Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan jag spela låtar från en PC på en mac?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-09-15 17:54

hejsan, jag ska byta min pc till en ibook nu men jag har en massa album som jag inte kan göra av med osv, så jag har köpt en iomega 160 gig hårdisk. det har inte slått mig förens nu att det kanske inte fungerar? eftersom att det är helt anerlunda operativsystem
jag undrar alltså om mina album som jag tar från pc´n och lägger in i den externa hårdisken kommer att fungera med mac´en senare?

mvh!

• Medlem
  • International user
  • 2005-09-15 18:16

Det är inte filformaten utan filsystemet på disken som spelar roll. OS X (eller alla icke-microsoft-os frö den delen) trivs inte så bra med XP's standardfilsystem NTFS.

Formatera disken som FAT32 så funkar det fint. Den borde komma på det viset från fabriken, men det skadar inte att kolla en extra gång innan du börjar flytta.

Ursprungligen av Perc:

Det är inte filformaten utan filsystemet på disken som spelar roll. OS X (eller alla icke-microsoft-os frö den delen) trivs inte så bra med XP's standardfilsystem NTFS.

Formatera disken som FAT32 så funkar det fint. Den borde komma på det viset från fabriken, men det skadar inte att kolla en extra gång innan du börjar flytta.

Det går finfint att läsa från NTFS diskar i OSX. Däremot inte skriva till. Ska han bara kopiera över från pcn till macen, så behövs det inte omformateras till FAT32.

• Medlem
  • International user
  • 2005-09-15 21:30
Ursprungligen av Kriss Abens:

Det går finfint att läsa från NTFS diskar i OSX. Däremot inte skriva till. Ska han bara kopiera över från pcn till macen, så behövs det inte omformateras till FAT32.

Jag klassar nog read-only som "trivs inte så bra"

Det är fullständigt onödigt att använda NTFS till att börja med, jag antar att disken kommer att användas till ibooken även i framtiden och då är fat32 oftast bästa alternativet om man vill vara kompatibel med omvärlden. En flyttar hårddisk har man ju allt som oftast hem till nån annan för att flytta filer och sånt.

Även filformat spelar roll. Vad är det för format på dina album? Är det mp3 så är det inga problem.

• Oregistrerad
  • 2005-09-15 18:34

helt underbart att höra. det handlar om en hel del album så det är olika format, men det borde väl finnas conventer även till mac right?, från wmv till mp3 osv.. och försessten finns winamp till mac också?

Ursprungligen av hosse:

helt underbart att höra. det handlar om en hel del album så det är olika format, men det borde väl finnas conventer även till mac right?, från wmv till mp3 osv.. och försessten finns winamp till mac också?

mp3 funkar fint att spela i itunes. Däremot inte tex wma eller wmv. Där behöver du använda en konverter. EasyWMA(konverterar från flertalet format) finns här: http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/23003

• Medlem
  • 2005-09-15 18:38

Försök att skriva rubriker som beskriver frågan. Jag ändrar "filformat?" till nuvarande.

Mod

Ursprungligen av Baron:

Försök att skriva rubriker som beskriver frågan. Jag ändrar "filformat?" till nuvarande.

Mod

OT: Nu blev väl ändå rubriken lite fel? Han vill väl inte spela från PC:n till Macen? Vad sägs om "Kan musik från PC spelas på Mac?"

• Medlem
  • 2005-09-15 20:56
Ursprungligen av Hagelin:

OT: Nu blev väl ändå rubriken lite fel? Han vill väl inte spela från PC:n till Macen? Vad sägs om "Kan musik från PC spelas på Mac?"

Visst, Det var ett rent slarvfel. "Till" skulle vara "på".

• Medlem
  • International user
  • 2005-09-15 19:01

winamp finns inte till mac, men du har t.ex itunes eller audion.

• Oregistrerad
  • 2005-09-15 22:29
Ursprungligen av Perc:

winamp finns inte till mac, men du har t.ex itunes eller audion.

