Java + Mac OS X = ?
För mig fungerar varken java-applets eller javaprogram.
1. Inga java-applets fungerar i webbläsarna. Har testat allt. Fungerar aldrig. Är det någon det fungerar bra för? T.ex. syns menyn på HUMlabs sida? Inte för mig.
Jag får inte heller menyn att synas (i IE 5.1.3)... Hm. Skumt.
Men, du behöver ju inte nödvändigtvis köra (egna) applets i webbläsaren, du kan ju alltid använda Applet Launcher!
2. Jag kan inte köra javaprogram.
Jag har skrivit ett enkelt program i java. När jag ska köra det får jag ett felmeddelande. Det verkar som om det saknar komponenter...
Kompilering fungerar fint (inget felmeddelande), men när jag ska köra programmet får jag felmeddelanden.
Först bytekodskompilering:
javac Citat.java
Fungerar. Sedan testar jag att köra det hela:
java Citat.class
Exception in thread "main" java.lang.NoClassDefFoundError: Citat/class
jaha?
Jo, grejen är att du skall inte skriva java Citat.class utan bara java Citat. java-kommandot verkar kräva detta, det gillar inte .class-ändelserna.
Någon som har (andra) erfarenheter?
Tja, Java-stödet var det väl lite så och så med i Mac OS X:s barndom, t.ex. i Public Beta-stadiet, och då speciellt grafikhanteringen. Tror dock att det skall vara bättre nu. Själv programmerar jag just nu bara text-baserade javaprogram och det fungerar utmärkt. Kombinationen Project Builder för redigering och Terminalen för kompilering/exekvering fungerar för mig i alla fall.
Förresten, det är inte förbjudet att starta en ny diskussion om man vill yttra sig om något. Nu verkar det ha blivit tre-fyra olika java-relaterade inlägg i samma diskussion. Lite rörigt, huh?
/ Henrik