Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Updatera från OS9 > OS X

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-09-22 11:21

Det kanske finns tråd som behandlar detta ämne redan men jag kunde inte hitta den. Dessutom är det panik.

En kund kom in med en PowerMac g4 tidigare idag och bad mig updatera till os x. I nuläget körs OS 9 på datorn. Han önskade att all informaton fanns kvar efter updateringen, eftersom det ligger en massa jobb och bilder på hårdskivan.

Min fråga är följande: För det första, går det att updatera till OS X från Os 9 utan att man behöver skriva över, eller formatera hårdskivan? Som saggt ingen information får gå förlorad.

Och hur är det sen med alla program som finns installerade nu, t.ex. Photoshop. Kan han köra det i OS X efter updateringen, eller måste man ominstallera alla applikationer?

Tack på förhand!

Du kan installera OS X på maskinen direkt.
All data kommer finnas kvar och alla program kommer köras via Classic-läget.

Jag tycker du ska prata med kunden och diskutera fram hur ni ska göra, ska OS 9 finnas kvar?
Eller är det bara datat?
Är kunden medveten om att OS 9 program inte fungerar direkt i OS X?
För i och med att kunden kommer köra OS 9 program via classic kommer han inte få den optimala upplevelsen av OS X.
Vilket då kommer falla tillbaka på dig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-22 11:45

Frågan är vilken information det är som ska sparas? Om det finns två hårddiskar så är den bästa lösningen (enligt mig) att installera OS X på den andra hårddisken och låta kunden köra classic mode eller hämta data från OS9-disken.

Ursprungligen av tobot:

Frågan är vilken information det är som ska sparas? Om det finns två hårddiskar så är den bästa lösningen (enligt mig) att installera OS X på den andra hårddisken och låta kunden köra classic mode eller hämta data från OS9-disken.

Håller med! Det är klart bekvämast så. Om man vill (eller behöver) växla mellan OS9 och OSX så är det dubbelt bäst, mindre rörigt.

Så länge OS9 finns kvar så riskerar man mycket lite, det går alltid att boota i OS9 om något viktigt program inte klarar Classic och inte kan uppgraderas. Det enda man offrar är att det aldrig går att få en hårddisk riktigt ren från OSX om man ångrar sig, då måste man formattera den. Men vi hoppas väl att användaren inte kommer att totalt hata OSX i alla fall.

MEN, det är ju ändå värt att ta en säkerhetskopia på alla viktiga filer inför installationen, om inte annat så bara för att man kommer att tänka på det.

1
Bevaka tråden