- Taz_1999
- Medlem ●
- Stockholm
- 2003-02-06 20:04
Godkväll vänner!
Jag sitter alltmer och styr olika projekt och undrar om ni har några bra tips på hur man håller reda på allt i ett utvecklingsprojekt? Bygger ni egna små databaser/webbsiter, använder ni kommersiella program för ändamålet, exakt vad håller ni reda på osv.
Min egen situation är att vi arbetar med webdesign, webbutveckling, databasbyggade och lite annat småplock. Vi har massor med samtidiga projekt, vi är flera som jobbar med dem, jag har fått en central roll som projektledare undrar om det inte finns ett bättre sätt.
Om jag tex skall styra ett projekt som handlar om att bygga en webshop i Lasso/MySQL så sätter jag upp både en teknisk specifikation som beskriver den färdiga siten och vad man kan göra där komplett med avdelningar och meny-alternativ, några ord om det grafiska och ibland har jag haft med preliminär lista på Lasso-filer (med namngivningssystem) som skall produceras och vad de skall göras. Ofta finns ett storyboard också.
Men så fort projektet sätter igång känns det som att jag tappar kollen på vad som skall byggas, av vem och när. Jag undrar också hur pass mycket det är värt att hålla koll, varenda liten gifbild man pillar ihop kan man väl inte logga tid på eller gör man det?
Vi brukar sätta upp en mailinglista för de som ingår i ett projekt, när man gör något värt att berätta för övriga så mailar man till listan. Då finns dokumentationen utspridd hos alla i projektet.
Vi har också en FM-databas för att hålla reda på buggar och i den kan jag tilldela en viss bugg en viss person. Man kan sedan klicka på en knapp för att få fram buggar som är tilldelade mig tex.
Vi loggar i dagsläget inte tid (vi skulle bli så deppiga då) och har gått på några smällar då vi räknat rejält fel. Då är det tråkigt att man är så snäll att man kör med fasta priser.
Hur gör ni under ett projekts gång, sätter ni upp en teknisk specifikation och namnger de flesta filer som skall produceras i det på förhand? Gör ni långa listor över vad som skall byggas med deadlines, uppskattad tidsåtgång och tilldelar uppgiften till en person och stoppar in det i en databas? Kör ni med gula lappar på en vägg? Har ni en liten tant som vet allt? Hur dokumenterar ni vad saker (filer, kolumner i databaser) osv är till för i ett projekt? Bygger ni storyboard, hur kalkylerar ni osv. Hur håller ni reda på buggar, features att implementera, versioner, personer, filer, timmar, möten, tidsplan, osv...
Är "The mythical man-month" fortfarande bästa boken om programutveckling? Andra boktips?
Vet att min fråga är ganska generell men det är för att jag är nyfiken på allt möjligt.
Funderar på att knåpa ihop en bra databas för detta men vet inte om jag orkar.
/Ola
[ 06. februari 2003, 20:04: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]