ahh, badbollen i webbläsaren... trodde du menade muspekarbadbollen Att webbläsaren "snurrar" utan att komma nånstans är mycket riktigt ett tecken på att det är tjall på nätverket, inte att ett program har hängt sig.
Är du kopplad med direkt kabel mellan väggjacket och datorn? Isåfall ska dina inställningar för nätverkskortet se ut som på bilden nedan. BBB borde tilldela alla inställningar automatiskt när datorn startar upp.
Nästa gång det skiter sig, ta fram en terminal och skriv ping www.bredbandsbolaget.se och avsluta med enter. Fungerar nätverkstrafiken borde du få rader med svar som ser ut ungefär som detta:
64 bytes from 195.54.106.226: icmp_seq=0 ttl=244 time=49.667 ms
64 bytes from 195.54.106.226: icmp_seq=1 ttl=244 time=47.421 ms
64 bytes from 195.54.106.226: icmp_seq=2 ttl=244 time=48.184 ms
Får du ett felmeddelande av något slag betyder det att nätverkstrafiken inte går fram.
avslutar med en bild på hur nätverksinställningarna ser ut för mig. Nu använder jag inte nätverkskortet utan kör med airport, så jag har inte fått några inställningar tilldelade. De ip-nummer du fått av BBB står troligen bredvid ip address, subnet mask och router, men resten ska se ut som på min bild.