Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Affisch Poster utskrift

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-09-20 23:09

Mac och Linux verkar båda använda CUPS för utskrift, men i Linux finns möjligheten att skriva ut poster (affisch), alltså skriva ut en sida förstorad över flera. Finns denna möjlighet i Mac?

• Medlem
  • Jönköping
  • 2005-09-21 22:49

Skulle detta program gå att kompilera under mac os x.
http://www.geocities.com/SiliconValley/5682/poster.html

Här hittade jag ett annat lämpligt program, någon som har erfarenhet av något annat program som gör posters?
http://www.stone.com/PStill/PStill.html

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-21 23:26

http://www.luxordevelopment.ch/posterprint/
Väldigt snyggt, och bra... Men kostar.

• Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-09-22 07:57

Eller så använder man en gratis online-tjänst typ Rasterbator. Den kräver dock att man har flash installerad.

Citat:

The Rasterbator is a web service which creates huge, rasterized images from any picture. The rasterized images can be printed and assembled into extremely cool looking posters up to 20 meters in size.

The Rasterbator is very easy to use. You can either upload a file from your computer or use any file that is publicly available in the Internet. After you have cropped the image and selected a desired size, the rasterbated image will be sent to you as an easily printable pdf file.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2005-09-22 15:37

Tillägg:
Jag har eps, pdf eller ps som indatafil.

(Fast efter att ha tittat Rasterbator, så ska jag nog gå över till lite andra bilder när jag får tid.)

Senast redigerat 2005-09-22 16:15
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-22 18:33

Eller så skriver du ut hos crimson FrontWeb poster
Deras priser ligger under vad bläck och papper skulle kosta på en bläckstråle plus att du slipper skarvar mm, + att upplösningen är grymt bra..

Format Pris
30x45 (Blankt eller Matt 39 kr
35x50 (Matt eller Blank) 70 kr
50x75 (Matt eller Blank) 95 kr
70x100 (Matt eller Blank 180 kr

http://www.crimson.se/

• Medlem
  • Jönköping
  • 2005-09-22 19:36

Det finns en hel del alternativ märker jag. Men i detta fallet är kvaliten på utskiften inte avgörande, utan tiden. Jag vill snabbt få ut det hela på min lilla svart vita laserskrivare. PStill är det enda jag för tillfället känner till på Mac som klarar att göra posters, men det har ju massa andra funktioner som jag inte behöver och det är för dyrt för min lilla användning. Posterprint hade varit perfekt om det hade klarat ps, eps, pdf.

Vadå klarar - har jag missuppfattat något. Det är väl bara att montera in vilket filformat du tänkas kan i InDesign eller liknande och blåsa upp det så stort bilden håller (förslagvis interpolerar du den i PS först), sedan väljer du att dela upp bilden på lämpligt antal A4, A3 eller vad du nu har för skrivare.

Som sagt möjligt att jag inte förstått - men är det bara funktionen att dela upp en större yta på flera papper är det inga som helst problem på MAC!

• Medlem
  • Jönköping
  • 2005-09-22 21:37

InDesign och liknande klarar säkert denna uppgift galant, men jag äger inte något sådant program. Och att skaffa InDesign för bara denna uppgift verkar lite väl häftigt.

• Medlem
  • International user
  • 2005-09-23 08:39

Detta program (tiler) släpptes häromdagen. Är gratis och klarar att tila PDF filer.

Angående tiling i inDesign, så gjorde jag och en studie-kompis denna lilla plansch .
210 A4'or = 2x4meter plansch.

Iofs var det bakomliggande text & bild mönstret inte en del av det vis skrev ut (vi skrev ut på gamla utbildnings-beskringings papper), men den stora texten 'this is not art...' var det. I vilket fall som helst fick vi mata in alla 210 A4'orna i precis rätt ordning för att fixa till det (vi skapade 'hjärtat' i bakgrunden genom att vända några av papperna vi printade på, upp (med bildsida) alternativ ner (bara text)).

Man kan ha myckte kul med tiling

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-23 08:43

om du har eps er vad är dom i så fall gjorda i för program ?
är det illustrator, så kan du printa bit för bit hyfsat snabt

/Tangen

• Medlem
  • Jönköping
  • 2005-09-23 17:00

miska, du är en klippa

• Medlem
  • Lund
  • 2005-11-13 09:23
Ursprungligen av Fredric:

Eller så skriver du ut hos crimson FrontWeb poster
Deras priser ligger under vad bläck och papper skulle kosta på en bläckstråle plus att du slipper skarvar mm, + att upplösningen är grymt bra..

Format Pris
30x45 (Blankt eller Matt 39 kr
35x50 (Matt eller Blank) 70 kr
50x75 (Matt eller Blank) 95 kr
70x100 (Matt eller Blank 180 kr

http://www.crimson.se/

Jag skulle också rekomendera dessa jag bestälde 70x100 i Blank och från en inscanad förstoring från 35mm film till detta jätteformat blev jag grymt nöjd. Ser ut som ett foto och inte som en trycksak.

1
Bevaka tråden