Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AppleTalk-skrivare...

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-09-26 18:32

Jag har massor av problem med att skriva ut med LPD till min Canon Pixma IP2000 kopplad till en Belkin Print Server. Problemet är förmodligen att det inte finns några drivrutiner som stöder nätverk (CUPS?). Frågan är, om jag skaffar en skrivarserver som kan snacka AppleTalk, kommer allt att fungera då? Vad tror ni?

Jag vet inget om Belkins Print server, men jag vet att min Canon Pixma iP3000 fungerar utmärkt med min AirPort Express. Då dyker den iofs upp under Bonjour/Rendevouz. När du säger LDP, menar du att vu väljer IP Printing? Jag kör 10.3.9.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-26 19:36
Ursprungligen av Jonas Mellander:

Jag vet inget om Belkins Print server, men jag vet att min Canon Pixma iP3000 fungerar utmärkt med min AirPort Express. Då dyker den iofs upp under Bonjour/Rendevouz. När du säger LDP, menar du att vu väljer IP Printing? Jag kör 10.3.9.

Det är IP printing med LPD istället för Internet Printing Protocol. Kan Bonjour vara nåt för mig då? Är det nåt Airport-specifikt?

När du lägger till skrivaren, finns den lokalt eller som IP-skrivare då?

Det är väl som IP-skrivare, eftersom Bonjour bara är ett sätt att annonsera ut resurser. Själva utskriften sker ju med vanlig IP-utskrift.

Bonjour är inte AirPort-specifikt. Men det beror på om tillverkaren (Belkin i detta fall) är hängivna Bonjour-anhängare. (HP t.ex har väl stöd för Bonjour numera)
AirPort Express får ju skrivaren identifiera med namn via USB. Detta annonserar den sedan ut med Bonjour med sin egen IP-adress. Sedan skickar datorerna utskrifterna till AirPorten.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-26 21:38

Det låter ju som nnåt som kan funka. Men Bonjour, det verkar som det är nåt för Windows? Vad är det jag ska tanka till Macen?

Finns i MacOS 10.2 och senare va? Det hette ju tidigare Rendevouz, men har bytt namn enbart av politiska skäl. Samma sak under etiketten.

1
Bevaka tråden