Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

STIM och GarageBand?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag skall göra en liten film och behöver följaktligen lite musik. Om jag skall använda nån musik så kommer STIM med diverse krav på ganska stora pengar (vilket jag inte har). Om jag gör musik i GarageBand med apple-looparna, kan jag då använda det i vilken skala som helst? Även komersiellt? Har kollat igenom GB-hjälpen men hittade inget om royalty och sånt.
Nån som vet vad som gäller?
Om jag gör en låt och spelar in den så måste jag väl få använda den utan att STIM lägger sig i? Om inte GB funkar får jag väl klinka lite på pianot

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-09-24 19:28

Var på en demo av iLife-paketet som Patrik Andersson på Apple höll. Han berättade att man kan göra vad man vill med låtarna man skapat i garageband med hjälp av loopar..

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-09-24 19:42

http://www.apple.com/legal/sla/ilife05-DVD.html

B. GarageBand Software. You may use the Apple and third party audio loop content (“Audio Content”), contained in or otherwise included with the Apple Software, on a royalty-free basis, to create your own original soundtracks for your video and audio projects. You may broadcast and/or distribute your own soundtracks that were created using the Audio Content, however, individual samples, sound sets, or audio loops may not be commercially or otherwise distributed on a standalone basis, nor may they be repackaged in whole or in part as audio samples, sound libraries, sound effects or music beds.

http://www.apple.com/legal/sla/jampack.html

2. Permitted License Uses and Restrictions. This License allows you to install and use one copy of the Apple Software on a single computer at a time. You may use the Apple and third party audio loop content ("Audio Content"), contained in or otherwise included with the Apple Software, on a royalty-free basis, to create your own original soundtracks for your video and audio projects. You may broadcast and/or distribute your own soundtracks that were created using the Audio Content, however, individual audio loops may not be commercially or otherwise distributed on a standalone basis, nor may they be repackaged in whole or in part as audio samples, sound effects or music beds.

Det låter alltså grönt. Räkna med att Stim kan komma med krav ändå, t.ex. för att de vill samla in pengar åt dig själv att ge till dig senare, men det ska du inte gå på. Så länge allt material är fritt eller ditt, och du inte är Stim-ansluten förstås (då är det kört!) så kan de inte göra något.

Men det är alltså helt avgörande om du själv är Stim-ansluten eller ej.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-24 20:53

STIM står på kompositörens sida!

Tack!
Jag är inte STIM-ansluten.
Jag skall använda min musik i en informationsfilm om vad jag sysslar med och skall skicka den till blivande(?) kunder.

En annan sak: Jag filmade ett jippo för ett tag sedan och vill använda en del av det i min nya film, men under jippot spelades en del musik. Om jag skall använda det materialet måste jag betala till STIM va?

Gonatt...

Ursprungligen av Fred!:

STIM står på kompositörens sida!

Var har du fått det ifrån? Stim står på Stims sida, helt enkelt. Professionella kompositörer som lever på att göra musik har nytta av dem. Småhandlare kan de behandla rejält illa på olika sätt.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Var har du fått det ifrån? Stim står på Stims sida, helt enkelt. Professionella kompositörer som lever på att göra musik har nytta av dem. Småhandlare kan de behandla rejält illa på olika sätt.

Jag har också hört (och kan mycket väl tänka mig) att STIM behandlar mindre kompositörer etc illa. Det är nog så att mycket liten del av avgifterna kommer till den som det är tänkt för.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-25 22:10
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Var har du fått det ifrån? Stim står på Stims sida, helt enkelt. Professionella kompositörer som lever på att göra musik har nytta av dem. Småhandlare kan de behandla rejält illa på olika sätt.

Jag är själv stim ansluten och har i flera fall fått hjälp med att inkassera royalties som inte betalats ut från utlandet, dessutom utan kostnad.

Stim står ju för svenska tonsättares internationella musikbyrå, dom är ideela och var från början en sorts motsvarighet till ett fackförbund. Jag förstår inte din hätska lite konspiratoriska ton.

