Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

resolv.conf uppdateras inte längre

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Svedala
  • 2005-09-15 19:39

Nöt av det lite hårdare slaget misstänker jag...
Jag har suttit och fipplat (lite för mycket ) med scutil i Panther för att försöka sätta DNS-server via terminalen. Det gick minst sagt sådär... nu verkar det mesta ha återhämtat sig igen, DNS-servern som sätts via systeminställningar eller delas ut via DHCP blir den aktiva för i stort sett hela systemet, men /etc/resolv.conf uppdateras inte längre som den ska, den får man peta på manuellt. Jag har testat att reparera skivbehörigheter, men det hjälpte inte. Nu har jag inga bra idéer... att installera om systemet känns inte helt lockande då detta mer är lite irriterande än ett stort problem.
Några tips?

/etc/resolv.conf är en länk som pekar på /var/run/resolv.conf
configd skriver till /var/run/resolv.conf - inte direkt till /etc/resolv.conf
Kanske att något kan ha hänt med länken, eller att något med behörigheterna?

Så här ser det ut på min maskin:
lrwxr-xr-x 1 root wheel 20 Apr 23 19:40 /etc/resolv.conf -> /var/run/resolv.conf
-rw-r--r-- 1 root daemon 20 Sep 14 19:07 /var/run/resolv.conf

Arkivera och installera?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2005-09-18 20:30

Jag ber att få tacka så mycket - när jag började labba skrev jag ett litet script som gjorde en ny resolv.conf, men la den direkt under /etc. Tänkte inte på att den kanske var länkad någon annanstans. Nu tog jag bort filen som låg under /etc och skapade om länken till /var/run/resolv.conf, och nu verkar saker och ting fungera som de ska igen.

1
Bevaka tråden