Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ledigt utrymme i menylisten [Cocoa]

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-09-20 00:48

Är det någon som har nåt tips på hur man skulle kunna ta reda på hur mycket ledigt utrymme det finns för att stoppa in en status-item i menylisten? Menyerna ändras ju mellan varje program och jag vill vid varje programbyte ta reda på hur mycket utrymme det finns tillgängligt för en NSStatusItem.

Det borde vara väldigt svårt att räkna ut. Har man t.ex. snabbt användarbyte aktiverat så kommer bredden att påverkas av antalet tecken i användarnamnet. Bildskärmar, Bluetooth, datum och tid, iSync, Adium X, iChat, Volymkontroll och andra program kan ju också placera saker där.

Dessutom gör det inget att man har för många NSStatusItems eftersom om manyerna isåfall överlappar vissa NSStatusItems. En idé kan vara att dels mäta hur Finder ser ut från grunden och hellre använda en liten bit grafik än ett ord.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-09-20 08:12

Just nu har jag en custom view satt i den NSStatusItem som jag använder. Mitt mål är att dels kunna fylla ut det tillgängliga utrymmet (om man vill) eller åtminstonde få reda på hurvida status-itemen syns eller inte (den försvinner ju när menyn överlappar). Kan man få reda på det? Alltså, om den blir osynlig för att menyn överlappar.

1
Bevaka tråden