Inom de närmsta dagarna tänker jag skaffa ny skärm, men jag har lite svårt att bestämma mig.
Apples 20" går bort. Jag var på Macoteket och tittade på den, och tycker att text i 12 p blir för plottrig och liten. Jag vill ha helst ha skärmen stående långt bak på skrivbordet, och 20-tummaren ska man nog ha på rätt nära håll om man arbetar med text. Lättläst text är avgörande för mig, eftersom jag arbetar mycket i Word, och inte gärna vill zooma texten, eftersom det ger sämre överblick.
Apples 23" skulle svida lite för mycket i plånboken, även om den verkligen frestar.
Annars funderar jag på en skärm från Samsung på 20", nämligen den här, som kostar 6.995 på JME Data. Pixelstorleken ligger på 0.26 mm enligt JME, men på 0,255 enligt Samsung. Det borde väl innebära att texten blir ungefär lika stor och lättläst på avstånd som den är på Apples 23", som har 0.258 mm, om jag har förstått saken rätt. (Jag är dock lite förvirrad angående pixelstorleken, eftersom Apples 20" och 23" båda ska ha 0,258. Varför upplevde jag då 12 p Times som mycket mindre på 20"-modellen?)
Jag tycker att Samsungs skärm är riktigt snygg, vilket är ett stort plus. (Jag såg en annan tråd om bra priser på skärmar från Dell i ungefär den prisklass jag tänker mig, men de går bort, eftersom designen inte tilltalar mig.)
Så nu hoppas jag på kloka råd! Finns det andra skärmar i samma prisklass som jag bör titta på? Jag prioriterar att skärmen har DVI, en tydlig och skarp bild, snygg design, och hyfsad responstid, ungefär i den ordningen. (Responstiden är bra nog om det går att titta på film på skärmen. Samsungs 20" har 16 ms - räcker det?)
Eller ska man rent av fundera på någon skärm på 19"? Det ger ju mindre yta att arbeta på, men å andra sidan borde text bli klart större på en sådan skärm. Om jag går ner till 19" så sjunker ju även priserna, och det blir möjligt att leta efter snyggaste och bästa tänkbara skärmen i den storleken. Jag vet att många tycker att en 19" gör allting på bilden onödigt stort, men jag kommer att placera skärmen så att den står på 100-110 cm avstånd från mina ögon.
Jag är naturligtvis väldigt intresserad av omdömen, om någon har testat Samsungs 20".
Jag hittar ingen butik via webben som har Samsungs skärm inne så att man kan titta på den här i Uppsala. Om någon kan tipsa om vart jag kan se den, så vore skulle det verkligen underlätta.
Tack på förhand för alla kloka kommentarer!
/Nicklas