Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Switchers och nej till Microsoft Vista

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

På siten för alla PC-nödar, "Sweckolckers"... ja de spelsugna pågår nu en tråd där ovanligt många funderar på att inte hänga på något av Microsoft Vistas 7 kommande varianter av operativsystem och istället byta till OSX. Tråden finns här Ni Switchers som redan bytt till OSX, ser ni detta som en trend bland era gamla datorspelande vänner med PC - hur tänker dom?

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-09-26 13:16

Gillar man datorspel så är ju minst sagt Mac ett dåligt val (om man inte tycker det räcker med xbox, som jag). Kanske de tänker spela PC-spel på de PC som de redan har?

Som jag förstod en del av de som tänker sig uppgradera (!) till OSX så har dom kommit underfund med att dom spelar så pass sällan att det inte gör det berättigat att fortsätta med Windows.

Ja när man läst denna sida så låter det inte så bra för MS eller man kan säga att detta är ett guldläge för Apple om de fixar så att Leopard verkligen blir så jädrans bra som det ryktas om.

Det är ju ändå 10.5

Nu ska man nog ta det där med en nypa salt. Dels så kan man inte veta exakt vad Windows Vista kommer att innehålla vid release och sedan så är det nog många som uttrycker sitt missnöjer genom att hävda att de ska byta (ungefär som när nyheten om Intel-macarna dök upp) men som sedan ändå kommer att investera/pirata Windows Vista.

Men det är ju bra att OS X verkar ha gott rykte.

Det kanske är sant men det finns ändå ett visst missnöje och detta bör Apple utnyttja.

Och troligtvis kommer Vista att bli rätt spännande.

• Oregistrerad
  • 2005-09-26 15:19
Ursprungligen av draags:

Inte ett dugg för mig faktiskt

Ursprungligen av draags:

Jo, spännande värre! För varje beta tar de bort ett antal av de utlovade funktionerna. Mer spännande än så kan det inte bli! Vad ryker härnäst?

(Bidde det en tumme Tödde?)

Ursprungligen av crownswe:

Jo, spännande värre! För varje beta tar de bort ett antal av de utlovade funktionerna. Mer spännande än så kan det inte bli! Vad ryker härnäst?

(Bidde det en tumme Tödde?)

Vilka funktioner försvinner för varje beta?

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-09-26 21:45
Ursprungligen av draags:

Vilka funktioner försvinner för varje beta?

Jag antar att han menar att ett antal viktiga funktioner försvunnit som skulle varit med, t ex det nya filsystemet. Dessa ska nu istället komma som uppgraderingar längre fram.

Ursprungligen av memark:

Jag antar att han menar att ett antal viktiga funktioner försvunnit som skulle varit med, t ex det nya filsystemet. Dessa ska nu istället komma som uppgraderingar längre fram.

Precis. Det är ju lite roligt när man lovar nya avancerade funktioner och sen måste krypa till korset och säga att det klarar vi inte av att leverera...

Ursprungligen av memark:

Vista kommer inte att ha ett nytt filsystem däremot en spotlight version kallad winFS.

Däremot vet jag inte vad skillnaden egentligen är mellan WinFS och Spotlight, men vad jag har hört ska WinFS vara kraftfullare, men det kanske bara är snack från pc fanatiker.

Ursprungligen av draags:

Vista kommer inte att ha ett nytt filsystem däremot en spotlight version kallad winFS.

Däremot vet jag inte vad skillnaden egentligen är mellan WinFS och Spotlight, men vad jag har hört ska WinFS vara kraftfullare, men det kanske bara är snack från pc fanatiker.

Nu är du nog lite ute och cyklar. För det första är WinFS ett filsystem, och för det andra kommer det inte med i Vista. Det är en av de funktioner som tagits bort för att kunna släppa Vista 2006 och inte 2007.

Den enda sökfunktion som kommer med är en vanlig meta sökning. Du vet, det du ser när du klickar med högermusknapp...

