Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RSS i Safari - Använda på bästa sätt

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-27 15:52

Har börjat hörtalas om RSS i Safari o att det är ett smidigt sätt att få nyheter ifrån flera sidor på en o samma sida enligt Datormagazin. Någon som någon sida där man kan läsa lite om hur man bäst utnyttjar RSS?

Nu låter det här kanske som ett goddag yxskaft-svar, men jag rekommenderar att du testar att använda något program speciellt för RSS, t.ex. NetNewsWire (längst ner på sidan finns NetNewsWire Light som är gratis).

• Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-09-27 16:07

Adrian har faktiskt rätt. Är du seriöst intresserad av att hålla reda på 15-20 olika sidor med nyheter do är NetNewsWire ett väldigt bra alternativ. Däremot vill du bara hålla reda på ett fåtal...då funkar det riktigt bra i Safari och Firefox.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-27 17:08
Ursprungligen av rixard:

... NetNewsWire ett väldigt bra alternativ..

Ett annat bra program är NewsFire:
http://newsfirerss.com

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-09-27 20:24

Jag utvecklar en egen RSS feed för en site, och har upptäckt att Safari inte uppdaterar den sida som visas på rätt sätt. Lägger jag till nya items kommer de med, men ändringar i gamla items visas inte alls. Fungerar dock på rätt sätt i alla andra läsare.

• Medlem
  • Lund
  • 2005-09-27 21:02

MacWorld om RSS-läsare

Det senaste nummret av MacWorld testar just läsare som ni talar om.

Hitta bästa rss-läsaren
Igår kl. 11.08
Alltid lika noggranna Ars Technica har publicerat en riktigt stor genomgång av vad de anser är marknadens bästa rss-läsare. Rekommenderas varmt för alla som använder rss, och den som inte gör det bör kika ändå. Läs mer...

if u listen to the Unix core you'll here the C

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-27 21:05

Kolla även in Bloglines. Det gör samma sak som NetNewsWire och Newsfire men är webbaserat, något som är guld värt om man brukar kolla nyheter på mer än en dator.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-30 10:09
Ursprungligen av C-mon:

Kolla även in Bloglines. Det gör samma sak som NetNewsWire och Newsfire men är webbaserat, något som är guld värt om man brukar kolla nyheter på mer än en dator.

Har använd bloglines länge, gillar den väldigt mycket eftersom jag sitter på en massa olika datorer under veckan. Dock har jag också börjat använda Netnewswire nu sen jag fick min iBook.

Man kan säga åt NNN att att hämta feeds från bloglineskontot, detta innebär att "Unread marks" uppdateras mellan dessa. Dvs jag kan läsa en artikel på dagen från nån kund dator :-), sen synka på kvällen med NNN och läsa något annat.

Dock har Bloglines inte unreadmarks per item utan per feed så man får se till att antingen gå igenom alla artiklar man vill läsa i en feed från webben eller komma ihåg kolla på "lästa" items i en feed i NNN om man vill fortsätta senare via det programmet.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-28 01:08

Ska spana in det där NetNewsWire, hört endel om det. Stödjer inte det Podcasting? Aldrig testat det än eller fattat det..nått o testa kanske...=D

Föredrar köra program ifrån datorn hemmifrån...;)
Men tack ändå för rekomendertionen.

Kommer nog behöva skriva mer här...

1
Bevaka tråden