Jag söker råd/schyssta kontakter för ett projekt som handlar om att lära ut ultraljud av hjärnan.
Kort bakgrund;
jag arbetar med intensivvård av nyfödda barn och vid sidan av det vanliga arbetet arrangerar jag kurser i hur man undersöker hjärta och hjärna med ultraljud. En australisk läkare har producerat en mycket bra interaktiv CD för hjärtultraljud (se länk nedan) men det finns inget läromedel för ultraljud av hjärnan. Eftersom hjärnan är ett statiskt organ (jfrt med hjärtat som studsar omkring) bör det lämpa sig bra för datorbaserad utbildning.
Ultraljud fungerar så att man får en genomskärningbild; ungefär som att man skär igenom en limpa med en kniv och så ser man "snittytan". Svårigheten med ultraljudsundersökn är att man tittar på ett 3D-organ i 2D-bilder.
Idé;
att bygga ett program som visar hjärnan som tredimensionell struktur och var "snittet" hamnar på ena skärmhalvan; på andra skärmhalvan ser man ultraljudsbilden.
Plattformer;
minst pc, helst både mac/pc.
Bugdet;
hmmm, det finns ingen budget just nu. Men, detta kommer inte att bli ngn "killer"-app med bred spridning, så inga stora pengar finns om hörnet... Det bör gå att skaka fram pengar, frågan är hur mycket. Kanske kan detta vara ett bra studentprojekt för CAD/CAM-studenter!??
Alla tips och förslag är välkomna!
Länk till hjärtultraljud-skivorna;
http://www.cs.nsw.gov.au/rpa/neonatal/echo/echo.htm