Joris Evers, IDG News Service
Friday, August 27, 2004

Microsoft this week said it will sacrifice some key advances it had planned for Longhorn so it can deliver the successor to Windows XP in 2006.

(snip)

The next Windows release won't ship with the WinFS unified storage system, one of the three key components of Longhorn, as outlined by Microsoft at its Professional Developers Conference in October last year.

Så WinFS är en av de saker vi inte kommer att få se 2006. Ärligt talat är det inte Microsofts fel. De har inte Apples fördel av att bygga på Unix.

Nu är du nog lite ute och cyklar. För det första är WinFS ett filsystem, och för det andra kommer det inte med i Vista. Det är en av de funktioner som tagits bort för att kunna släppa Vista 2006 och inte 2007.

Den enda sökfunktion som kommer med är en vanlig meta sökning. Du vet, det du ser när du klickar med högermusknapp...

Joris Evers, IDG News Service
Friday, August 27, 2004

Microsoft this week said it will sacrifice some key advances it had planned for Longhorn so it can deliver the successor to Windows XP in 2006.

(snip)

The next Windows release won't ship with the WinFS unified storage system, one of the three key components of Longhorn, as outlined by Microsoft at its Professional Developers Conference in October last year.

Så WinFS är en av de saker vi inte kommer att få se 2006. Ärligt talat är det inte Microsofts fel. De har inte Apples fördel av att bygga på Unix.

Hmm ok, då har jag missat helt när jag trodde att Vista fortfarande har ntfs som filsystem, och att WinFS (storage engine) enbart kommer att ligga ovanpå denne, på ett liknande sätt som Spotlight. Även fast de inte liknar varandra.

"By the time Longhorn had usurped Blackcomb's position as the next Windows release--and had cycled between being a minor and major update--Microsoft had settled on its file system storage plan. RFS morphed again, this time to WinFS (Windows Future Storage), and instead of being incorrectly labeled as a new file system, it would be a storage engine built on top of NTFS that would include virtually all of the functionality that was originally promised for OFS a decade ago."

Vore trevligt om någon då kan förklara vad egentligen WinFS är och vad denne har för skillnader mot Apples filsystem.

Däremot är jag fullt medveten om att Vista inte kommer att ha WinFS när det lanseras.

• Medlem
  • International user
  • 2005-09-27 15:28

Ärligt talat är det inte Microsofts fel. De har inte Apples fördel av att bygga på Unix.

Sen när är HFS(+) nån Unix grej?

Inte för mig heller eftersom jag inte tänker byta os bara för att de har lite snyggare layout eller för att de har någon cool effekt. Nej i grunden är det fortfarande samma gamla windows och jag gillar inte deras stuk. Men det är ändå spännande - framförallt för att detta kan tagga Apple att vässa till sig.

Ja det var kul att läsa den tråden! Låter onekligen positivt för Apples framtid.

Jag ser också fram emot att testa Vista när den skarpa versionen släppts. Mest för att skratta åt hur pass dålig kopia den kommer vara av Tiger. Men man kan ju allltid hoppas på att de har förbättrat mycket, men jag har så svårt för att tro det om man kollar tillbaks i historien. Tror knappast det kommer vara något som får en att börja köra Windows när man är Mac-fantast.

Sen kan man ju alltid hoppas att det har vissa funktioner som saknas i Tiger eller Leopard, så att Apple blir lite pressade på att utvecklas och glänsa ännu mer.

Jag har kvar min Windows XP-burk hemma som nätverks-spelsdator och det är allt jag använder den till. Sen har jag en XBox för att se film och spela TV-spel med. Macen används som stabil och säker proffsdator där jag jobbar, surfar, gör kreativa saker med grafik, layout, 3D, animation, musik osv. Finns ingen anledning längre att köra Windows (förutom att spela vissa nätverksspel som bara finns till Windows). Länge leve OS X!

