Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur skriver man specialtecken?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En gång i tiden på min gamla LCII (OS 7) fanns det ett litet program som låg i menyraden. Det fungerade på det sättet att man fällde ned en gardin medalla specialtecken och sedan var det bara att sätta pekaren på och klicka. Mycket behändigt tycker jag som ibland använder mig av dessa i olika sammanhang.

Finns motsvarande till OS X?

Ursprungligen av millgard:

En gång i tiden på min gamla LCII (OS 7) fanns det ett litet program som låg i menyraden. Det fungerade på det sättet att man fällde ned en gardin medalla specialtecken och sedan var det bara att sätta pekaren på och klicka. Mycket behändigt tycker jag som ibland använder mig av dessa i olika sammanhang.

Finns motsvarande till OS X?

PopChar var det program jag använde på den tiden, och det fungerade bra då. Det finns för OS X också, men kostar 29 dollar.

Du kan istället välja i Systeminställningarna > Internationellt > Inmatningsmenyn att visa Teckenpaletten. Då kan du välja det tecken du behöver där. (Jag lyckades inte mata in tecknet i textdokumentet genom att dubbelklicka, men det funkade med dra och släpp.)

gå in under redigera > specialtecken

är det vad du söker?

mvh David

Ursprungligen av Smurfen:

gå in under redigera > specialtecken

är det vad du söker?

mvh David

Ja, så kunde man också göra! Det hade jag missat.

jag hittade den nu

annars jobbar jag mest i indesign: högerklick >infoga specialtecken > välj en färdig.

alternativt
text > infoga tecken

Jamen, så himla enkelt!

Tackartackar!

Infoga tecken är väldigt praktiskt, men om jag hittar ett tecken där jag vill använda ofta och vill slippa gå in i "infoga tecken" hela tiden, var hittar jag snabbkommandona?

(Ja jag borde antagligen kunna det här men ...)

1
Bevaka tråden