- Gäst
- Oregistrerad ●
Är du less på Apples oförmåga att hålla sig till sina egna riktlinjer? Less på en salig blandning av Aqua, borstad metall och iTunes 5:s deprimerande mörkgrå? Det är i alla fall jag.
Så jag provade att installera Iridium, ett smart litet paket som ger alla program i Mac OS X ett enhetligt och snyggt utseende. Först gör man en back-up (går på 2 sekunder), sedan installerar man temat (4 sekunder). Logga ut och in igen och vips så ser allting så mycket bättre ut.
Och skulle man ångra sig är det bara att avinstallera och få tillbaka Apple-potpurrin.
Läs mer på Iridums hemsida.
Måste säga att upplevelsen av OS X sannerligen blir trevligre med Iridium. Allt ser liksant ut det är skönare än vad jag trodde.
Absolut ingen fara. Det enda den gör är att ersätta Apples skin (som består av en massa småbilder som sedan sätts ihop för att skapa programmets utseende). Och om man vill gå tillbaka så tar den bort Iridium-bitarna och lägger tillbaka Apple-bitarna, som lagts undan på en hylla just in case.
Är själv inte less på att program ser olika ut. För min del blir det lättare att hitta men jag förstår att det finns många som kanske vill ha precis allt uniformt och då är Iridium ett utmärkt alternativ.
För att utveckla lite mer varför jag gillar att det ser lite annorlunda ut så beror det på två saker:
1. Det går snabbare att se skillnad på vilket program jag är i (tror jag, har aldrig mätt).
2. Kanske lite motsägelsefullt, men jag har slutat tänka på att programmen ser så olika ut, det som är viktigare är att de alla fungerar likadant.
Jag måste ställa mig till den skara som installerat Iridium för bara några dagar sedan - och wow - ja det är en sjukt skönare känsla.
Varför kan inte Apple fixa detta.
Kan vi inte sätta ihop ett skick med alla de som på 99mac skulle vilja se att Apple fixar denna bit. Jag har redan mailat några gånger med synpunkter där en av dem var detta men är man fler så blir det mer tryck.
Då säger nån -de lyssnar ändå inte.
Nej de kanske de inte gör men de lyssnar tyvärr än mindre på det vi säger här.
Så kan man inte göra en kraftansträngning, skriva ihop något och namn under - vet ej vad som är bäst. Kanske bifoga länk till tex Iridium.
Vad säger ni?
Det är säkert många som redan påpekat detta och det vore märkligt om inte Apple själva visste att det finns ett påtagligt missnöje med den nuvarande UI-potpurrin.
Det finns ju tre alternativ:
1. Apple fortsätter med den nuvarande röran bestående av Aqua, Brushed Metal, Mail.app & Co. samt iTunes 5
2. Apple låter användaren bestämma själv vilket tema som ska användas på alla program (och även vad den röda knappen ska göra i alla/enskilda program)
3. Apple bestämmer sig för ett tema, då förslagsvis Mail.app-stuket minus plastikonerna i menyraden.
Själv hoppas jag mest på 2, med ett enhetligt stuk till att börja med, men möjlighet att använda andra teman om man så önskar. Lite som i Windows XP, ett Plastic Fantastic och ett Classic, där båda teman kan färgsättas individuellt.
Jag har precis installerat det och tyckedr att det är bra, dumt bara att det inte funkar på itunes 5... finns det inget som gör alla program till brushed? dock inte menyraden...
Jaså? det visste jag inte. Men jag ändrade ganska snabbt tillbaka till original. Tyckte att det såg lite jobbigt ut...
Idium är det bäst som hänt OSX helt klart. Fattar inte vad Apple håller på med!
Vissa program ser sämre ut (bl.a. Office). Men det beror på utvecklaras sätt att inte följa standarder i OSX tror jag.
Lyckligtvis påverkas INTE "pro-apps" av typen FCP osv. Men att hela systemet ser ut som "pro-looken" tror jag inte så mkt på. Den är lite för mörk för många typer av applikationer tror jag...
Jag hoppas Apple går över till detta "Apple Unified" utseendet i OSX 10.5 alltså. Enlighet är bra för användaren, det är högst förvirrat med 5-6 olika utseenden på snarlika program.
Jag stödjer dock fullt att man har ex. "Unified" och "Pro" för program som behöver det.
Jag skulle inte klaga på om funktionen att delvis styra interfacet själv fanns, men det måste vara väldigt lätt att ställa tillbaka det till en standard-look. Olika utseende på olika datorer är förvirrande.
