt av, så att vi nu på Macarna kör Photoshop 6 (sista som fungerade i 9.X medan vi på PC kör CS 2.Jag har länge slagits för att vi ska uppgradera i samma takt, men Macanvändare är ju alltid i minoritet. Nu slängde jag ut lite halvprovokativa krokar för att se om jag kunde få lite nya argument för min sak, och anförde de skäl som jag själv möts av, och delvis håller med om. Några nya idéer har jag kanske fått, men jag tror ändå jag får svårt att föra min sak...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-15 17:17

Du menar förutom det faktum att hela den grafiska industrin samt film och bild industrin kör mer eller mindre enbart mac ?

Sorry, men det finns inga alternativ. fattar inte varför man envisas med PC - när ingen ändå kommer att möta det när dom sedan är på ett arbete.

/Tangen

• Medlem
  • Alvesta
  • 2005-09-15 17:54
Ursprungligen av Leif S:

Ja precis så har vi försökt jobba fram till nu, och det tycker jag själv är det absolut bästa egentligen. Problemet för oss är versioner av program. En viss eftersläpning i versionerna på Macsidan har gjort att eleverna (förstås) väljer att jobba i PC istället med nyare program, vilket i sin tur gör att de inte kan växla hur som helst mellan plattformarna. I och med bytet för några år sedan till OSX stannade de uppgraderingen av programvara nästan helt av, så att vi nu på Macarna kör Photoshop 6 (sista som fungerade i 9.X medan vi på PC kör CS 2.Jag har länge slagits för att vi ska uppgradera i samma takt, men Macanvändare är ju alltid i minoritet. Nu slängde jag ut lite halvprovokativa krokar för att se om jag kunde få lite nya argument för min sak, och anförde de skäl som jag själv möts av, och delvis håller med om. Några nya idéer har jag kanske fått, men jag tror ändå jag får svårt att föra min sak...

Ni kör alltså Mac OS 9 på Macarna? Inte konstigt att eleverna väljer att använda PC, Mac OS 9 är ju rena stenåldern. Se till att få in ett gäng Mac OS X-maskiner med senaste versionerna av Adobe-programmen så ska du se att Macarna kommer bli betydligt populärare. Mac OS X är ju rena drömmen att arbeta med både jämfört med Mac OS 9 och Windows XP.

Bevaka tråden