Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan Terminal generera innehåll på cd-skivor till textfiler?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla vänner!

Jag har tidigare bränt cd-skivor med mp3 på PC. För att lista cd-skivornas innehåll till en textfil på hårddisken har jag använt kommandoprompten under Windows XP med följande kommando: (ponera att cd-skivan har enhetsnamn d[kolon])

dir /s d: > c:\dir.txt

Detta kommando skapar som ovan nämnts, en textfil på c:\ (startdisken på en PC) med filen <dir.txt> på roten. Textfilen blir således ett litet bibliotek över varje skivas innehåll. Om någon skiva försvinner eller går sönder kan jag lätt återfinna innehållet. Parametern </s> listar dessutom alla filer i undermappar på skivan.

Hur ska jag nu göra för att få Terminal i Mac OS X att göra samma sak? Hur ska jag göra för att lista en enhets filer till en textfil? Är det kommandot <ls> jag ska använda? Kan jag läsa mig till detta med <man ls>? Har jag kanske redan svarat på min egen fråga? RTFM med andra ord!

MVH Snabeldrake

japp. kör ls med lämpligt prefix som du sedan pipe'ar till en textfil.

Ursprungligen av Desolator:

japp. kör ls med lämpligt prefix som du sedan pipe'ar till en textfil.

Ahh, det var ju simpelt. Tack så mycket för hjälpen!

Ursprungligen av Snabeldrake:

Ahh, det var ju simpelt. Tack så mycket för hjälpen!

Anar jag en viss ironi i ditt svar?

Jag tror du först måste kolla hur skivan är monterad med kommandot "df". Set ut så här t.ex.:

Filesystem 512-blocks Used Avail Capacity Mounted on
/dev/disk0s3 156039264 45892312 109634952 30% /
devfs 192 192 0 100% /dev
fdesc 2 2 0 100% /dev
<volfs> 1024 1024 0 100% /.vol
automount -nsl [149] 0 0 0 100% /Network
automount -fstab [153] 0 0 0 100% /automount/Servers
automount -static [153] 0 0 0 100% /automount/static
/dev/disk1s0 120392 120392 0 100% /Volumes/TRIPWPTV2

Skriv sedan t.ex. "cd /Volumes/TRIPWPTV2" och sedan "ls -lah > /Users/dinaänvdare/Desktop/cd.txt"

Nej, nej.. jag är inte alls ironisk. Det funkade faktiskt precis som Desolator sa, och jag är mycket nöjd. Det var rätt enkelt att luska ut hur kommandot skulle skrivas.

Skrev: "ls -a -F -G -R -Tl>fil.txt" först men sen kom jag på att textfiler inte kan hantera listningar med färg. Nåväl, nåväl. Man lär sig på sina misstag.

brokewind: Tack för din kompletterande information!

• Medlem
  • 2005-09-26 10:09

Använder du iTunes finns alternativ som inte kräver Terminalen.

1) Du kan använda "Exportera spellista", du får då en fil i text eller XML som innehåller i princip all info iTunes har om filerna.

2) I spellistan, visa de kolumner du vill ha med, markera alla låtar i spellistan, kopiera, öppna ett tomt textdokument och klistra in.

Ursprungligen av SirN:

Använder du iTunes finns alternativ som inte kräver Terminalen.

Det är en lösning jag inte tänkt på tidigare. Tack! Men det kan aldrig vara fel att lära sig några ordentliga *nix-kommandon.

• Medlem
  • Nacka
  • 2005-09-26 11:57

annars går det också fint att öppna skivan i Finder, markera allt och välja kopiera. Om du sedan klistrar in innehållet i ett textprogram så klistras en lista på filerna in. Inte lika smidigt som terminalen, men ett ytterligare alternativt tillvägagångssätt.

1
Bevaka tråden