Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor om gigabit

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-09-20 20:05

Jag jobbar på en fotostudio som idag springer runt med en massa hårddiskar. Jag kikar nu på serverlösning och har lite funderingar ang gigabit. På pappret ser det ju skitfint ut, 2,5 ggr så snabbt som firewire etc, men hur bra är det egentligen?

Är det samma sladdar och kontakter som med vanligt 10/100?

Min förhoppning är att det ska gå att fota direkt mot en delad mapp över nätverk så vi slipper allt spring och förvirring. Har någon erfarenheter?

Drygt tusingen kostar tydligen korten och ska funka till G4or och G5or, och funkar det så vore det grym.

/Pontus

(varför fixar ingen så smilisarna hamnar i fieldsetet i Safari här under, det stör mig som fanken?)

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-09-20 20:21

> Är det samma sladdar och kontakter som med vanligt 10/100?

Kablarna ser likadana ut, men ska ha märkning "CAT 5e" för att klara Gigabit. Observera ”e”.
Kontakterna är samma.

*bollar vidare*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-20 20:49
Ursprungligen av pontusuggla:

Drygt tusingen kostar tydligen korten och ska funka till G4or och G5or, och funkar det så vore det grym.

De flesta G4:or och alla G5:or (powermac, alltså), har redan Gigabit ethernet inbyggt...

Alla PowerMac:ar sedan de dubbla 450/500 mhz:arna lanserades 2000.

Kör Gigabit mellan mina datorer hemma.
Kan klart rekomendera det, tankar filer via smb/afp/ftp med 20-30meg/sec. Snabbare går det dock aldrig. Kanske upp till 32Mb med ftp.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-21 07:04

Jag slipper köpa kort, men jag måste dra om alla kablar. Hade nästan önskat tvärt om, men ok.

Ska göra en testmapp på 1 Gb och kopiera på olika sätt idag och klocka.

Tack för tipsen!

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-09-22 14:53
Ursprungligen av pontusuggla:

Ska göra en testmapp på 1 Gb och kopiera på olika sätt idag och klocka.

i en terminal

dd if=/dev/zero of=test bs=1024k count=1024

skapar filen test med 1MB * 1024 = 1GB

time cp test /Volume/foo

visar enkelt hur lånt tid det tar att kopiera filen

  • Oregistrerad
  • 2005-09-21 09:11

Jag har kollat runt och det verkar som att alla kablar är förberedda för det, jag hittar bara CAT 5e och CAT 6.

Vilken switch skulle ni rekomendera? På vad sätt blir jag gladare av en 25.000:- -switch mot en 5.000:- -motsvarighet?

Vi har idag 2 st switchar med 24 portar styck.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-21 09:53

10/100/1000 24 portar, D-link. 4.000:-
http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e685824&ReferId=3

10/100/1000 24 portar, 3com. 27.000:-
http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e385048&ReferId=3

Vad är det för skillnad. Jag hittar nått om övervakning på den dyra, men hur funkar det, kan jag spionera på mina kollegor då eller?

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-09-22 08:13

En viktig sak är att du har RAM-minne i servern eftersom det är få diskar som klarar hastigheterna som gigabit ger. Så se till att du har par GB RAM på den som ska agera server.

Nätkablar ska som andra redan sagt vara märkta 5e eller 6 gäller även för uttagen och patchkablarna.

Dlink blir du inte glad av helt enkellt dom håller väldigt sällan vad dom lovar i reklamen. 3Com är är inte heller så överdrivet bra på att hålla prestandan, men dom brukar ju fungera men jag skulle rekomendera en HP 2724 (8.6kkr dustin) alt 2824 (14kkr)eller 2848 (26kkr)om ni har behov av mer än 24portar.

Övervakning innebär inte att du ser vad kolegorna porrsurfar på arbetstid, utan trafikmängder och antal trasiga paket vilket kan vara bra hjälp när du ska felsöka ett nätverk. Men på dom flesta övervakningsbara switcharna finns det även många andra fuktioner som att ställa hastighet/duplex manuallt, VLAN, IP-route, accesskontroll mm som kan vara bra om ni ska in med isolerade nätverk mitt bland dom andra.. eller IP-telefoni.

1
Bevaka tråden