Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny, gratis typsnittshanterare från Linotype

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2007-08-04 16:16

Indesign

Hej! Har precis installerat Linotype FontExplorer på min macbook. Jag kör CS 3 på den och det verkar fungera bra. Dock undrar jag hur jag får åtkomst till alla typsnitt som jag har i burken. Jag har samtliga 483 fonter aktiverade men alla är inte tillgängliga i indesign. Hur funkar detta , borde inte samtliga fonter finnas med i indesign då?

Du vill inte ha 500 typsnitt aktiverade. Varje stil tar RAM-minne men ännu värre tar tid när du startar program. Testa med att starta Texthanterare och sen stänga av den. Aktivera sen 500 stilar och starta Texthanteraren på nytt. Du går från sekunder till minuter i starttid.

De här typsnittshanterarna är just till för att göra det möjligt att smidigare jonglera med stilar in och ut för att komma runt problematiken.

Linotype kan göra på 3 sätt. Jag föredrar att den tar en kopia på stilen när man droppar in den. Vill man hellre länka till stilen så gör man så.

Man kan dessutom använda sig av en funktion i FontExplorer X som rensar ut alla extratypsnitt i systemets typsnittsmappar så de blir rena sånär som på standardtypsnitten i Mac OS X. Fördelen är att man kan få bort massa onödiga typsnitt som andra program lagt in (Officepaketet har dock en tendens att installera om typsnitt ibland).

En annan, och i min erfarenhet mycket värdefull, funktion är att man kan tömma systemets typsnitts-cache. Jag har flera gånger råkat ut för skumma problem som avslutar program pga av en korrupt typsnitts-cache. (Dock: när man tömt det måste datorn starta om direkt, så se till att ha avslutat alla andra program först.)

Bevaka tråden