Senast redigerat 2005-09-26 16:16
  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-26 16:26

Jag är en adder snarare än en swicher (nyköpt PB12"), men planen är att hålla kvar vid min stationära PC tills jag eller datorn inte orkar längre, vilket som nu kommer först. Eventuellt ger jag den lite konstgjord andning i form av lite modernare delar om så behövs. Som det ser ut idag lär den köra XP tills den dör...

Jag börjar se allt mindre mening med att öht ha en stationär dator, men ibland är det trevligt med ergonomi och bättre skärm.

Spännande blir att se om dom har fixat så att man kan tabba mellan program utan att man får massa fula grafikbuggar.. även hur det är att surfa med den utan brandvägg i 10 minuter.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-09-26 17:06

Min gissning är att många på sweclockers redan testat den Vista-beta som funnits ute ett tag.

Lite underligt o hänga på sweclockers o va sugen på mac. Handlar inte SC mest om att skryta om FPS i grafikkrävande spel o überklocka sin dator? 2 saker som funkar extremt dåligt på macar.

• Medlem
  • International user
  • 2005-09-26 20:18
Ursprungligen av ill_chrill:

Lite underligt o hänga på sweclockers o va sugen på mac. Handlar inte SC mest om att skryta om FPS i grafikkrävande spel o überklocka sin dator? 2 saker som funkar extremt dåligt på macar.

Det finns tydligen lika många förutfattade meningar om sweclockers som det finns om apple och mac.

Ursprungligen av Perc:

Det finns tydligen lika många förutfattade meningar om sweclockers som det finns om apple och mac.

Haha, drog på lite där. Har själv varit inne på SC o kollat lite då grejerna ja skrev om även intresserar mig själv. Men man kan väl säga att SC är mer åt det hållet än 99mac?

Ursprungligen av ill_chrill:

Nja, nu är ju grafikkortsutbudet klent på Macen, men det kan ju ändras radikalt med x86-Macen. Jag ser rentav det som största vinsten för oss användare (i alla fall vi som är grafikintresserade). De flesta grafikkort görs med x86-firmware, och det är extraarbete att porta firmware till andra system. Det kan hända att vi med x86-Macarna får tillgång till de allra senaste grafikkorten till PC-priser, och det skulle göra Macen bra mycket attraktivare som speldator.

Det är givetvis mest spekulationer, det beror lite på hur Apple får till OSX86, att de inte lyckas strula till grafikkortsidan, men man kan ju hoppas.

Jag gillar det där med att Vista ska starta på 2-3 sekunder, det får gärna Apple härma. (Fast för den som varit med länge så startar macarna ändå mycket snabbare nu än under t.ex. System 8-tiden. Och man stänger ju ändå inte av en mac så ofta, många använder ju vila istället.)

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-09-26 17:19

Jag läste (en skröna?) om någon som kopplat sitt flashminneskort som hårddisk till dator. Då hade XP startat på tre sekunder.

Ursprungligen av memark:

Jag läste (en skröna?) om någon som kopplat sitt flashminneskort som hårddisk till dator. Då hade XP startat på tre sekunder.

Ett flashminneskort är väl slöare än en hårddisk (hyffsat ny och snabb sådan alltså )?

Ursprungligen av memark:

Det är definitivt en skröna
När anandtech testade Gigabytes i-RAM, som änvänder sig av DDR-minnen så bootade windows på 9.12sek, jämfört med 14.06sek för en vanlig 10'000rpm Raptor.

http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=2480

• Oregistrerad
  • 2005-09-26 21:54

Jag har svårt att förstå varför det ska finnas sju versioner. Det kommer bara att förvirra köparna och försvåra för supportpersonalen. Tre borde räcka. En enkel barn/pensionärsversion, en vanlig version och en serverversion.

• Medlem
  • International user
  • 2005-09-26 22:02

En eller flera av dessa versioner skulle väl vara till för kina och dylika ställen, nån slags snorbillig "starter edition" med väldigt stora begränsningar, t.ex i antalet program man kan köra.

Bevaka tråden