Ursprungligen av Fred!:

Jag är själv stim ansluten och har i flera fall fått hjälp med att inkassera royalties som inte betalats ut från utlandet, dessutom utan kostnad.

Stim står ju för svenska tonsättares internationella musikbyrå, dom är ideela och var från början en sorts motsvarighet till ett fackförbund. Jag förstår inte din hätska lite konspiratoriska ton.

Det är ingen konspiration, det är inkompetens. Det låter som om du är proffsmusiker. Det är på många sätt en annan sits, speciellt när man har ett skivbolag i ryggen. Det är den situationen de kan. Då funkar det.

Jag har helt enkelt haft problem med dem. De är oförskämda och vägrar lyssna på fakta, och att be om ursäkt för att de hade fel är det inte snack om. Och det är inte bara jag heller. Jag har många exempel där Stim slår helt fel.

Men spiken i kistan är villkoren. Du får inte ge bort inspelningar med din egen röst, du får inte skippa Stim-avgiften för spelningar även om du vill, du måste be dem om lov innan du lägger ut låtar på egen sida och det är bara där du får... Det är så hårt formulerat att jag helt enkelt inte vågar gå med så länge jag har råd att låta bli.

Stim borde inte avskräcka mig från att gå med, att gå med borde vara en möjlighet och eventuellt privilegium för de som kvalificerar sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-26 19:36
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag har helt enkelt haft problem med dem. De är oförskämda och vägrar lyssna på fakta, och att be om ursäkt för att de hade fel är det inte snack om. Och det är inte bara jag heller. Jag har många exempel där Stim slår helt fel.

Tråkigt att höra, men detta är inte min erfarenhet förutom kanske en snorkig växeltelefonist vid något tillfälle. Jag har inte haft några problem med låtar som inte är verkanmälda, dom finns ju inte i deras databas och således söker dom ju inte efter dom heller.

Ursprungligen av Fred!:

Tråkigt att höra, men detta är inte min erfarenhet förutom kanske en snorkig växeltelefonist vid något tillfälle. Jag har inte haft några problem med låtar som inte är verkanmälda, dom finns ju inte i deras databas och således söker dom ju inte efter dom heller.

Snorkig växeltelefonist låter bekant, men sånt för man ju ha överseende med så klart. Låtar som inte är verkanmälda är en gråzon, du har ju egentligen skrivit över rättigheterna till Stim så du får inte göra vad du vill med dem, men å andra sidan, "fusk som inte upptäcks är tillåtet".

Det var när de hotade mig med ospecifierade åtgärder för att jag skulle betala pengar som jag flera gånger förklarat att jag inte var skyldig dem som jag tappade förtroendet för dem totalt.

Nja, avgifterna kommer nog dit det skall, i alla fall för vanliga spelningar och radio/TV. Det antar jag. Däremot tycker jag att Stims villkor är fruktansvärda. En Stim-ansluten ger bort alla sina rättigheter och får inte t.ex. ge bort Garageband-loopar. En Stim-ansluten kan inte spela sina egna låtar offentligt utan att ta avgift, utom när han/hon arrangerar själv (då tror jag i alla fall man får). Det är fullt rimligt för ett proffs, men för en amatör/oetablerad som får vara med på en liten amatörspelning som en annan amatör arrangerar är det befängt. Och man får inte gå ur Stim, bara avbeställa automatisk förnyelse av avtalet var femte år.

Så för proffsen, visst, självklart. För oss andra, nja, det beror allt på. Jag tycker det kostar mer än det smakar. Det skulle behövas en sidoförening för småhandlarna.

Knutsson kan hur som helst bygga sina Garageband-arr och använda som han vill.

Om du inte är STIM-ansluten så behöver du inte betala STIM-avgifter för din (eget skapade) musik i filmen. STIM bevakar endast sina medlemmars rättigheter till ersättning och du är ju inte medlem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-25 12:47

STIM suger, det äår en stelbent organisation som inte hänger med i den utvecklingen som nu sker, de pengar jag med många andra betalar till STIM hamnar hos Britney Spears, Murlyn Music och Madonna...

