Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behålla ursparning när bilder kopieras in i en ram

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en mängd bilder som jag lättast klistrar in i befintliga ramar, eftersom montering av bilderna tar längre tid. Men jag har stött på ett problem som kanske är en baggis för vana Quark-användare. Bildens ursparning följer nämligen inte med när jag klistrar in den i den nya ramen, så när jag gör min tryck-pdf så syns bilden en bit in i ramen. När jag går in i svällningsinformationen så kommer jag inte åt bildens svällning, så nu har jag börjat gå in i varenda ram och välja urspar på dessa istället. Finns det nåt bättre sätt? Det känns som att problemet ligger i någon inställning jag har någonstans, för att klistra in borde man ju kunna göra utan problem?
Tack, tack.

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-09-16 14:54

Några frågor:
- Vad är det du kopierat?
(Eftersom du klistrar in, så förutsätter det att du har någonting kopierat.)
- "Ramar" = bildblock?
- Vad menar du med "ursparning"? För mig är detta motsatsen till "övertryck" och handlar inte om var en bild placeras.

Ja, jag menade bildblock förstås . Jag har ett antal bildblock som ska ha in bilder från en annan produktion, bildblocken har en 1 mm ram, i diverse olika färger. Problemet är att när jag monterar in bilden, så ska ju den få en ursparning från ramen, men som det är nu så blir det övertryck på halva ramen, alltså 0,5 mm och den andra halvan av ramen sparas ur. Följden blir att man ser en bit av bilden under ramen. Svårt att förklara, jag skickar med ett urklipp.

När du säger klistra in så blir jag litet nervös. Hur vet du exakt vad du klistrar in. Hela stora högupplösta bilden? eller bara vad som syns på skärmen där du kopierar ifrån?
Det går att ställa in ramen så att den växer från bildblockets kant lika mycket inåt som utåt, du kan även ändra så att ramen bara växer utåt etc. Har inte Quark här nu så jag kan inte skärmdumpa, men du kan säkert förstå inställningarna. Du har förmodligen inställningen där tjockleken på ramen centreras på blocklinjen, dvs växer åt båda hållen. Sedan verkar det vara någon transparens på färgvalet, men jag vet inte säkert. Markera ramen och kika på färginställningen för block'ramen'.
Men som sagt... Hur vet du vad du får med dig när du kopierar och klistrar in...

MR

Ja, att ändra inställningen på ramen verkar ju vara det jag ska göra, men jag hittar dessvärre inte det. Det enda jag kan hitta som är i närheten är i inställningarna (se bif fil), men det känns inte som att det gäller det. Klistra in är ok, bildlänkarna följer med.
Jag har inte problem med detta i andra dokument, så det kanske helt enkelt är nåt gammalt som ligger o skräpar i originaldokumentet.

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-09-16 16:23
Ursprungligen av JenniC:

Ja, att ändra inställningen på ramen verkar ju vara det jag ska göra, men jag hittar dessvärre inte det. Det enda jag kan hitta som är i närheten är i inställningarna (se bif fil), men det känns inte som att det gäller det. Klistra in är ok, bildlänkarna följer med.
Jag har inte problem med detta i andra dokument, så det kanske helt enkelt är nåt gammalt som ligger o skräpar i originaldokumentet.

Hmmm.. Jag testade själv och resultetet ser du bifogat (skärmdump ur Acrobat med "Förhandsgranska övertyckning" valt).

Ändringar i ursparning/övertryck/svällning gör du i Quarks färg-meny (shift - F12).

Ok, då är jag med. Men då kanske jag helt enkelt inte ska ta bort övertrycket. Jag ska ringa tryckeriet på måndag o höra. Det finns ett smidigare sätt, det är att visa svällningspaletten och välja urspar där, men det är ändå varenda bildblock man får gå igenom, fast det är ju ändå lite snabbare än att lägga till fler bildblock.

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-09-16 15:52

Okej, nu är jag med i spelet.

Detta beror på att eventuellt misspass ej ska synas mellan bild och bildram. Tyvärr funkar det bara vid tunna ramar (max 1pt?) med gott resultat.

Det bör gå att lösa på något av följande (något krångliga) sätt:

1. Montera/klistra in bilden precis som du gjort i exemplet ovan.
2. Placera en nytt bildblock ovanpå - utan fyllning - med ramfärg vit.
3. Placera ett tredje bildblock ovanpå detta - utan fyllning - med önskad ramfärg*.
*som du definierat med ursparning mot vitt.

eller

Lägg två block på varandra. Det ena mindre (med bild), det andra större (med ram).

Då jag en gång tidigare hade samma problem gjorde jag en ram i illustrator och monterade på bilden. Det funkade, men är onödigt krångligt om det handlar om många bilder.

Det finns säkert något bättre sätt, men jag kan nog inte själv testa detta här och nu. Återkommer isåfall.

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-09-16 16:40

Förtydligande:
Jag gjorde inga extra block i mitt exempel. Bara ett bildblock, med 1 mm ram och en monterad bild.
Ramen har cmyk 10, 20, 50, 5, och har Quarks förinställda svällningsvärde 0,144 pt mot "obestämbar" (änras/kollas under shift - F12 > "redig. svälln.").

Ah, det syftade till det tidigare inlägget, såg inte att du hade postat ett emellan. Jag kanske är lite trög, men jag förstår inte helt hur jag ska göra inställningarna, skickar med en bild på hur det ser ut i mina inställningar. Det är inte så att det blir problem i andra delar av dokumentet när man ändrar i dessa inställningar?

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-09-16 17:08

Jag tror inte du är trögare än någon annan. De här inställningarna brukar man ju inte vara inne och rådda i varje dag precis.

De ändringar du gör i denna ruta påverkar hur färgen ska fungera mot andra färger – i hela dokumentet. Använder du ramfärgen på andra ställen än vid bildramarna? Kolla då så att allt funkar efter svällningsjusteringen. Du kan vid behov göra en kopia av ramfärgen, och ge den ett annat värde. Sedan använder du dessa två färger till olika saker.

- Vad är det för färg du har på ramen?
- Är det cmyk eller dekorfärg?

Till tryck ska alla ligga i cmyk, men i designskissen ligger det blandat cmyk och dekor just nu ...

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-09-16 17:23

Vad blir resultatet om du gör ramfärgen i cmyk?

Edit: jag vet med 99,9% säkerhet vad som händer.

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-09-19 14:58

JenniC, hur löste det sig?

Hmm, jag har tydligen missat att hålla koll på mina trådar ... Här kommer iaf mitt sena svar. Jag ringde tryckeriet och eftersom det är så små ramar och det rastreras eftersom det är cmyk i ramarna också, så kan det ligga kvar som det är. Nu skulle jag göra dummies för fotografering, så jag fick snällt sitta och göra urspar på alla bilder, eftersom det inte såg så bra ut när det kom ut i vår skrivare.

1
Bevaka tråden