Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lite frågor ang. program för OS X

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har beställt en ny Mac från Apple Store. Jag kan knappt hålla mig kvar i byxorna, tänk om de kommer med min nya Mac nu när jag sticker ut och joggar en runda. Det har ju gått nästan en timme sedan jag lade ordern?

Jag har en del frågor (kom ihåg att farbror inte har varit med på scenen sedan 1997 ungefär..).

Är det fortfarande Torsten Lemkes utmärkta program Graphic Converter som gäller om man inte orkar smälla upp PS så fort man skall peta lite i en bild? (Jag missminner mig nog, men har för mig att jag som licensierad har rätt till uppgraderingar utan extra avgifter, men har förmodligen fel för mig.. Billigt, i vilket fall som helst)

Angående kompressionsformat: Är Stuffit (.sit) helt ute nuförtiden? Senast jag höll i en mus med endast en knapp regerade .sit tillsammans med Compact Pro (.cpt) som inte utvecklas längre, synd. (Jag har en gammal version av Stuffit på en diskett någonstans, huvudsakliga användningsområdet var en gång i tiden att spara utrymme på hårddiskar som i fläskigaste fall var på kanske 20 Mb, att packa upp filer, för att sedan komprimera dem igen när man hade arbetat klart med dem, arkiveringsprogram kallades det då, ja vad man höll på..)
Om jag förstått det hela rätt skall OS X innehålla en uppackningsfunktion, räcker denna? eller bör man införskaffa någon kompletterande programvara, vilket rekommenderas? Jag gillar självuppackande filer förresten som gamla .sea. Jag är helt off idag..

Brännarprogram? Toast finns det något som heter? Motsvarar Nero på PC-sidan?

Finns det några systemtillägg (heter det det fortfarande, extensions och control panels? ). som ger OS X samma utseende som gamla system 7 t.ex? Ni vet, svart-vitt och enkelt.. detta är inte SÅ viktigt för mig (missförstå mig inte, så stel är jag inte ) diskuterade saken med en kompis här om dagen, hade varit skoj...

"Click there it is" var jäkligt bra vill jag minnas, finns det för OS X? Alltså ett tillägg som bl.a gav möjligheten att klicka på en fil eller mapp i arbetsytan, och den dök upp i den öppna spara-fil-dialogrutan... mycket praktiskt.

Nu räcker det med dumma frågor för den här gången.. det dyker nog upp fler...
//poppa på

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-09-17 18:48

Kul att du hittat tillbaka.

Filkomprimering
.zip är inbyggt i systemet, och funkar utmärkt.
Höger- eller ctrl-klicka på en fil för att zippa.

Brännarprogram
Bränning funkar direkt i Finder, men Toast är kung. Det finns fler alternativ, en del t.o.m. gratis. Sök på http://www.versiontracker.com.

Click there it is
Ahhh.. Gamla ctii *drömmer* Denna var underbar att använda. Jag har tyvärr inte hittat någon liknande till OS X.

*bollar vidare till nästa*

Ursprungligen av filuren:

Click there it is
Ahhh.. Gamla ctii *drömmer* Denna var underbar att använda. Jag har tyvärr inte hittat någon liknande till OS X.

*bollar vidare till nästa*

Den moderna motsvarigheten som finns i OS X är att du kan dra in en fil eller mapp i öppna/spara-fönstret. Dra och släpp, så hittar öppna/spara rätt.

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-09-17 19:41
Ursprungligen av Björn Malmehed:

Den moderna motsvarigheten som finns i OS X är att du kan dra in en fil eller mapp i öppna/spara-fönstret. Dra och släpp, så hittar öppna/spara rätt.

Jo, så gör jag idag. Men ctti var sååå mycket bättre.
Då jag gick över från OS 9 till X var ctii det första tillägget jag letade efter.
”Modernt” är inte alltid samma sak som ”enklare”.

Ursprungligen av popcorn-kjell:

Finns det några systemtillägg (heter det det fortfarande, extensions och control panels? ). som ger OS X samma utseende som gamla system 7 t.ex? Ni vet, svart-vitt och enkelt.. detta är inte SÅ viktigt för mig (missförstå mig inte, så stel är jag inte ) diskuterade saken med en kompis här om dagen, hade varit skoj...

Ja, det finns det. Kolla på www.interfacelift.com (?)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-18 14:56

I Mac OS 9 kunde man ofta inte växla till något annat program när en Spara-dialogruta var öppen. Därför funkade det bra med ctii.
I X blir det dock osmidigt med en sådan funktion, eftersom man då inte kan växla till ett Finder-fönster, för då aktiveras ctii istf att man växlar program.

Kanske lite otydligt beskrivet, men ändå ... Att dra filer till dialogrutan tycker jag fungerar bra när man vant sig.

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-09-18 15:38

Rajje: din förklaring var tillräckligt tydlig för att jag ska förstå varför ctii inte skulle funka så bra på OS X.
Som sagt, att dra saker till dialogrutan är kanske mest funkitonella idag. Jag använder det mycket själv.

"pilla i bilden"

Kul att ha dig tillbaka
Om du har tiger, den senaste versionen av operativet för mac, så kan man använda sig av programmet "preview" när man vill korrigera exempelvis gamma, ljus, kontrast etc. smukt
Tips är alltså att prova preview om du har tiger(10.4). det gör mer än namnet antyder.

Tack för alla trevliga svar!

Ja, min nya Mac som levereras nu i veckan kommer att vara bestyckad med Tiger.
Jag har (förstås) suttit och dreglat över Apples presentation av sitt nya OS.. mycket verkar vara användbart, och i princip allt är ju helläckert...:)

Filkomprimering verkar ju vara smidig som sjutton i OSX.

Man kan alltså lära sig att leva ett liv utan ctii? Det verkar som om det skulle gå, det var som fanken - dra mappar direkt in i öppna/spara dialogen, tjusigt!

Det skall bli kul att kolla in Preview, ännu en häpnadväckande funtionalitet i programvara som följer med ett operativsystem.

(och min Wacom-platta skall vara kompatibel med Inkwell, läckert! )

Ännu en gång: tack för era svar!

//poppa på

1
Bevaka tråden