Att vi sen bara spelar smal elektro tar inte STIM någon hänsyn till överhuvudtaget, vi har tom försökt att få lämna in spellistor på vad DJ´s spelar -men de kan inte ta emot det säger dom...

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

STIM suger, det äår en stelbent organisation som inte hänger med i den utvecklingen som nu sker, de pengar jag med många andra betalar till STIM hamnar hos Britney Spears, Murlyn Music och Madonna...

Att vi sen bara spelar smal elektro tar inte STIM någon hänsyn till överhuvudtaget, vi har tom försökt att få lämna in spellistor på vad DJ´s spelar -men de kan inte ta emot det säger dom...

/Tangen

Var spelar du din "smala" musik? Och hur mycket mycket/lite betalas ungefär till STIM?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-27 07:45
Ursprungligen av Simon Templar:

Var spelar du din "smala" musik? Och hur mycket mycket/lite betalas ungefär till STIM?

Sorry att svaret tog lite tid...

För tillfället ingenstans - men då vad det bland andra på Berns, och vi betalade ca 300.000 till STIM/SAMI / år...

Utöver detta så var det ett antal konserter och "event"

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

Sorry att svaret tog lite tid...

För tillfället ingenstans - men då vad det bland andra på Berns, och vi betalade ca 300.000 till STIM/SAMI / år...

Utöver detta så var det ett antal konserter och "event"

Det var inga småpengar, men så var det inte precis ungdomsgårdsspelningar heller.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Om du inte är STIM-ansluten så behöver du inte betala STIM-avgifter för din (eget skapade) musik i filmen. STIM bevakar endast sina medlemmars rättigheter till ersättning och du är ju inte medlem.

Helt rätt, men var beredd på att Stim försöker kräva pengar ändå. Det har hänt, de påstår att man måste, vilket är ren lögn.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-09-25 20:28

Upp till 4 takter får du planka utan att det anses som stöld (eller vad termen heter) av annat verk.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-25 20:46

Frazze: Nej

Det är fel. Stycket i sin helhet bedöms, och upplevs det av expertgruppen som för likartat ett tidigare stycke åker man på pisk. Snacket om tre eller fyra takter är en modern myt.

Ursprungligen av JonesH:

Frazze: Nej

Det är fel. Stycket i sin helhet bedöms, och upplevs det av expertgruppen som för likartat ett tidigare stycke åker man på pisk. Snacket om tre eller fyra takter är en modern myt.

Myten uppstod när Povel Ramel pratade med Stim om saken, och handläggarendrog till med fyra takten som en tumregel. Detta kom sedan med i odödliga monologen "Rock-Fnykis" med Martin Ljung. (Skaffa genast om du inte hört den!) Men det är som sagt ingen äkta regel. Det handlar om verkshöjd och det kan finnas i mindre och saknas i mer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-27 08:09

Nej det kan man väl inte säga - men måste ändå säga att STIM är stelbenta, dom måste ta sig in i ett nytt århundrade - iofs är det inte så konstigt, för även musikindustrin har haft svårt att acceptera att de måste förändra sig...

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

Nej det kan man väl inte säga - men måste ändå säga att STIM är stelbenta, dom måste ta sig in i ett nytt århundrade - iofs är det inte så konstigt, för även musikindustrin har haft svårt att acceptera att de måste förändra sig...

Så sant. De försöker förbjuda sig förbi Internet och CD-brännare i stället för att reparera det största problemet, att de jobbar för mycket med återutgivningar. Men det har ju inte med Garageband att göra förstås.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-27 09:46
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Så sant. De försöker förbjuda sig förbi Internet och CD-brännare i stället för att reparera det största problemet, att de jobbar för mycket med återutgivningar. Men det har ju inte med Garageband att göra förstås.

nee faktiskt inte alls

/Tangen

1
Bevaka tråden