Unified heter looken på fönster som kom i och med Tiger och Mail/System Prefs.
Jag hoppas och tror också att Apple verkligen gör som namnet på temat Unified och unifierar alla experimentteman till ett sammanslaget som är rent, ljust och med tunna kanter.
Angående Iridium säger jag det igen: det är absolut ingen fara att installera. Gör en backup (2 sekunder), installera temat (4 sekunder) och se hur du trivs med det.
Gillar du det inte? Bara att återställa (4 sekunder). Det enda Iridium gör är att byta ut Apples skins (som består av en massa småbilder inbakade i programmen). Om du inte trivs med looken, är det bara att klicka på en ikon och Iridum tar snabbt bort alla spår av sig själv och lägger snällt tillbaka Apples originalskins på rätt plats.
Fin fint det där, men är som vanligt inte helt nöjd. Finns det inte något program som behåller de trevliga ränderna i menyerna och som inte plattar till de små ramarna (Firefox, terminal och dylika program)? Allstå vill jag egenligen bara ersätta brushed metal med iridium/uno.
Surt att man kör ProTools. Jag är livrädd för att få ett inkompatibelt system. Stabilitet när man kör en fet session är A och O.
Annars ser Irdium suveränt ut. Jag tycker att det är löjligt att Apple ger användaren så små inbygda möjligheter att förändra utseendet på operativsystemet. Till 10.5 tycker jag att apple borde köra 100% unified tema men med möjlighet att byta temata (ja, det heter faktiskt så liksom ett schema, flera schemata) i systemegenskaper. Naturligtvis ska man kunna ändra tillbaka snabbt med ett knapptryck för maximal kompabilitet. Kanske skulle de till och med kunna bjuda på 5-10 snygga alternativ till unified samma goda funktion.. typ ett classic-skin för bakåtsträvaren.
Annars ser Irdium suveränt ut. Jag tycker att det är löjligt att Apple ger användaren så små inbygda möjligheter att förändra utseendet på operativsystemet. Till 10.5 tycker jag att apple borde köra 100% unified tema men med möjlighet att byta temata (ja, det heter faktiskt så liksom ett schema, flera schemata) i systemegenskaper. Naturligtvis ska man kunna ändra tillbaka snabbt med ett knapptryck för maximal kompabilitet.
Håller med till fullo. Och när dom ändå håller på kan dom lägga till en knapp såsom: "Inget Startljud vid uppstart". Nästan än mer anmärkningsvärt att det inte finns.
Ett alternativ till Iridium är Unifier: http://www.chatelp.org/index.php?id=48
Föredelen med Unifier är att man om man så vill kan välja vilka program som ska "unifieras" (om jag förstått saken rätt är det allt eller inget när det gäller Iridium?). Själv föredrar jag faktiskt brushed metal i vissa program — framförallt Safari — medan andra, som Smultron, Transmit, Bittorrent, Förhandsvisaren m.fl., ser mycket trevligare ut med unified-looken.
Nackdelen är att det endast fungerar med Cocoa-applikationer, så metallen på exempelvis Findern går inte att få bort med Unifier. Och så måste man ha Application Enhancer från Unsanity (http://www.unsanity.com/haxies/ape) installerad (gratis).
Jag diggar också Iridium!
Med lite trixande kan man få nästan allt sobert grått så att bilder och annat (som man vill ska sticka ut) syns bättre.
oj, då kan man väl lika gärna ställa skärmen på att visa gråskala enbart?
Haha! "cinema display vintage" kommer nog imorgon. Med en skärm som bara visar gråskalor. Apple hänger med i marknadsundersökningarna och vet vad som är populärt
oj, då kan man väl lika gärna ställa skärmen på att visa gråskala enbart?
Ja, eller hur?
Jag skrev ju att det gråa får bilder och annat (med färg) att synas bättre. Klart inte allt ska vara grått.
Såhär:
Skärmdump
Okej star-affinity spill it out!
Ikoner med länkar tack.
Okej star-affinity spill it out!
Ikoner med länkar tack.
Mapparna är Dave Brasgalla's World of Aqua: Rev 2 Folders.
Finns hos Iconfactory:
http://www.iconfactory.com/preview.asp?type=search&id=202&query=aqua+folders
Ikonerna i sidofältet är från ett set som kallas MINIUM av Sascha Höhne och det finns här:
http://www.rad-e8.com/downloads/icn/minium/
Glömde säga att hem-mappen och skrivbords-mappen är originalen som jag gjort gråa med Iconographer:
http://www.macupdate.com/info.php/id/6492