Jo, det gör det, men den kom aldrig ur betastadiet. http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macos/10209

• Oregistrerad
  • 2005-09-16 02:37

oj ni är bara för underbara!. tack för alla svar. jo den externa hårdisken ska jag ha med mig till australien och därför kommer jag att fylla den med smått och gott. jag har alltid hatat itunes tyvärr så det var ju skönt att höra att winamp finns till mac också. nu när jag väl är igång så kan jag ju lika bra fråga om hur det blir med filmer som är ner zippade i pc´n, kan jag zippa upp dom och använda dom i ibooken sen?

och hur är det med codec osv?, kan jag köra mina filmer i ibooken sen?

mvh!

Zip (upp och ned) finns inbyggt i OSX. Stuffit klarar också zip (www.stuffit.com)

De flesta filmer går att spela upp i OSX förutom obskyra och/eller uråldriga format som Indeo Video 5 (IV50). Absolut senaste WMV kan också vara struligt då WMP till Mac inte hänger med i utvecklingen. Det mesta vad gäller divx går fint. Kolla på www.versiontracker.com efter VLC och MPlayer.

iTunes på Windows kan konvertera WMA till AAC, MP3 etc. AAC är ett bättre format än i synnerhet MP3 - men även WMA - i samma bitrate.

Testa iTunes igen och kanske omvärdera det om du bara kört gamla versioner på pc.

• Oregistrerad
  • 2005-09-16 08:28
Ursprungligen av hosse:

jag har alltid hatat itunes tyvärr så det var ju skönt att höra att winamp finns till mac också.

Fast som sagt klev den aldrig ur betastadiet och finns bara till OS9.

Även jag råder dig att ge iTunes 5 en ny chans. Jag var hardcore Winamp-användare förut, men kan aldrig gå tillbaka igen. Det vore som att gå tillbaks till att lyssna på kassettband.

• Oregistrerad
  • 2005-09-16 14:17
Ursprungligen av Mats Björnström:

Även jag råder dig att ge iTunes 5 en ny chans. Jag var hardcore Winamp-användare förut, men kan aldrig gå tillbaka igen. Det vore som att gå tillbaks till att lyssna på kassettband.

det jag inte orkar med itunes är att den samlar upp alla låtar i en hög, är där något snett med en låt i ett album så tar det tid att leta upp låten eftersom att det kan ligga var som. det sköna med winamp är att jag vet exakt var mina låtar och album ligger och när jag sätter igång den så kommer en pytteliten spelare upp.

som sagt tack för alla svar!

• Medlem
  • International user
  • 2005-09-16 14:55
Ursprungligen av hosse:

det jag inte orkar med itunes är att den samlar upp alla låtar i en hög, är där något snett med en låt i ett album så tar det tid att leta upp låten eftersom att det kan ligga var som. det sköna med winamp är att jag vet exakt var mina låtar och album ligger och när jag sätter igång den så kommer en pytteliten spelare upp.

Du måste ha korrekta ID3-taggar på dina låtar. Då kommer iTunes att organisera musiken efter principen /itunes music library/artist/album/. Det funkar faktiskt bättre så när man väl släppt tanken på att själv sköta detta eftersom din musik blir sökbar och lätt att organisera i playlist mm.

Du kan miniera iTunes o m du vill, finns en knapp nere i vänstra hörnet tror jag. Är du riktigt snål om skärmyta så kan du köra iTunes i bakgrunden och styra det med tex sizzling keys som gör att man kan byta låt mm med hjälp av snabbkommandon utan att behöva ta fram itunes.

Du kan glömma winamp på mac, den är inte uppdaterad på 4 år och funkar bara med OS9. Ska du nödvändigt köra nåt annat än iTunes så rekommenderar jag Audion

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-16 19:39
Ursprungligen av hosse:

Tappar man något så hittar man det med Spotlight.

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-09-16 19:57
Ursprungligen av hosse:

och när jag sätter igång den så kommer en pytteliten spelare upp.

You Control är också en ”pytteliten spelare” som du säkert gillar om du ger iTunes en chans till.
Gratis är den också!

1
Bevaka tråden