Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

utforskaren i os x?

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-09-19 11:30
Ursprungligen av tjogin:

Du kommer nog alltid tycka att din Mac känns "konstig" och ibland "fel" om du hela tiden försöker använda den som om den vore Windows. Försök istället att använda de vanliga Mac-verktygen så ska nog se att din Mac kommer att kännas mer naturlig. Det är en vanesak bara, nämligen.

För mig handlar det inte om ifall Explorer är bättre eller inte. Det handlar om att jag (med tio-femton års Mac-erfarenhet bakom mig) tycker att Findern i OS X är betydligt sämre än den skulle kunna vara (och har varit tidigare), nämligen.

Det går ju att vänja sig även vid dåliga program (på både Mac och PC). Men det gör ju dem inte bättre, nämligen.

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-09-19 11:34
Ursprungligen av memark:

För mig handlar det inte om ifall Explorer är bättre eller inte. Det handlar om att jag (med tio-femton års Mac-erfarenhet bakom mig) tycker att Findern i OS X är betydligt sämre än den skulle kunna vara (och har varit tidigare), nämligen.

Jo det är ju många gamla Mac-rävar som tycker det, dock så har jag fått uppfattningen att nya switchers oftast inte alls upplever samma problem med Findern (när de väl har vant sig vid att jobba med en Mac som om den vore en Mac, istället för Windows).

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-09-19 11:31

Har använt både Mac och Peze väldigt länge och både Finder och Explorer(utforskaren) har sina plus och minus.
Men en sak kan man säga om båda. Dom är dåliga. Ja du läste rätt, båda är dåliga, riktigt dåliga faktiskt och det värsta är att det inte finns något bättre.
Så tills något geni bygger en bra utforskare så får vi leva med att dom är som äpplen och tomater.

Och sluta vara så griniga mot varandra. Kram till er alla.

Tip of the day: Uttala dig aldrig positivt om Windows om du vill ha vettig hjälp på en Macsajt. Det är fritt fram att kritisera OS X och Mac, bara du inte insinuerar att Windows är bättre. I detta fall, mitra, skulle du ha berättat att du är missnöjd med Finder, gärna refererat till ett par tunga namn i Macvärlden, och sedan beskrivit funktionaliteten du vill ha utan att nämna ordet Windows. Då skulle du kanske fått fler konstruktiva tips...

Kan tipsa om muCommander en open source-filhanterare med ett gränssnitt som liknar Norton Commander.

• Oregistrerad
  • 2005-09-19 19:59

Trevligt med alla tips, äntligen kan man fimpa Finder.

Norton Commander är en kär gammal bekantskap, även Windows Commander och jag blev ärligt talat ganska förvånad över att Mac OS X som skulle vara så fantastiskt inte hade någon riktig filhanterare.

Findern i osx är faktiskt tyvärr kvar från det gamla os9 och bakåt. Det finns många bra funktioner men jag måste säga att jag håller med de som tycker Finder suger.

Jag kan inte direkt säga att jag tycker att Windows versionen är bättre däremot så känns det som om dom har fler varianter på hur man flyttar filer osv.

Nej Apple måste fixa Findern till Leopard. Och göra den till något som är snyggt, användarvänligt och framförallt sätter användaren i fokus och då menar jag på ett sätt som inte idiotförklarar såsom MS ibland gör. Jag vill inte kasta skit på MS för de har en del eller många bra funktioner.

Det måste kunna gå o göra en Finder som inte är så stelbent - jag vill inte ha en MS finder - jag vill ha en Apple - finder.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-09-19 22:51
Ursprungligen av draags:

Findern i osx är faktiskt tyvärr kvar från det gamla os9 och bakåt. Det finns många bra funktioner men jag måste säga att jag håller med de som tycker Finder suger.

Fast så är det väl inte riktigt. Det är ganska mycket som skiljer (till det sämre imho), och jag är rätt säker på att jag läst att filhanteraren var en av de delar i OS X som var ett arv från Next istället för att nyutvecklas.

Edit: Hittade detta på ett ställe, men det var i nån tekniskt recension jag först läste det.

Citat:

The Mac OS X Finder was not an update of the previous Finder, but was instead based upon the file manager from the NeXTSTEP operating system. As such, it was a major departure from the original Finder and was poorly received by many longtime Macintosh users.

http://mac.wikicities.com/wiki/Finder

Senast redigerat 2005-09-19 23:04
Ursprungligen av memark:

Fast så är det väl inte riktigt. Det är ganska mycket som skiljer (till det sämre imho), och jag är rätt säker på att jag läst att filhanteraren var en av de delar i OS X som var ett arv från Next istället för att nyutvecklas.

Edit: Hittade detta på ett ställe, men det var i nån tekniskt recension jag först läste det.
http://mac.wikicities.com/wiki/Finder

Du har helt rätt i det du säger. (jag var kanske lite väl snabb med att skriva att det var samma som os9 och tidigare.)

Men jag tycker nog att Findern är den svagaste länken i osx ändå.

Däremot så gillar jag inte Utforskaren heller i Windows. När jag gick över till X så kändes det som om jag kom hem.

• Oregistrerad
  • 2005-09-20 12:32

Nu har jag börjat använda PathFinder på prov. Och visst har den ett stort antal funktioner som gärna skulle kunna finnas i Finder. Men att slänga dessa i ansiktet på en nybörjare vore för mycket.

Och 34 dollar är väl inte så dyrt för ett bra program?

• Medlem
  • 2005-09-19 23:13

Jag tycker att Findern uppmuntrar till att hålla ordning på sina filer. Varför vet jag inte, men på mina Windows-datorer är det alltid kaos.

Jag använder som tidigare nämnt Findern ungefär som jag gjorde i OS 9 och tidigare, vilket funkar ypperligt för mig. Däremot suger Findern av andra anledningar, enligt min mening. Den låser sig ibland när man kopplar upp sig mot en server, och det vore ju trevligt om den inte låste alla Finder-fönster och skrivbordet när det händer. Det vore trevligt att kunna sätta "Classic Finder" som standard också.

Jag sitter förvisso inte och flyttar filer mellan olika mappar hela dagarna, om jag gjorde det kanske jag hade sneglat på något annat.

Bevaka tråden