Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rätt IP i interna nätverket

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-29 09:35

Jag har ett nätverk med en trådlös router (netgear WGT624), en PC (trådansluten), en PC (trådlöst) och en ibook via airport.
Kan man ställa in så att ibooken föredrar ett specifikt IP i detta nätverk, då jag öppnat vissa portar utåt för den på routern? Nu hoppar den mellan olika IP varje gång jag anluster. Jag vill kunna använda "Automatiskt" nätverksplats eftersom man då skulle slippa ändra nätverksplats hela tiden när man rör sig mellan skolan och nätverket hemma endel. Kan man lösa detta med DHCP-klient-ID eller hur löser man det?
/Anders

Jag tror att inställningarna du letar efter ligger under "LAN IP Setup" och sedan "Address Reservation" i routern. Där kan du reservera IP för vilket nätverkskort du vill.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-09-29 12:01

Precis, du kan låsa en specifik MAC adress till ett lokalt ip. Eller så ställer du in ip-rangen så snävt så du alltid bli tilldelad samma ip. Men har du flera datorer så kan det ju bytas mellan dom olika datorerna då. Så Mac låsningen är bättre. Det ställer du in i routern.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-29 17:12

Tackar!

1
Bevaka tråden