Jag har beställt en ny Mac från Apple Store. Jag kan knappt hålla mig kvar i byxorna, tänk om de kommer med min nya Mac nu när jag sticker ut och joggar en runda. Det har ju gått nästan en timme sedan jag lade ordern?
Jag har en del frågor (kom ihåg att farbror inte har varit med på scenen sedan 1997 ungefär..).
Är det fortfarande Torsten Lemkes utmärkta program Graphic Converter som gäller om man inte orkar smälla upp PS så fort man skall peta lite i en bild? (Jag missminner mig nog, men har för mig att jag som licensierad har rätt till uppgraderingar utan extra avgifter, men har förmodligen fel för mig.. Billigt, i vilket fall som helst)
Angående kompressionsformat: Är Stuffit (.sit) helt ute nuförtiden? Senast jag höll i en mus med endast en knapp regerade .sit tillsammans med Compact Pro (.cpt) som inte utvecklas längre, synd. (Jag har en gammal version av Stuffit på en diskett någonstans, huvudsakliga användningsområdet var en gång i tiden att spara utrymme på hårddiskar som i fläskigaste fall var på kanske 20 Mb, att packa upp filer, för att sedan komprimera dem igen när man hade arbetat klart med dem, arkiveringsprogram kallades det då, ja vad man höll på..)
Om jag förstått det hela rätt skall OS X innehålla en uppackningsfunktion, räcker denna? eller bör man införskaffa någon kompletterande programvara, vilket rekommenderas? Jag gillar självuppackande filer förresten som gamla .sea. Jag är helt off idag..
Brännarprogram? Toast finns det något som heter? Motsvarar Nero på PC-sidan?
Finns det några systemtillägg (heter det det fortfarande, extensions och control panels? ). som ger OS X samma utseende som gamla system 7 t.ex? Ni vet, svart-vitt och enkelt.. detta är inte SÅ viktigt för mig (missförstå mig inte, så stel är jag inte ) diskuterade saken med en kompis här om dagen, hade varit skoj...
"Click there it is" var jäkligt bra vill jag minnas, finns det för OS X? Alltså ett tillägg som bl.a gav möjligheten att klicka på en fil eller mapp i arbetsytan, och den dök upp i den öppna spara-fil-dialogrutan... mycket praktiskt.
Nu räcker det med dumma frågor för den här gången.. det dyker nog upp fler...
//poppa på