Alltså vad jag vet så finns det inget sätt att konvertera java-bytekod till native på mac. Som Odlund säger så gör programmet du nämnde inte mer än att göra javaprogram lite mer lättanvända dvs, de går att öppna med dubbelklick istället för att skriva java programnamn i terminalen eller andra obskyra sätt. Detta är bra eftersom det i MacOS X inte går att starta java-program genom att dubbelklicka jar-filer (eller?).
Och vad gäller Cocoa...
Blanda inte ihop java och Cocoa. Du kan komma åt Cocoa APIn med språket java men det du programmerar är inte java-program utan rena mac-program. De är inte plattformsoberoende utan fungerar bara på mac. Dessutom kan du inte blanda Cocoa API-anrop och Java API-anrop i sådana program.
Jag vet inte om jag gör det klarare eller inte men om du väljer att programmera i java med Cocoa APIn kommer det inte bli classfiler utan ett helt vanligt mac-program.
Förövrigt förstår jag inte vad poängen med plattformsoberoende kompilerad kod är. Det känns väldigt oeffektivt och onödigt att behöva kompilera om byte-kod till native kod varje gång du kör ett program. Det enda viktiga, tycker jag, är plattformsoberoende källkod. En simpel omkompilering till önskad plattform är ju simpelt.