Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

dator till dator trådlöst (mac-pc)

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-09-20 13:15

Hej,
jag och min kompis skulle försöka skapa ett nätverk direkt mellan våra bärbara datorer, jag skapade ett och det tog inte lång tid för än han var ansluten, men sedan så hittar jag inte honom.
jag vet inte hur jag ska gör för att vi ska kunnna "nätverka" oss med varandra...
jag har också aktiverat fildelning + tillgång för pc användare...

hoppas jag kan få några tips och trix..

Kanske blockar pc'ns brandvägg?

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-09-23 21:27

Jag är ingen mästare på fildelning på det sättet, men jag tycker det låter som följande.
- Du skapar nätverk, vilket bör få honom att hitta dig.
- För att du ska hitta honom, bör kanske även han skapa nätverk?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-23 21:47

Det räcker att Macen skapar ett nätverk, som PC:n ansluter till. Har du slagit på "aktivera NetBIOS för TCP/IP" under avancerat-fliken i egenskaperna för PC:ns nätverkskort? Har han lagt ut några shares på sin dator (högerklicka -> dela ut -> ny resurs)?

• Medlem
  • Järfälla
  • 2005-09-23 22:34

Om PC:n har utdelade mappar kan du ansluta dem via Finder.

Anslut till server. Skriv smb://IPadress_PC/utdelad mapp
Sedan skriver du in något konto och lösen som är skapat på PCn

Kör PCn XP Home blir det lite krångligare. Den kan (i default) bara dela ut en mapp dom kallas för "Delade dokument". En gemensam mapp för alla användare i datorn. (Detta går att fixa... men då måste man knappa i registereditorn en hel del, och det är mer än jag kan)

Men som redan påpekats, så måste du ta dig igenom eventuella brandväggar.

• Oregistrerad
  • 2005-09-24 16:02

Tack så mycket för tipsen, ska testa detta på måndag.
Men jag har aldrig varit med om att xp home skulle begränsa det så att man bara kan dela ut delade dokument. jag kanske missuppfattat, men ändå.

• Oregistrerad
  • 2005-09-24 16:15
Ursprungligen av Rumpanbar:

Tack så mycket för tipsen, ska testa detta på måndag.
Men jag har aldrig varit med om att xp home skulle begränsa det så att man bara kan dela ut delade dokument. jag kanske missuppfattat, men ändå.

Jag gjorde så att när det strulade för macen att hitta pc eller tvärtom, stängde jag av samtliga brandväggar i pc:n, gjorde ett antal omstarter på pc:n och till slut dök den upp...

(det här var bara när inte pc:n var uppkopplad mot nätet..)

• Oregistrerad
  • 2005-09-26 07:21

Det är samma för mig, jag har internet via ethernet, han sitter bara en bit där ifrån....
så då tänkte jag att vi kunde dela internet osv...
fast han hittar mig och kan connecta så funkar det inte.....konstigt!

1
Bevaka tråden