Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

0,028 % hackade webbservar är mac

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Var det väntat att mac fortfarande ärsvårt att hacka. Här är ett citat ut Computer Sweden 2002-01-11:

De allra flesta hackade hemsidor, drygt 60 procent, som Alldas har information om sedan april 2000 har funnits på Windowsservrar. Knappt 20 procent har funnits på Linuxservrar, inget annat operativsystem har en högre andel än cirka 3,3 procent. Noterbart är att Alldas bara har information om åtta hackade servrar som kört Mac OS, vilket blir en andel på 0,028 procent.

Läs hela artikeln

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-01-15 12:32

Statistik är alltid statistik och säger ganska lite isolerat.

Vore intressant att veta hur många procent Macservrar det finns, då kanske man får lite mer proportion på det hela.

Annars tror jag på vad jag läser, att Macservrar är svårare att hacka.

[ 15-01-2002: Meddelandet ändrat av: Linus ]

Ja, att macservrar är mer besvärliga att hacka är ingen nyhet.

Det är inte för inte som många av den amerikanska arméns webbservrar är Macar.

Om sedan svårigheten beror på att det faktiskt är svårt eller om ingen hacker vet om Macarnas svagheter kan vi vara osagt...

Citat:

Skapades ursprungligen av: iBib:
Om sedan svårigheten beror på att det faktiskt är svårt eller om ingen hacker vet om Macarnas svagheter kan vi vara osagt...

Nu skall vi inte försöka skapa misstankar!
Klart att det finns folk som skulle veta hur man gör om det vore möjligt. Vi har en medlem på listan som vet mer än de flesta om att "Hack a Mac" och antagligen står för huvuddelen (om inte allt) av dessa 0,028%

Mig veterligen har de hack som lyckats alla gjorts via "påhängda" programvaror som öppnat möjligheterna. I övrigt är det väl lika lätt att hacka en Mac som en brödrost.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Micke W:
Mig veterligen har de hack som lyckats alla gjorts via "påhängda" programvaror som öppnat möjligheterna. I övrigt är det väl lika lätt att hacka en Mac som en brödrost.

True, true

Citat:

Nu skall vi inte försöka skapa misstankar!
Klart att det finns folk som skulle veta hur man gör om det vore möjligt. Vi har en medlem på listan som vet mer än de flesta om att "Hack a Mac" och antagligen står för huvuddelen (om inte allt) av dessa 0,028%

Hej,
Jodå även jag minns HackAMac-tävlingen mycket väl.
Angående säkerhet på en site -- vill man göra kraftfulla saker remote med sin site, så är man potentiellt osäkrare än om man överhuvudtaget inte kan göra några kraftfulla saker remote. Om man har en maskin som bara svara på HTTP
på port 80, och inte lyssnar/har några services igång, och inte har har aktiverat något CGI-stöd, ja då har man en ganska säker burk. Problemet är
att inte särskilt många vill ha en så tungadministrerad lösning. Det är helt enkelt mycket effektivt att tillåta ftp-uppdateringar av siten, fjärrinloggning, Timbuktu-access, och allt upptänkligt mysigt (men farligt).
Så, om den "påhängda" programvaran i praktiken är nödvändig för att få en arbetsmiljö som är rimlig så kanske vi inte kan vara lika stolta över Macens säkerhet som webbserver.

Numera har vi ju OS X, och hux flux så har vi fått både det onda med goda.
Vi har fått ett OS som vi kan fjärradministrera (mysigt) men som direkt
blir mera crackervänligt (omysigt) än OS 8.

Mitt inlägg var baserat på OS 9 inte X.
Jag tänker inte ännu på X som ett Mac system utan Unix...

Citat:

Jag tänker inte ännu på X som ett Mac system utan Unix...

Öh. Va?

[ 17-01-2002: Meddelandet ändrat av: thevil ]

Vilket av orden var det du inte förstod?

1
Bevaka tråden